1 år gammalt akvarie, fiskar dör fortfarande som flugor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sgtpancake
    • February 2021
    • 7

    1 år gammalt akvarie, fiskar dör fortfarande som flugor

    Hej!

    För cirka 1 år sedan så köpte vi ett 60 liters akvarium, ett såntdär startpaket.
    Det gick skitdåligt till en början, köpte nya fiskar (neon tetror, guppies, platys) varannan vecka. Växterna ruttnade osv.
    Sen gick det bättre, växterna höll i sig bra och fiskarna verkade oxå må bra. Det höll i 2-3 månader.
    Men då kom algerna, framförallt tofsalger. Att de har tagit över stora delen av roten i mitten gör mig inget, det är tillochmed lite fint och levande. Men de sätter sig på växtbladen och det är inte fint.

    Så jag påbörjade ett krig. Drog ner belysningstiden från 7h/dag till 4h/dag. Från 1/3 vattenbyte i veckan till 1/3 x 2 i veckan.
    Började mäta vatten-nivåer som håller sig stabila med värdena: No2(0), No3(15-25), GH/KH(5-6), PH(7,0), CI2(0).
    Vatten temp 25grader (fortfarande guppies, neon tetror, platys), matar varannan dag och ser till att alla får mat.

    Trots ovan förändring som jag hållit på med i 4 veckor ungefär, så tycker jag tofsalgerna växer mer och mer för varje dag. Senast i morse plockade jag upp en död platy. Min pleco låg stendöd för 1 vecka sedan, båda mina cherrys låg döda, tetrorna ligger mest o trycker under pumpen eller runt värmesaken. Guppies och platys simmar överallt, upp och ner o fram och tillbaka.

    Jag finner inget fel, jag gör som det sägs och vad jag läser att jag ska. Håller mig inom alla rekommenderade vatten värden, inom matmängd och belysningstimmar.
    Men trots det så trivs ingenting förutom tofsalgerna.

    Litet desperat skrik på hjälp faktiskt, för jag vet inte alls hur jag ska få ordning på det här :,(
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #2
    Ja du, det där låter ju eländigt. Är det ditt första akvarium? Utifrån din beskrivning kan jag inte säga att något låter direkt fel. Om det vore mitt kar hade jag antagligen blivit desperat och startat om det från början. Jag hade tvättat karet och tillbehören och kastat resten, eller möjligen kokat sand och rötter. Obs att jag inte menar att det skulle vara lösningen men jag har faktisk gjort så vid något tillfälle när inget funkat. Förstår om du inte vill göra så.
    Kan du ge lite mer info?
    Hur många fiskar har du?
    Vilken sorts mat får de?
    Vad har du för växter?
    Växer de som de ska?
    Dör fiskarna en i taget eller flera samtidigt?
    Vad har du för vatten? Kommunalt? Egen brunn?
    Hoppas någon annan här kan komma med kloka ord
    Mats

    Kommentar

    • Sgtpancake
      • February 2021
      • 7

      #3
      Japp det är mitt första och med nuvarande stock:
      6st neon tetror
      4st Guppies
      3st Platy Berliner

      De dör 1 och 1. Först var det min cherry, dagen efter den andra cherryn och dag 3 plecon.
      Har haft snack med lokala affären oxå eftersom 6/9 platy berliner har dött som jag köpt där under en 5 månaders period. Samma sak där, de dör en efter en.
      Senast fick jag 3 nya platys gratis av dem och ett par salt-tabletter, ca 1,5 månad sedan. De har varit vid god vigör fram tills för en vecka sedan. Den som dog såg jag inget fel på mer än att ryggfenan inte var "uppfälld" som på de andra, låg o tryckte i ett hörn och sedan död. 2 av de som är kvar är tunna och lite gulaktiga, inte alls så röda som de ska vara. Den som är frisk är oxå den som jag haft längst, den är från allra första köpet för 5 månader sedan.

      Jag matar dem endast med sånna där flingor köpt i butik, burken är ca 3 månader gammal.

      Växterna är jag lite osäker på. Jag har lite vattenpest, bacopa compact, Echinodorus Barthii, sedan två andra växter som jag inte vet vad de heter.
      Vatten pesten växer ganska dåligt, tror fiskarna äter sönder den.
      Bacopan är fin och där kommer lite nya blad. Barthii:n börjar bli brun på de flesta större bladen, men nya blad är på G.
      En av de okända växter så det knakar, har nästan blivit som ett träd!
      Den andra blir fort täckt av tofsalgerna så jag har beskurit den rätt hårt. Snart är det inget kvar av den tyvärr

      Vattnet är kommunalt och runt 5-6 i PH vad jag kunde mäta.

      Hittade nån ledtråd ang. CO2 fluktuationer i och med de ganska täta vattenbytena (30% på onsdag och 30% på söndag) att det skapar obalans.
      Alltid vid vattenbyten blir det såklart en annan vattenkemi tillfälligt och artikeln jag hittade knöt ihop CO2 och PH-värde. Har ju märkt en liten justering i PH värdena på sista tiden från 7.2 tidigare till 6.8. Fortfarande inom ramen för alla fiskar jag haft i akvariumet dock, vet inte hur känsligt det är?


