Mitt först akvarium i Sverige :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreama

    • November 2007
    • 286

    #31
    Bara nyfiken,har Du besökt Marlenes Zoo butik med tanke på fiskköp?

    Kommentar

    • Taftarat
      • March 2021
      • 29

      #32
      Ursprungligen postat av Dreama
      Bara nyfiken,har Du besökt Marlenes Zoo butik med tanke på fiskköp?
      Ja jag köpte ancistrus där, men fiskar är biligare på Arkenzoo.

      Kommentar

      • Taftarat
        • March 2021
        • 29

        #33
        Tre veckor gick. Det finns 5 svärdbärare och 1 ancistrus. Jag matar dem med röda mygglarver varje dag. växter växer men jag har få alger ... Jag tror inte att jag övermatar fisken - maten når aldrig marken och är borta inom 10-15 sekunder. igår var första gången jag bytte 10-20% vatten. Ska jag vara orolig för alger eller bara en fas? Jag använder inte näringsämnen för växter. Och ser ut som denna kväll föddes någon ingen aning om vad man ska göra med det eller hur man matar det. Jag överlåter det till den naturliga urvalsprocessen .... ska jag börja byta vatten oftare nu? varje vecka? 2 veckor?






        Kommentar

        • Gäst

          #34
          Du har väl din Premium Nutrition [tropica] så ge lite av den till växterna. Nu har du ju fisk och därmed makronäringsämnen samt koldioxid. Du har nog underskott på mikronäringsämnen som Premium Nutrition innehåller. Så använd den. Ge dubbel dos en gång och underhåll sedan veckovis nu när du har fisk.
          Du är nog inne i en fas av alger och den går över.
          Ser överlag bra ut. Växterna håller förmodligen på rotar sig än och växer inte mycket.
          Byta vatten? 20-25% veckovis inte mer om inte vattnet är dåligt.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #35
            Tofsalger, bara att klippa bort angripna blad. Dessa alger kommer tyvärr inte heller att försvinna utan måste bekämpas.

            Kommentar

            • Gäst

              #36
              Rent allmänt kan jag utifrån din bilder säga detta. Du har liksom jag ett rätt tungt botten material. Sten, grus. I ett så tungt material så tar det tid för växter att rota sig. Rötterna har svår växa helt enklet då det är kompakt. Det gör att tiden för växterna att etablera sig och ta över från algerna är rätt lång. Dom som sysslar med Aquascaping använder soil expelvis JBL ProScape Plant Soil Brown Substrate for Aquascaping - Zoo.se
              den stora skillnaden är nog inte näringen utan att rötterna kan växa mycket enklet i materialet. Stenull (som växterna växer i när vi köper dom) är även det bra. Eller lätt sand.
              Så kort. Det kommer ta lite tid för dina växter att vinna över algerna troligen då dom först måste utveckla sina rotsystem och det tar tid i grovt tungt grus.

              Kommentar

              • Gäst

                #37
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Tofsalger, bara att klippa bort angripna blad. Dessa alger kommer tyvärr inte heller att försvinna utan måste bekämpas.
                Varför det? Först måste det ju komma friska blad och det gör det med tiden. Malar kommer rensa bladen. Jag har haft grön alger. tofsalger, svarta och bruna och mossa.
                Inte tagit bort något utan låtit tiden verka och nu är dom i huvudsak borta. Nu ska jag städa lite när tillväxten av alger upphört och jag har en rad friska växter. Men de tog tre månader. Under tiden fick det växa och bildas ett ekosystem i burken. Bara väl växterna kan ta över så slutas det ju bildas nya alger och .. det tar sin tid. Inget fel att städa bort dom, som du föreslå, det ser finare ut. Men sporer finns kvar och det kommer nya tills växterna tar över.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #38
                  Enda fisk som tar tofsalger är siamensis, men karet är väl lite litet för dessa. Angripna blad ser fula ut samtidigt som trimning triggar bildandet av nya blad. Ser ingen poäng med att se bladen bli mer och mer bevuxna med tofsalger. Men detta är ifs. "common knowledge" och inget som jag kommit på.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #39
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Enda fisk som tar tofsalger är siamensis, men karet är väl lite litet för dessa. Angripna blad ser fula ut samtidigt som trimning triggar bildandet av nya blad. Ser ingen poäng med att se bladen bli mer och mer bevuxna med tofsalger. Men detta är ifs. "common knowledge" och inget som jag kommit på.
                    Håller med om att dom ser fula ut och det finns ingen poäng med att se bladen bli mer och mer bevuxna med tofsalger. Men jag ser heller ingen större poäng med att ta bort bladen för troligen är alla blad angripna och det innbär ju ta bort plantan. Nu ser inte jag alla detaljer i karet. Kanske finns friska blad att spara. Gör det det så är ju läget lite annorlunda. Det viktiga är trots allt att få igång växtligheten bättre för att konkurrera ut algerna och få igång filter osv biologiskt så det blir en biologisk balans.
                    Man kan städa löpande, inget fel i det, den metoden fungerar den med helt klart.
                    Man kan avvakta och dom försvinner oftast i vilket fall bara växterna kommer i gång på riktigt.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #40
                      En annan sak man kan tänka på är att angripna/skadade blad läcker näring till vattnet vilket gynnar ytterligare algbildning.

                      Kommentar

                      • Taftarat
                        • March 2021
                        • 29

                        #41
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        En annan sak man kan tänka på är att angripna/skadade blad läcker näring till vattnet vilket gynnar ytterligare algbildning.
                        Tack för en bra förslag! Jag har köpt 2 röda räkor men det ser ut som dem saknas.... Svärdbärare åt dem?

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #42
                          Ursprungligen postat av Taftarat

                          Tack för en bra förslag! Jag har köpt 2 röda räkor men det ser ut som dem saknas.... Svärdbärare åt dem?
                          Räkor kan vara fenomenala på att gömma sig också. Vet inte fall större svärdbärare kanske kan ta räkorna. Kanske någon annan på forumet som har erfarenhet av av något liknande?

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #43
                            Ursprungligen postat av Taftarat

                            Tack för en bra förslag! Jag har köpt 2 röda räkor men det ser ut som dem saknas.... Svärdbärare åt dem?
                            Finns mycket räkor. Även stora. Är det små så är det troligt dom gömt sig. Jag har några och dom syns aldrig framme. Får ta en ficklampa och leta bakom filter för att hitta dom. Jag skulle inte tro svärdbärare äter dom levande. Men går dom in i munnen kan det nog hända.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #44
                              Dom kan ha gömt sig och svärdbärarna kan ha ätit upp dom
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Taftarat
                                • March 2021
                                • 29

                                #45
                                Växter började förlora sina gröna. Jag tycker att jag borde göra fler mikroelement?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...