Alger!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mottinen
    • June 2015
    • 95

    Alger!!!

    Hej, har nu haft mitt akvarium igång I ca 10 månader. Har haft alger till och från hela tiden.
    Men sista tiden har det eskalerat. Tror de är gröna håralger. Tar bort det mesta, men känns som på 2 dagar är allt tillbaka. Har även lite tofsalger som funnits en längre tid. Men dom har jag nästa accepterat.
    Har ett lido 120 med original led ramp och original pumphus med filter och värmare. Har testat ändra belysingstiden och har nu på 8 tim om dagen sen 14 dagar tillbaka. Göder med happylife växtnäring ca en gång i veckan. Har testat utan näring oxå. Men inget ger något resultat. Gör vattenbyten ca 1 gång i veckan. Har enligt mig ganska mkt växter så dom borde ta upp den mesta näringen i akvariumet. Idag köpte jag happylife carbo flytande tänkte att de är värt ett försök.
    Har 9 st rödmunstetra
    6 st leopard danio
    3 otocinklus
    2 kakaduaciklider
    4 pansarmalar
    ursäkta stavningen
    vet inte om jag borde minska ner på fisk?
    Tacksam för svar
  • Gäst

    #2
    Ser väl inte så farligt ut? Inte mycket fisk, inte mycket alger Inte mycket växter heller.
    Lite alger finns alltid, det tillhör biologin så att säga.
    För mycket mat?
    Mer växter, mindre mat?
    Egentligen är det inte hur mycket växter du har som spelar roll utan hur mycket dom växer. Växter som växer och som du sedan "rensar bort" är ju näring ut från karet. Växer dom inte är dom ju lika funktionella som plastväxter. Tillför du då näring göder du algerna Jag använder happylife men mindre än vad som står på flaskan ca 25% och carbo. Bra varierad mat till fisken.. ger bra varierad näring till växterna. Jag ger 4 olika foder till fiskarna.. Jag vet ju inte helt vad fodret innehåller eller vad fisken exakt behöver. Så jag ger en lite varierad kost. Då får även växterna varierad näring. Det "fungerar" om jag säger så.
    Något näringsöverskott har du och något underskott som gynnar algerna.. men vilket?
    Spontant har du för dåligt filter. Lite biologiskt rening om du inte köp ny bättre filtermedia till filtret. Dvs kompletterat och bytt en del som följer med.
    Byt aldrig allt i filtret samtidigt, byt alt tvätta hälften, vänta en månad (minst) byt, tvätta andra halvan av filtret.
    Kanske för mycket vattenbyten, vattnet blir inte stabilt och för mycket växtnäring, göder även alger. Happylife carbo är ett bra tillskott tillsammans med växtnäringen, men ge inte för mycket näring. Carbo kan du ge lite för mycket en tid för att öka på växtligheten.

    Alger i akvarium - Simbi
    Senast redigerad av Gäst; 19 March 2021, 00:59.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Svårt att säga vad det är för alg, ser ut som en slags staghorn. Trådalger brukar vara tunna och grönare. För att ha varit igång i 10 månader så verkar inte växterna tagit fart ordentligt, flera är ju dock av typen långsamt växande. Mera snabbväxande arter kan påverka algproblemet i rätt riktning, sen kan man ju testa med Eazy Carbo. Själv hade jag sänkt vattennivån och sprayat direkt på algerna som främst verkar sitta uppe på rötterna med 3% väteperoxid. Innan kan man ju avlägsna så mycket som möjligt mekaniskt genom att vira upp algerna med en tandborste eller liknande. Korta belysningstiden till 6tim/dygn kan också vara bra att testa.

      Kommentar

      • Mottinen
        • June 2015
        • 95

        #4
        Ursprungligen postat av Bernt G
        Ser väl inte så farligt ut? Inte mycket fisk, inte mycket alger Inte mycket växter heller.
        Lite alger finns alltid, det tillhör biologin så att säga.
        För mycket mat?
        Mer växter, mindre mat?
        Egentligen är det inte hur mycket växter du har som spelar roll utan hur mycket dom växer. Växter som växer och som du sedan "rensar bort" är ju näring ut från karet. Växer dom inte är dom ju lika funktionella som plastväxter. Tillför du då näring göder du algerna Jag använder happylife men mindre än vad som står på flaskan ca 25% och carbo. Bra varierad mat till fisken.. ger bra varierad näring till växterna. Jag ger 4 olika foder till fiskarna.. Jag vet ju inte helt vad fodret innehåller eller vad fisken exakt behöver. Så jag ger en lite varierad kost. Då får även växterna varierad näring. Det "fungerar" om jag säger så.
        Något näringsöverskott har du och något underskott som gynnar algerna.. men vilket?
        Spontant har du för dåligt filter. Lite biologiskt rening om du inte köp ny bättre filtermedia till filtret. Dvs kompletterat och bytt en del som följer med.
        Byt aldrig allt i filtret samtidigt, byt alt tvätta hälften, vänta en månad (minst) byt, tvätta andra halvan av filtret.
        Kanske för mycket vattenbyten, vattnet blir inte stabilt och för mycket växtnäring, göder även alger. Happylife carbo är ett bra tillskott tillsammans med växtnäringen, men ge inte för mycket näring. Carbo kan du ge lite för mycket en tid för att öka på växtligheten.

