Björndjur ska få fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björndjur
    • March 2021
    • 33

    Björndjur ska få fisk

    Hej alla!

    Vi ska få fiskar. Som många andra som för första gången vill skaffa fisk, köpte vi ett Eheim 54 liter. Akvariet är igång och med hjälp av en mätsticka verkar värdena ligga rätt bra nu innan någon fisk har tillkommit. Temperaturen är dock lite hög och doppvärmarens exakthet verkar inte på topp.

    Här ifrån tar vi steg för steg och införskaffar det som behövs när det behövs. Tydligen skulle det vara någon tillsats i början för att starta bakteriekulturen? Någon form av rening och näring till växterna. Vi är alltså helt nya men med mycket gott mod och tidigare erfarenhet av hydroponik ska det här bli väldigt roligt.

    Jag förstår att det här instegskaret inte är mycket att hurra för. Men är det värt att uppdatera filter och doppvärmare? Kvalitén verkar som väntat inte på topp.

    Snart ska första fiskarna i och efter rädsla från vad vi har läst kommer det gå långsamt. Ett par guppys eller så?

    Edit: Doppvärmaren funkar nog bra. Det var jag som inte kunde ställa in den rätt.
    Senast redigerad av björndjur; 03 March 2021, 13:23.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Man behöver inte någon bakteriekultur om man bara tar det tillräckligt lugnt i början och bara startar med mycket lite fisk och matar ytterst försiktigt så kommer akvariet igång av sig själv. Räkna dock då med minst en månad.
    Bakteriekultur kan man använda om man vill skynda på förloppet en del.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • snikke

      • December 2007
      • 134

      #3
      Är det Eheim pickup 60 filter? De är inte så dåliga, men har haft ett som gick sönder efter några år. Sen behöver man inte ta loss hela filtret när man gör rent, som jag gjorde i början utan att veta bättre. Gummipropparna behöver bytas lite då och då eftersom de stelnar efter ett tag.

      Kommentar

      • björndjur
        • March 2021
        • 33

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Man behöver inte någon bakteriekultur om man bara tar det tillräckligt lugnt i början och bara startar med mycket lite fisk och matar ytterst försiktigt så kommer akvariet igång av sig själv. Räkna dock då med minst en månad.
        Bakteriekultur kan man använda om man vill skynda på förloppet en del.
        Okej, så en produkt som SafeStart är egentligen inte nödvändig? Jag har läst lite vad du har skrivit tidigare i ämnet och har förstått att du förespråkar en lugnt start med få fiskar. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det. Vi köp av akvariet fick vi informationen att SafeStart gjorde att vi kunde få i fiskarna efter två dagar och utan skulle vi vänta minst en vecka. Min egna tanke är att det borde krävas en fisk för att få fart på ett akvariet. Men inte chocka med många fiskar.

        Tack för goda råd!

        Kommentar

        • björndjur
          • March 2021
          • 33

          #5
          Ursprungligen postat av snikke
          Är det Eheim pickup 60 filter? De är inte så dåliga, men har haft ett som gick sönder efter några år. Sen behöver man inte ta loss hela filtret när man gör rent, som jag gjorde i början utan att veta bättre. Gummipropparna behöver bytas lite då och då eftersom de stelnar efter ett tag.
          Ja det stämmer. Tror att det kallas 2008 också? Ska man använda samma filtermaterial som det är i den från början eller kan det vara värt att titta på alternativ? Och är det något jag bör ha på hyllan redan nu eftersom jag snart kommer behöva byta?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av björndjur

            Okej, så en produkt som SafeStart är egentligen inte nödvändig? Jag har läst lite vad du har skrivit tidigare i ämnet och har förstått att du förespråkar en lugnt start med få fiskar. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det. Vi köp av akvariet fick vi informationen att SafeStart gjorde att vi kunde få i fiskarna efter två dagar och utan skulle vi vänta minst en vecka. Min egna tanke är att det borde krävas en fisk för att få fart på ett akvariet. Men inte chocka med många fiskar.

            Tack för goda råd!
            Nej bakteriekulturer är inte nödvändiga om man bara har tålamod. Dock så har väldigt få som har tålamod utan drar igång akvariet för snabbt och detta är en vanlig orsak till att det blir obalans i akvariet och fiskar dör. Så därför är det absolut inte fel att affären rekommenderar att man skall ha i en bakteriekultur i starten för då minskar risken för obalans.
            Håller med dig om att det behövs både lite matrester och avföring (från fiskarna ) i akvariet för att processen med att skapa nyttobakterier skall kunna komma igång. Dock så känner jag inte till det preparat du nämner, men det kanske är så att det innehåller ämnen som gör att nyttobakterierna börjar komma igång. Det är ju som sagt inte fiskarna som individer som skapar nyttobakterier utan de saker som de indirekt ger upphov till (fiskmat och avföring)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • björndjur
              • March 2021
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nej bakteriekulturer är inte nödvändiga om man bara har tålamod. Dock så har väldigt få som har tålamod utan drar igång akvariet för snabbt och detta är en vanlig orsak till att det blir obalans i akvariet och fiskar dör. Så därför är det absolut inte fel att affären rekommenderar att man skall ha i en bakteriekultur i starten för då minskar risken för obalans.
              Håller med dig om att det behövs både lite matrester och avföring (från fiskarna ) i akvariet för att processen med att skapa nyttobakterier skall kunna komma igång. Dock så känner jag inte till det preparat du nämner, men det kanske är så att det innehåller ämnen som gör att nyttobakterierna börjar komma igång. Det är ju som sagt inte fiskarna som individer som skapar nyttobakterier utan de saker som de indirekt ger upphov till (fiskmat och avföring)
              Det vi har adderat till akvariet är filtermedia, växtnäring och SafeStart. Det har nu gått ett dygn sedan dess. Vi har inget större problem med att tålamodet och väntar gärna ifall det har någon betydelse. Krävs det däremot en fisk för att få igång processen så är det ju ingen idé att vänta.

