Nybörjarfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    Nybörjarfrågor

    Hej!

    Ny medlem så första inlägget men har läst mängder av inlägg och trådar under några månader och fått väldigt mycket hjälp av det så, tack!

    Är på G att köpa ett Juwel Rio 180 l, har inte haft akvarium sedan jag var liten (30 år sedan kanske...) och i ärlighetens namn gjorde jag inte så mycket mer än mata fiskarna så jag är nybörjare ut i fingerspetsarna.

    Så här har mina tankar gått:

    INREDNING
    Sansibar svart (dark) sand Svart bakgrund
    Några rötter
    Några vita Sansibar-stenar med hål Några malgrottor
    Växter (här behöver jag verkligen tips!)
    ​​​​​
    FISKAR

    Efter uppstart 10 st tetra, vad tror ni om blodfenstetra, gul fantomtetra, blodtetra (inte samma som blodfenstetra om jag förstått det rätt?) eller rosentera? Vill inte ha neon- eller kardinaltetra.
    Efter några veckor; 2 Ancistrus, inne på superrot eller citron men kanske någon fläckig variant, de får inte försvinna mot den mörka sanden bara.
    Efter ytterligare några veckor; 8-10 pansarmalar, extremt nyfiken på goldstripe! Kanske är svindyr?

    Som sista (?) sort tänker jag svärdbärare men är också väldigt sugen på guppy eller någon ciklid (inte båda då jag förstått att det är mindre lämpligt). Vilket tror ni är bäst?

    Kan sen fylla på med fler tetror, ancistrusar (korrekt pluralbenämning?!) och pansarmalar.

    Vad tror ni om den här kombon? Är jag nåt på spåren eller är jag helt ute och cyklar?

    ​​

  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2