Fena som klibbat ihop och är röd i änden (guppy)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paradajz
    • September 2021
    • 4

    Fena som klibbat ihop och är röd i änden (guppy)

    Hej,

    någon som vet vad detta kan vara och om det går att behandla? Stjärtfenan har åkt ihop och är röd i spetsen/änden. Det har kommit över natten plötsligt. Bifogar foton.
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Den är mager och sjuk,bäst att ta bort den.

    Kommentar

    • paradajz
      • September 2021
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Christer5
      Den är mager och sjuk,bäst att ta bort den.
      :’( Tack för svar. Hur tar jag bäst bort den? Vet du vad det kan vara för sjukdom?
      Senast redigerad av paradajz; 23 September 2021, 09:08.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Vet inte vad det kan vara för sjukdom, lägg den i lite hushållspapper och slå hårt så att huvudet krossas kanske känns brutalt men snabbt och bra.

        Kommentar

        • lan
          • May 2019
          • 35

          #5
          Kräftor läggs ju levande i kokande vatten,borde även fungera med fisk.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Ursprungligen postat av lan
            Kräftor läggs ju levande i kokande vatten,borde även fungera med fisk.
            Djurplågeri !

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av lan
              Kräftor läggs ju levande i kokande vatten,borde även fungera med fisk.
              Och grisar kvävs med koldioxid... kokas och kvävas är inte bra förslag tycker jag. Ett snabbt slag i huvudet frambringar nog minst lidande. Småfisk brukar jag ha i håven och slå hårt mot kakelväggen, blixsnabb död.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Ursprungligen postat av åheim

                Och grisar kvävs med koldioxid... kokas och kvävas är inte bra förslag tycker jag. Ett snabbt slag i huvudet frambringar nog minst lidande. Småfisk brukar jag ha i håven och slå hårt mot kakelväggen, blixsnabb död.
                Då får man hoppas att dom verkligheten dör då.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #9
                  Kan väl flika in att jag, trots ganska ringa erfarenhet, har sett fiskar som återhämtat sig från betydligt värre än det där med bara lite omsorg och tätare vattenbyten. Tycker detta avlivande hit och avlivande dit är ganska beklagligt och tycks mest vara ursäkter för att slippa anstränga sig det minsta, men men vi är ju alla olika.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Ursprungligen postat av Munin
                    Kan väl flika in att jag, trots ganska ringa erfarenhet, har sett fiskar som återhämtat sig från betydligt värre än det där med bara lite omsorg och tätare vattenbyten. Tycker detta avlivande hit och avlivande dit är ganska beklagligt och tycks mest vara ursäkter för att slippa anstränga sig det minsta, men men vi är ju alla olika.
                    Och vad är ditt förslag till åtgärd för denna fisk ?

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christer5

                      Och vad är ditt förslag till åtgärd för denna fisk ?
                      Täta vattenbyten med småkallt vatten, gärna ett par löv eller något antibakteriellt men jag förstår om inte alla har det tillgängligt. Det är såklart inte säker att den klarar sig men har som sagt sett fiskar se värre ut som sedan återhämtar sig. Men du kan ju sitta och rekommendera avlivning varje gång en fisk ser hängig ut, det är ju enklare så och då slipper folk försöka lära sig något. En erfaren akvarist kanske ofta kan bedöma när det är lönlöst(men knappast utifrån en bild som denna) medan nybörjare bör försöka lära sig att hantera liknande situationer på annat vis i min mening.

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Ursprungligen postat av Munin

                        Täta vattenbyten med småkallt vatten, gärna ett par löv eller något antibakteriellt men jag förstår om inte alla har det tillgängligt. Det är såklart inte säker att den klarar sig men har som sagt sett fiskar se värre ut som sedan återhämtar sig. Men du kan ju sitta och rekommendera avlivning varje gång en fisk ser hängig ut, det är ju enklare så och då slipper folk försöka lära sig något. En erfaren akvarist kanske ofta kan bedöma när det är lönlöst(men knappast utifrån en bild som denna) medan nybörjare bör försöka lära sig att hantera liknande situationer på annat vis i min mening.
                        Då Guppy är så sönder avlade och svaga var min bedömning att i just detta fall det nog var bäst att avliva då den som frågade inte visste vad man eventuellt kan göra, visst man kan köpa medicin om man vet vad som det skall behandlas för men för en enstaka svag Guppy anser jag inte att det är meningsfullt.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Den uppvisar tydliga tecken på tarmflagellater och är helt utmärglad och visst flagellater kan behandlas men risken att den där firren ska repa sig är minimal.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            #14
                            Okej, men då är väl risken att övriga invånare är infekterade och då är ju behandling nödvändig alldeles oavsett? Kan inte låta bli att påpeka att det i min mening rör sig om en chans i det här fallet. Hur som helst om ni är två rutinerade som säger att det är kört så får jag väl pudla och erkänna att jag har fel i det här fallet, även om jag nog ändå tycker att det lite väl ofta talas om avlivning som första åtgärd lite väl när det i mitt tycke bör ses som en sista utväg, fast det är förstås inget jag lastar någon här i tråden för.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Nä men asså jag tänker så här, en svag fisk kan drabbas av sånt som övriga hälsosamma fiskar klarar av för det finns alltid bakterier och parasiter närvarande och att köpa dyr medicin och behandla en enstaka mycket sjuk fisk och sen vill du inte utsätta övriga friska fiskar för onödig behandling och då måste du ta upp den sjuka fisken och starta upp ett behandlingskar... visar fisken sen tecken på att må dåligt som tex hopdragna fenor och håller sig gömd så avlivar jag OM den låter sig fångas. Är många fiskar drabbade så är ju läget ett annat och man måste försöka analysera vad det är och behandla med RÄTT medicin och det är inte alltid lätt att veta.
                              Senast redigerad av åheim; 23 September 2021, 22:14.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...