        Alger i akvarium - Simbi
        Är värre än vad bilderna visar å dom kommer tillbaka så snabbt. Har även bytt ut och lagt till cerax eller vad de heter till filtret. De skulle gynna bra bakterier. Gör även som du och har varierad kost till fiskarna både fryst och olika torrfoder. Ska dra ner på näringen, samt vattenbyten för att test

        Kommentar

        • Mottinen
          • June 2015
          • 95

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Svårt att säga vad det är för alg, ser ut som en slags staghorn. Trådalger brukar vara tunna och grönare. För att ha varit igång i 10 månader så verkar inte växterna tagit fart ordentligt, flera är ju dock av typen långsamt växande. Mera snabbväxande arter kan påverka algproblemet i rätt riktning, sen kan man ju testa med Eazy Carbo. Själv hade jag sänkt vattennivån och sprayat direkt på algerna som främst verkar sitta uppe på rötterna med 3% väteperoxid. Innan kan man ju avlägsna så mycket som möjligt mekaniskt genom att vira upp algerna med en tandborste eller liknande. Korta belysningstiden till 6tim/dygn kan också vara bra att testa.
          Växterna har jag bytt ut i många omgångar under dessa månader. Ofta pga att dom blivit fula eller blivit enorma. Tänker att växterna blir väldigt lidande av att korta ner belysningstiden?
          Men värt ett försök

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            "Spontant dåligt filter" det vänder jag mig mot! Juwel har kraftfulla filter och att detta filter inte skulle vara tillräckligt anser jag vara osannolikt. Jag själv kör luftdrivet svampfilter till nåt hundratal fisk som är upp mot 8cm stora och det klarar detta filter... plus att jag då matar ganska rigoröst och inga alger över huvud taget.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • lan
              • May 2019
              • 35

              #7
              Kanske är för starkt ljus eller för lite näring eller båda.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Mottinen

                Växterna har jag bytt ut i många omgångar under dessa månader. Ofta pga att dom blivit fula eller blivit enorma. Tänker att växterna blir väldigt lidande av att korta ner belysningstiden?
                Men värt ett försök
                Byta växter? Varför det? Om blad blir fula tar man bort dom fula bladen, inte hela växten. Blir dom för stora så är det ju bara att "kapa" dom i lagom längd så kommer nya blad att växa.
                Den del man tar bort kan man ju plantera. Behövs inga rötter, det bildas rötter om man sätter ner en växtdel vanligen.
                Jag köper en kruka, delar innehållet på två- fyra ställen, vill jag ha mer så tar jag en "kvist" bara och planterar. den rotar sig och efter några månader så har jag ett helt kar fullt med växter från en kruka om jag vill. Trivs växten så bilder en växtdel nya rötter ju om du sätter den i botten gruset.
                Men kort ... låter lite som om karet inte hinner "sätta sig". Dvs lite för mycket åtgärder som skapar obalans i stället för balans.
                Kanske för mycket mat till fisken. Åter den allt? Passar maten för fisken? Fel eller förmycket mat till fisken blir utmärkt algföda

                Du har rätt om belysningstiden. Växterna vill inte ha för lite tid heller.
                Senast redigerad av Gäst; 19 March 2021, 14:36.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  "Spontant dåligt filter" det vänder jag mig mot! Juwel har kraftfulla filter och att detta filter inte skulle vara tillräckligt anser jag vara osannolikt. Jag själv kör luftdrivet svampfilter till nåt hundratal fisk som är upp mot 8cm stora och det klarar detta filter... plus att jag då matar ganska rigoröst och inga alger över huvud taget.
                  Juwel säljer ju sina med lite filtermeda. Halvfulla eller halvtomma. Dessutom så ingår oftast ett nitrax filter och kolfilter som inte gör mycket nytta efter en månad.
                  Men fyller man upp dom med lämpligt media är dom bra.

                  Hundratal fisk och svampfilter.. finns inget skäl tvivla på det men det säger ju inget egentligen.
                  Det är ju bara två parametrar av många om ditt kar.