      Kommentar

      • MIL

        • August 2019
        • 86

        #4
        Jag kan tyvärr inte komma på något mer förutom att du kan ha något smittosamt i karet. Anledningen att jag frågade om fiskarna dör samtidigt var för att det skulle kunna vara förgiftning då.
        Antalet fiskar är väl ok, kanske var i mesta laget i början.
        Växterna frågade jag om för att om de växer dåligt men algerna växer bra, så kan det vara brist på något ämne och så kan det ju vara eftersom det växer sådär. Själv har jag egen brunn och det ställer till det för mig men nu har du ju kommunalt vatten.
        Knepigt att både växter och fiskar dör, man undrar ju om det har ett samband eller bara är ett sammanträffande.
        Det låter konstigt om pH verkligen är 5-6 i kranen, kan det verkligen stämma? Det brukar snarare hållas på pH 7-8.
        Jag tycker nog som innan att en total omstart kan vara ett bra alternativ. Synd på fiskarna men det låter som dina tetror och platy inte mår bra och med tanke på hur det gått hittills ser det inte bra ut för dem. Har du provat medicin? Det finns sådan som är verksamt mot flera åkommor. Det kunde vara värt att testa en kur.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Jag skulle tittat på vad som finns i karet vad gäller sand, stenar och annan ev. inredning, och om det kan det finnas något som kan påverka vattnet negativt. CO2 fluktuationer kan man nog glömma, eftersom du inte tillför någon så är det väldigt små mängder av detta. Kruxet vad gäller tofsalger är det tyvärr ingen som riktigt har knäckt ännu. Man kan bara hålla god "akvariehygien" och sköta filter etc. så det inte samlas för mycket biomassa. Ruttnande växter bör avlägsnas direkt t.ex.
          pH 5-6 låter som sagt konstigt när det gäller kommunalt vatten. Teststickor?

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Beskriv ungerfär hur mycket du matar. Ett krm per dag? En tsk per dag?

            Vad har du gör filtrering och hur sköter du den?

            Tofsalger pga vattenbyten tror jag inte. Dessa kan fås pga co2-fluktuationer, men då vid tillsatt co2. Om din pump suger in luft och sprayar ut luftbubblor så kan tofsalger stormtrivas i detta.

            Kommentar

            • Sgtpancake
              • February 2021
              • 7

              #7
              Hej!

              Jag mätte vattnet igen med en sån där 6-in-one mätsticka från SERA. Vattnet ligger på runt på 6.8 enligt den. Vet inte vad jag fick 5-6 ifrån, kanske inte väntade tillräckligt länge.

              Jag matar ungefär 1-1,5 krm per dag och sprider ut det så att alla får mat. Finns det någon som inte hänger med släpper jag ner lite precis framför den. Filtret är vad som kom med pumpen (Ciano CF80), ett svamp filter vad jag förstår. Jag kramar ur det i upptaget akvarievatten varannan vecka och sedan sätter tillbaka det igen. Munstycket för pumpen har jag flyttat till en plats där flödet inte "landar" på något. För jag gjorde samma observation att tofsalgerna älskar att vara där det är mycket flöde.

              Nu precis nyss håvade jag upp en platy till som låg och tryckte på sidan, petade lite försiktigt på honom och han simmade iväg. Ryggfenan är fortfarande intill kroppen och han lixom kantrande på sidan. När det kom andra fiskar i närheten blev han panikslagen och simmade iväg väldigt fort och krockade med inredning och allt möjligt. Jag fisakde som sagt upp honom och tog slut å hans lidande.
              Det är nu alltså bara 1 av de nya platyna kvar. Får se hur länge han håller sig vid liv stackarn.....

              Finns den andra vatten-tester jag kan göra?
              Om jag nu ska starta om akvariet, ska jag koka inredning, sand och sådant eller hur gör man för att få det rent?
              Senast redigerad av Sgtpancake; 24 February 2021, 11:18.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                När det gäller frågan om sand och inredningsdetaljer så tänkte jag snarast på ifall det kan vara något som innehåller kemiska ämnen som läcker ut i vattnet, t.ex vissa typer av färgad sand eller liknande.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  De rimligaste alternativen är:
                  - vattnet är förorenat av organiskt material (dvs mat eller skit i sanden på en nivå som filtret inte hinner hantera)
                  - något i sanden/inredningen/filtret lakar ut ämne som förgiftar fiskarna

                  Vad kör du för sand/bottensubstrat och rötter? Begagnat/nytt?

                  Kommentar

                  • Sgtpancake
                    • February 2021
                    • 7

                    #10
                    Mja här kanske vi är nått på spåren. Jag fyllde på "gammal" sand som jag använt tidigare, spolade av det ordentligt i duschen (kallt vatten) i en stor plastlåda.
                    Den enda inredningen jag har är en rot köpt i affär.

                    Kan det hjälpa att köpa ett större filter/pump? Som pallar mer kapacitet?

                    Kommentar

                    • MIL

                      • August 2019
                      • 86

                      #11
                      Det är väl bäst att plocka upp roten då och se vad som händer.
                      Filtret ska klara 80 liter så det räcker nog. Du hade ju ingen nitrit så på det viset fungerar det.

                      Kommentar

                      • Sgtpancake
                        • February 2021
                        • 7

                        #12
                        Update: verkar som att saker o ting mår bra nu!! Inga fler fiskar har dött, köpte även 3 caridinal yellow och de tuggar på och springer runt som tokar. Neontetrorna simmar oxå runt mer än tidigare.

                        Så vad gjorde jag för förändring då? Jo jag lät akvariet vara helt o hållet. Bytte inget vatten eller pysslade med nått på 2 veckor. Därefter började nitratet växa upp mot 40 i värde. Så då bytte jag 50% och såg genast att efter det blev viskarna annorlunda igen. Så min okvalificerade gissning är stress. För stora vatten byten, för ofta vatten byten.
                        Nu går jag helt efter nitrat-värdet och hittat att 10% vatten byte i veckan verkar funka bra.

                        Fiskar mår bra, jag mår bra!

                        Tack för er hjälp och idéer!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...