Mitt först akvarium i Sverige :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Jag köper på bland annat DjurMagazinet och hornbach. DjurMagazinet har inge priser överhuvud taget på nätet hornbach har men de stämmer inte ej heller stämmer vad dom har. Sedan är fisken olika utvecklad och har därmed olika pris. Slöjskärtar går på 39 - 200 beroende ålder, storlek. Malar 49 - 300 beroende ålder, storlek på dom två ställena. Det går helt enklet inte rakt av jämföra och ofta är INTE hemsidor uppdaterade i de fall de finns.
    Man får åka titta eller ta kontakt.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #17
      Ursprungligen postat av Taftarat

      Ok, Akvarielagret har bra priser, men det är i Stockholm =/ Kanske vet du om bra fisk säljare i Trollhattan?
      Kolla in Marlenes zookällare i Trollhättan och finns även i Vänersborg Superbra tjej och butik!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Taftarat
        • March 2021
        • 29

        #18
        Ursprungligen postat av PiaJo
        Kolla in Marlenes zookällare i Trollhättan och finns även i Vänersborg Superbra tjej och butik!
        Tack! Jag har kommit tilbaka från Marlenes zookällare med min först fisk (ancistrus) och en växt till Priser var ok. Enkel ancistrus kostar 75kr. Också åkte jag till Tonysdiskus - köpte vattentest. Diskus är underbar fiskar!
        senaste vyn:


        Kommentar

        • Taftarat
          • March 2021
          • 29

          #19
          ok så jag gick till köpcentrum idag och det finns zooköp "Arkenzoo" - fiskar och växter är biligare än hos privata människor. Det är mycket konstig för mig. Varför åka till privatperson som finns på obekväm plats och arbetars på obekväm tid?

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            Ursprungligen postat av Taftarat
            ok så jag gick till köpcentrum idag och det finns zooköp "Arkenzoo" - fiskar och växter är biligare än hos privata människor. Det är mycket konstig för mig. Varför åka till privatperson som finns på obekväm plats och arbetars på obekväm tid?
            Jag var med på "Arkenzoo" i går. Första gången jag besökt den butikskedjan. Vilka höga priser på fisk. Dubbla eller tredubbla mot de ställen jag brukar handla på.
            Dom hade dock lite annat utbud med så det var värt besöket som inspiration.

            Kommentar

            • Taftarat
              • March 2021
              • 29

              #21
              Ursprungligen postat av Bernt G

              Jag var med på "Arkenzoo" i går. Första gången jag besökt den butikskedjan. Vilka höga priser på fisk. Dubbla eller tredubbla mot de ställen jag brukar handla på.
              Dom hade dock lite annat utbud med så det var värt besöket som inspiration.
              Ser ut som lokala privata företag i mitt grannskap är mycket dyra. Också - min Ancistrus agerar konstigt - har aldrig sett en så aktiv Ancistrus. Är han ok? https://www.youtube.com/watch?v=D4uw...ceNormalFamily

              Kommentar

              • skaggerik
                • May 2020
                • 47

                #22
                Lita inte på pH alert och ammonia alert, de är helt opålitliga. Min pH alert visar 5,4 när det egentligen är 7,0. Ammonia alert har jag testat med ammoniaklösning i vatten; jag använde tabeller för fri ammoniak (NH3) med pH test. Den är helt opålitlig. Kudden i ammonia alert korrelerar varken pålitligt med fri ammoniak eller total ammonium. - Även fast jag verkligen ville att produketerna skulle fungera.

                Gör dig själv en tjänst och förlita dig inte på någon av dessa produkter.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #23
                  Ursprungligen postat av Taftarat

                  Ser ut som lokala privata företag i mitt grannskap är mycket dyra. Också - min Ancistrus agerar konstigt - har aldrig sett en så aktiv Ancistrus. Är han ok? https://www.youtube.com/watch?v=D4uw...ceNormalFamily
                  Den beter sig nog lite oroligt. En ny miljö och för rent för att den ska finna nåt att äta så den upplever nog miljön lite ogästvänlig.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Ursprungligen postat av skaggerik
                    Lita inte på pH alert och ammonia alert, de är helt opålitliga. Min pH alert visar 5,4 när det egentligen är 7,0. Ammonia alert har jag testat med ammoniaklösning i vatten; jag använde tabeller för fri ammoniak (NH3) med pH test. Den är helt opålitlig. Kudden i ammonia alert korrelerar varken pålitligt med fri ammoniak eller total ammonium. - Även fast jag verkligen ville att produketerna skulle fungera.