              Planen nu är att börja med två fiskar imorgon. Sedan får det vara så några veckor.

              Väldigt trevligt forum det här som man aldrig tidigare har reflekterat på att det finns. Börjar få upp ögonen för det här ämnet som jag inte har ägnat mycket intresse åt innan.

              Kommentar

              • snikke

                • December 2007
                • 134

                #8
                Ursprungligen postat av björndjur

                Ja det stämmer. Tror att det kallas 2008 också? Ska man använda samma filtermaterial som det är i den från början eller kan det vara värt att titta på alternativ? Och är det något jag bör ha på hyllan redan nu eftersom jag snart kommer behöva byta?
                Har bara använt skumsvampen som medföljer och bytt den nån gång, men du behöver inte byta på länge, det skall ju etableras bakteriekultur där också. Gör bara rent då och då, skölj ur gojset. Sen kan impellern eller dess axel gå sönder också, men dessa delar håller ofta flera år. Brukar finnas som reservdel också.

                Kommentar

                • björndjur
                  • March 2021
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av snikke

                  Har bara använt skumsvampen som medföljer och bytt den nån gång, men du behöver inte byta på länge, det skall ju etableras bakteriekultur där också. Gör bara rent då och då, skölj ur gojset. Sen kan impellern eller dess axel gå sönder också, men dessa delar håller ofta flera år. Brukar finnas som reservdel också.
                  Tack så mycket! Låter som vi inte behöver börja tänka på det än.
                  Senast redigerad av björndjur; 04 March 2021, 23:12.

                  Kommentar

                  • björndjur
                    • March 2021
                    • 33

                    #10
                    Tre pansarmalar och en molly simmar nu runt i akvariet. Som lekman så ser de ut att trivas rätt bra. De var såklart stressade i början men blev rätt snabbt nyfikna. Iallafall som vi tolkade det. Nu på kvällskvisten har de varit väldigt aktiva alla fyra och simmat runt mycket. Vet inte om de beror på stress eller att demår bra. Hoppas på de senaste. Kul att vara igång iallafall.

                    Nu har vi tänkt ha de här fyra kompisarna några veckor innan de blir något mer i akvariet. Vi har funderat på fler molly och kanske en räka. Kan det vara passande?

                    Kommentar

                    • björndjur
                      • March 2021
                      • 33

                      #11
                      När vi köpte akvariet tyckte vi att sand var fint. Tyvärr hade de slut på sand i den butiken och vi köpte grus istället och vi blev rätt nöjda med det när vi kom hem. Nu när vi läser om pansarmalen så vill de ju gärna ha sand. Mycket att tänka på så här i början. Verkar det lönt att köpa lite sand och skapa en del av akvarium där de får vara sandbotten? Just nu är det inte aktuellt att byta allt, men är det som att börja om på nytt då? Förstör man bakteriekulturen ifall man byter ut mot annan botten?


                      Kommentar

                      • björndjur
                        • March 2021
                        • 33

                        #12
                        Nu har det gått två veckor med fiskar i akvariet och alla ser ut att må bra och nitrithalten är hanterbar. Vi gör rätt täta vattenbyten fortfarande för att vara på säkra sidan. Vi tänkte nu fylla på med lite mera växter i och funderar ifall det kanske hade varit bra ifall pansarmalarna hade fått en till kompis. Kanske ska molly också få det.

                        Så frågan är ifall det är för tidigt att lägga till två till fiskar? Totalt fyra pansarmalar och två molly i 54 liters akvarium.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Släng i en gädda Eller inte.
                          Jag vet ju inte hur mycket växter du har. Men mer växer brukar ge bättre vatten. Har du lite fisk men vill få växter att etablera sig så behöver dom näring.
                          Förslag Happy-Life Happy Plant - Zoo.se + Happy-Life Happy Carbo Flytande Co2 - Zoo.se
                          Men ge max halva dosen så du inte göder alger i stället. Med mer fisk och ett etablerat akvarium får växterna näring från fisken. Men i starten kan lite extra näring vara bra.
                          Byt inte vatten för ofta. Lagom är bäst. Du vill ju få stabila vattenvärlden och för mycket byten ger inte det.
                          Botten... skopa upp det du vill bli av med och lägg i nytt. Du har ingen etablerad bakteriekultur där än så byt bara. Om någon månad kommer det ... bli fruktansvärt skitigt, grumligt vattnet om du gör det då.. så gör det nu.
                          Mer fisk.. givetvis.

                          Bara som kuriosa så var vi på "fiskaffären" en par veckor sedan och dom hade 100+ slöjskärtar i butikskaret 20 + diskusar i ett annat 50+ gurami i ett som exempel. Dvs i dessa relativt små standard butikskar. Dom säljer mycket fisk och har välfyllda kar. Nu är det kunnigt folk och teknik i bakgrunden som möjliggör detta givetvis. Så kort det går ha mycket fisk i ett litet kar... men det kräver en del. Sköter du karet regelbundet, är noggrann så kan du ha mycket fisk i ett litet kar.
                          Senast redigerad av Gäst; 20 March 2021, 17:51.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...