Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Vilken häftig fisk! Sådana har jag aldrig sett tidigare.

    Kommentar

    • Farsot
      • March 2021
      • 132

      Tack!

      Just nu känner jag att jag spyr på mitt stora kar, har länge velat byta ut sanden men egentligen är det ju bara fåfänga. Vill hellre åt nåt mer naturligt, typ ljus/beige/brun. Vet inte riktigt vad jag skulle välja i så fall eller hur jag skulle gå till väga heller. Det som retar mig mest är jorden under sanden samt att sanden är så lätt att den inte går att slamsugare/bottensuga. Alla partiklar jag vill suga upp är i praktiken tyngre än den lätta finkorniga sanden så skulle i så fall vilja ha snäppet grövre. Funderar lite på råda såklart men har också sneglat på ljusare sorter. Nån som har nåt tips?

      Bonusbild på söta corys

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Mitt tips är väl att byta om du känner att du stör dig haha Väldigt fina corys ja!

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Dags för uppdatering?

          Kommentar

          • Farsot
            • March 2021
            • 132

            Jo det vore väl dags nu men inte orkat. Jag vill fortfarande byta botten, funderar på biltema/jula sand och kanske blanda i nåt mer för lite mer brun nyans.

            Köpt kongo tetror, jisses vad fina de är. Min brorsa har också köpt laser green corys till mig för förmånligt pris, måste bara hämta dom i Linköping.

            Köpte även privata fiskar av en odlare (som för övrigt visade mig sina discus yngel också), de är små men kommer se ut som på bilden nedan, en sorts killi, ska bli kul att följa deras uppväxt

            Just nu är jag hemma och sjuk. Får se när känner mig frisk nog att våga åka till affärer…

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Tråkigt att du är sjuk, hoppas det snart går över! Killin på bilden ser jättefin ut! Roligt att du ska testa sådana.

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Då kanske det är syskon(?) till mina CW009 då Väldigt fina fiskar, kongotetror är jag också intresserad av men vet inte om jag har någon plats för dem just nu- vet du hur många hanar/honor du har?

                Kommentar

                • Farsot
                  • March 2021
                  • 132

                  Brorsan köpte dom i tibro tror jag, 30 st, 133 kr styck, han är galen, jag vet! Får de hur många jag köper av honom när jag väl åker ner. Han har släppt ner dom i 720 liter så det lär väl bli typ omöjligt att fånga när det blir dags. De är ganska små ännu….

                  Nu har jag fått tummen ur och spenderat 5 h på att tömma akvarium, fånga fiskar, ösa ur gammal sand blandat med jord, skrubbat rent, fyllt ny sand + vatten, återplanterat och återfört fiskar. Förstår inte hur det kan ta så lång tid???

                  Förvånas varje gång när jag gör större förändringar och rumsterar om hur mycket skräpräkor jag har!!! Nästan alla har nån slags gråbrun rand på ryggen, vet inte hur det uppstått för de började som körsbärsräkor fast urfärgade som jag fick gratis av nån för länge sen. Tycker de ser lite ut som små amano men de ska väl inte kunna föröka sig utan hjälp på traven?

                  I nuläget har jag 8 Kongo, 5 hanar och 3 honor, som jag förstått är de ganska lugna av sig. Det var 50% rabatt på min närmaste zoo-affär så köpte de som fanns. Citrontetrorna går i ett annat kar tills vidare, ville inte att de skulle stressa varandra, och har förstått att kongos kan falla offer för att bli fin-nipped, citrontetrorna är lite stissiga (och nästan omöjliga att fånga in, sjukt snabba).

                  Av förklarliga själv är vattnet dimmigt nu men det lägger sig väl sen, får kanske hjälpa till med ett vattenbyte, men i nuläget ser det ut så här. Har lite växter kvar i hink som får arrangeras när det klarnat upp lite. Ska köpa lite andra växter också så själva inredningen ska ändras, men jag är än så länge nöjd med bottenmaterialet.
                  Senast redigerad av Farsot; 13 November 2021, 14:41.

                  Kommentar

                  • Farsot
                    • March 2021
                    • 132

                    Kongotetrorna är lite skygga, inte så konstigt efter dagens bestyr, här är bästa bilden jag kunde få till. De skimrar fint när de simmar och ljuset träffar dom i olika vinklar.

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      Jag hade nog också kunnat tänka mig att köpa 30 för det priset, speciellt om jag haft ett lagom stort akvarium, med andra ord så tycker jag din bror låter som en klok man! Men ja få upp de ur baljan kan nog vara svårt.

                      Har du gjort en riktig jordbotten eller hur menar du? Tycker hur som helst det ser riktigt trevligt ut, om du tycker citrontetror är snabba ska du akta dig för colombiatetror haha efter det känns mina citroner som sniglar.

                      Kommentar

                      • Farsot
                        • March 2021
                        • 132

                        Nej tvärtom, hade riktig jordbotten förut under sanden men hatade det!!! Varje gång jag flyttade en planta virvlade upp jord och skit och karet var grumligt i en dag minst, upplevde att det ledde till mer alger på rutorna. Sen la sig den uppvirvlade jorden fult ovanpå sanden och gick inte att ta bort med hävert då sanden var så fin och lätt att den virvlade med in i sugen men inte sanden.

                        Så nu är det bara vanlig Jula sand uppblandat med lite Råda för mer struktur. Ska ta fler bilden sen, vattnet blev glasklart på mindre än 1 dygn utan vattenbyte.

                        Kommentar

                        • Farsot
                          • March 2021
                          • 132

                          Lite fler bilder och bild på sanden

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det ser fint ut!

                            Kommentar

                            • Geraxy
                              • November 2020
                              • 20

                              Vilken sand köpte du?

                              Kommentar

                              • Farsot
                                • March 2021
                                • 132

                                Det blev budget, Julas blästersand 25 kg uppblandat med ca 10 kg Rådasand, blandade inte så noga som kanske sunds på bilderna, men vill få ner lite grövre sandkorn också från Rådan. Bilden med svarta Coryn visar sanden bäst. Övriga bilder är bara lite uppdatering. Kampfisken mår bra men vill sällan ställa upp på bild. Fjärilscikliderna ser lekmogna ut så de har flyttat till en kub med räkor och nano-fisk för att få va ifred. Vet inte om det har nån betydelse, deras avkomma kanske ändå blir uppäten. Som det är nu stirrar fjärilarna mest på mossväggen och tycks tro de har hamnat i räk-himmelriket, de försöker mest picka och jaga räkor, så kanske får flytta dom en gång till.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...