                    Gör dig själv en tjänst och förlita dig inte på någon av dessa produkter.
                    Intressant om det stämmer det du säger. Tonysdiskus som säljer dom tillhör ju de högprofilerade "kvalitets odlarna" med mycket krävande och kunniga kunder. (som dom ser sig själva ) . I fb gruppen där jag fångat upp produkten finns lite kritik att dom är lite svåra att läsa av korrekt, kräver bra ljus och tid, (en timme) men inte att dom skulle visa fel. Värt att kolla upp.
                    Senast redigerad av Gäst; 07 April 2021, 06:50.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      Jag ställde en fråga om produkterna utifrån ovanstående på Tonysdiskus FB sida där jag hitta dom själv och blev omgående blockerad från sidan.
                      Jag kan därmed notera att frågor, eventuella negativa omdömen om produkten leder till blockering. KÖP DEN INTE.

                      Kommentar

                      • Taftarat
                        • March 2021
                        • 29

                        #26
                        Ursprungligen postat av åheim

                        Den beter sig nog lite oroligt. En ny miljö och för rent för att den ska finna nåt att äta så den upplever nog miljön lite ogästvänlig.
                        Ska jag ge honom "Tetra Pleco" tableter? Jag har köpt 5 svärdbärarer och utfodra de med röda larvar.

                        Kommentar

                        • Taftarat
                          • March 2021
                          • 29

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bernt G
                          Jag ställde en fråga om produkterna utifrån ovanstående på Tonysdiskus FB sida där jag hitta dom själv och blev omgående blockerad från sidan.
                          Jag kan därmed notera att frågor, eventuella negativa omdömen om produkten leder till blockering. KÖP DEN INTE.
                          Bra information men för lite för sent Kan du rekommendera bättre alternativ? Tack!

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #28
                            Ursprungligen postat av Taftarat

                            Bra information men för lite för sent Kan du rekommendera bättre alternativ? Tack!
                            Jag var på väg lägga en order på dom själv, tycker om iden. Men om man blir blockerad för man har en produktfråga utifrån ett negativt omdöme så blir jag misstänksam att något döljs. Det finns många omdömen om dom på nätet men få (om ens någon) faktiska test. Har letat en stund nu i dag då detta dök upp. Summan av det är väl att skaggerik troligen har rätt. Varför han får det resultat han får vet jag inget om däremot.

                            Kommentar

                            • Taftarat
                              • March 2021
                              • 29

                              #29
                              Ursprungligen postat av skaggerik
                              Lita inte på pH alert och ammonia alert, de är helt opålitliga. Min pH alert visar 5,4 när det egentligen är 7,0. Ammonia alert har jag testat med ammoniaklösning i vatten; jag använde tabeller för fri ammoniak (NH3) med pH test. Den är helt opålitlig. Kudden i ammonia alert korrelerar varken pålitligt med fri ammoniak eller total ammonium. - Även fast jag verkligen ville att produketerna skulle fungera.

                              Gör dig själv en tjänst och förlita dig inte på någon av dessa produkter.
                              Tack! Vilka tester använder du? Kand du rekommendera något?

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #30
                                Ursprungligen postat av Taftarat

                                Tack! Vilka tester använder du? Kand du rekommendera något?
                                Frågan var inte till mig men.. För närvarande använder jag inga test. Var på väg skaffa dom du använder. Fördelen som jag ser med dom trots allt är att man får en indikator att något händer och då kan man mäta med bättre mätutrustning. Om dom visar fel är inte hela värden, jag vill se om något börjar på förändras.
                                Ska i helgen köpa Teststickor Multi 6 i 1 - köp på HORNBACH.se
                                Troligen är dessa bättre Testsats TETRA vatten - köp på HORNBACH.se
                                Eller enskilda test Vattentestare - köp på HORNBACH.se
                                Om jag skulle rekommendera något så är det.... Bygga ett akvarium med stabila vattenvärlden typ företagsakvarier som har skötsel en gång per tre veckor. Hyra & leasa akvarium Stockholm - Akvarieservice - Juliusberg
                                Dvs att man har en teknik så vattenvärdena är stabila så man helt enklet inte behöver mäta.
                                Det innebär att man har buffrat vatten som inte enkelt avviker från önskade vatten värden, rätt låg ekologisk belastning, (inte överbefolkat) jämn belastning, (foder automat) och kemikalier, filter som buffrar vattnet. (kalk bland annat). Förebygg i stället för att reagera.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...