Nytt juwel rio 180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • conversano
    • March 2018
    • 14

    Nytt juwel rio 180

    Hej! Tekniskt sett är det här inte mitt första akvarium, men hittills har jag bara haft olika kar på <60 L och under med en drös mindre fiskarter i. Det här är dock mitt första lite större akvarium och jag hade gärna provat på att ha lite rejälare fiskar. Men jag har inte jättebra koll på exakt hur mycket fisk som går ner i ett juwel 180, så jag tänkte fråga här! Jag väljer mellan temat Afrika eller Sydamerika. Jag har redan köpt en L129 hypancistrus, så han/hon ska bo i det nya karet oavsett

    Så frågan är helt enkelt vilka fiskar passar bäst, och om dem är för stora eller många, vilka ska bort?

    Sydamerika:
    2 skalarer, 1 ancistrus, 2 fjärilsciklider, 2 påfågelgoby (fuskar lite med temat), 8 svarta neontetror, 5 pansarmalar

    Afrika:
    1 ancistrus, 2 palettciklider, 10 kongotetror, 2 tomasciklider

    /Conversano
    Senast redigerad av conversano; 23 February 2021, 13:09.
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Väljer du Sydamerika så skulle jag välja bort scalarer. 180 är alldeles för litet för dem. Men det finns ju andra fina Sydamerikaner oxå. Själv har jag precis fått upp ögonen för apistogamma!
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • conversano
      • March 2018
      • 14

      #3
      Jag har sett scalarer i kar av modellen Juwel 180, men personerna i fråga kanske inte visste bättre. Hade ett par eller trio med segelfensmolly (Poecilia velifera) funkat istället för scalarer?

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Ja, rent utrymmesmässigt är det bättre
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • lan
          • May 2019
          • 35

          #5
          Zoopet har 90 cm och 200 liter som minsta storlek på akvarium.Det fina 2000 liters akvariet som finns i en annan tråd har några scalarer så där finns det plats.

          Kommentar

          Arbetssätt...