                  Kommentar

                  • DSK
                    • January 2021
                    • 1

                    #10
                    Har du sett över akvariets placering? för mycket ljus in utifrån kan vara ett grundproblem som gör det svårt att få effekt av andra åtgärder. Om akvariet står i ett ljust rum och inte kan flyttas så skulle jag testa att även täcka för rutorna på dagtid eller när solen lyser in som mest. Om placeringen är ok skulle jag prova med en mörkläggning för att få en snabb första effekt. Långsiktigt satsa på fler och mer snabbväxande växter och mindre näring, både växtnäring och se över mängden mat till fiskarna. Uppdatera filtret är säkert inte så tokigt heller, har ingen erfarenhet av just Juwels filter.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2883

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mottinen

                      Växterna har jag bytt ut i många omgångar under dessa månader. Ofta pga att dom blivit fula eller blivit enorma. Tänker att växterna blir väldigt lidande av att korta ner belysningstiden?
                      Men värt ett försök
                      Med erfarenhet av Juwels multilux så kommer inte växterna bli lidande av en kortare belysningstid. Om du inte tillför CO2 kommer en "längre" belysningstid resultera i brist på CO2 i slutet av belysningsperioden, vilket blir en begränsande faktor för växterna men inte för algerna. Filtret i Juwels akvarier funkar väldigt bra och med tanke på den "population" av fisk krävs egentligen ingen större filterkapacitet, vattencirkulationen är egentligen mera viktig vad gäller växterna.

                      Kommentar

                      • Mottinen
                        • June 2015
                        • 95

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper

                        Med erfarenhet av Juwels multilux så kommer inte växterna bli lidande av en kortare belysningstid. Om du inte tillför CO2 kommer en "längre" belysningstid resultera i brist på CO2 i slutet av belysningsperioden, vilket blir en begränsande faktor för växterna men inte för algerna. Filtret i Juwels akvarier funkar väldigt bra och med tanke på den "population" av fisk krävs egentligen ingen större filterkapacitet, vattencirkulationen är egentligen mera viktig vad gäller växterna.
                        Vad tror du om att byta pumpen som pumpar 500 l i timmen till den som byter 1000 liter i timmen. Inte så dyr investering. Finns även en på 600 l men de känns som onödigt för så lite.
                        kanske blir storm med den på 1000?

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mottinen

                          Vad tror du om att byta pumpen som pumpar 500 l i timmen till den som byter 1000 liter i timmen. Inte så dyr investering. Finns även en på 600 l men de känns som onödigt för så lite.
                          kanske blir storm med den på 1000?
                          Körde med originalpump 600l/tim till mitt Lido 200 vilket funkade bra ändå. Däremot bytte jag i Rio 180 från 600l/tim till 1000l/tim. Det blev absolut ingen storm i det karet, men det har ju lite andra mått.. Men för Lido 125 är jag mer tveksam, 600l låter ju på pappret inte som någon större skillnad men det funkar bra utan tvekan. Byte av pump förändrar inget vad gäller algproblem direkt heller.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mottinen

                            Vad tror du om att byta pumpen som pumpar 500 l i timmen till den som byter 1000 liter i timmen. Inte så dyr investering. Finns även en på 600 l men de känns som onödigt för så lite.
                            kanske blir storm med den på 1000?
                            Tittar du på hur Juwel beskriver filtret så är flödet och konstruktionen avpassat till varandra. Dvs det blir inte bättre med större pump.
                            Jag skulle INTE byta pumpen av det skälet. Ser inget som blir "bättre" utan antar Juwel testat detta och ser vad som fungerar.
                            Fyller man filtren som Juwel rekomdrarar så är dom bra. Man behöver dock inte byta filtermoduelr utan kan rengöra dom i kallt vatten. Gäller de passiva blå och citrax.
                            De med aktiv substans dvs kol, nitrax typerna där tar ju det aktiva slut och de behöver bytas.
                            Juwel har BRA info om du tänker in dom vill sälja filterinsatser .... dvs inte rengöra dom utan köpa nya Men är du lite mer ekonomisk så rengör du i stället. Sedan behöver du inget annat än de passiva. Blå, citrax, och de vita grovfiltren.

                            JUWEL Aquarium | Bioflow Filtersystems | purchase online (juwel-aquarium.de)


                            "JUWEL Bioflow filters come fitted with a highly efficient, silent Eccoflow circulation pump, with performance adjusted to the size of the filter system using scientific criteria. Bioflow Filters are also compatible for use with JUWEL heaters, which are perfectly embedded in the water circulation, ensuring an even distribution of heat through all areas of your aquarium."

                            Se även sid 10
                            Filter System Bioflow M, L, XL: Juwel Aquarium (juwel-aquarium.de)
                            Senast redigerad av Gäst; 21 March 2021, 18:20.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...