Nybörjarfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    Nybörjarfrågor

    Hej!

    Ny medlem så första inlägget men har läst mängder av inlägg och trådar under några månader och fått väldigt mycket hjälp av det så, tack!

    Är på G att köpa ett Juwel Rio 180 l, har inte haft akvarium sedan jag var liten (30 år sedan kanske...) och i ärlighetens namn gjorde jag inte så mycket mer än mata fiskarna så jag är nybörjare ut i fingerspetsarna.

    Så här har mina tankar gått:

    INREDNING
    Sansibar svart (dark) sand Svart bakgrund
    Några rötter
    Några vita Sansibar-stenar med hål Några malgrottor
    Växter (här behöver jag verkligen tips!)
    ​​​​​
    FISKAR

    Efter uppstart 10 st tetra, vad tror ni om blodfenstetra, gul fantomtetra, blodtetra (inte samma som blodfenstetra om jag förstått det rätt?) eller rosentera? Vill inte ha neon- eller kardinaltetra.
    Efter några veckor; 2 Ancistrus, inne på superrot eller citron men kanske någon fläckig variant, de får inte försvinna mot den mörka sanden bara.
    Efter ytterligare några veckor; 8-10 pansarmalar, extremt nyfiken på goldstripe! Kanske är svindyr?

    Som sista (?) sort tänker jag svärdbärare men är också väldigt sugen på guppy eller någon ciklid (inte båda då jag förstått att det är mindre lämpligt). Vilket tror ni är bäst?

    Kan sen fylla på med fler tetror, ancistrusar (korrekt pluralbenämning?!) och pansarmalar.

    Vad tror ni om den här kombon? Är jag nåt på spåren eller är jag helt ute och cyklar?

    ​​

  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Jag är också ny(även om jag haft akvarium förr men det var ett bra tag sedan). Inredning är ju mest estetiskt och till för att fiskarna ska kunna söka skydd, sedan finns det ju exempelvis corydoras som gillar sand så det låter väl bra som du tänkt det. Snabbväxande växter brukar väl rekommenderas för att motverka alger i början, men det kan ju också vara fint med lite andra växter(anubias är väldigt populär) som inte växer så snabbt. Flytväxter och mossa är två andra inslag, likaså löv/kottar/ och annan media på botten om man vill.

    När det gäller fiskarna så bör det väl fungera men tycker nog inte att du ska ha flera än två ancistrus(egentligen skulle jag nog rekommendera att enbart ha en hane eller två honor om du inte vill få massor)- det finns ju även andra l-malar i lämplig storlek om du söker speciella färger, den röda är väldigt fin i min mening(likaså naturfärgen) men det är ju en smaksak. Vanligaste cikliden i ett akvarium av den storleken är troligtvis ett par fjärilsciklider, alternativet är väl en liten grupp apistogrammor. Finns ju andra ciklider också en jag själv kan rekommendera är Sajicaciklid som jag har goda minnen av, de gräver dock en del.

    Personligen hade jag nog inte blandat i guppys men hade mycket väl kunnat tänka mig att ha de istället för tetror(de stimmar ändå inte speciellt bra i ett relativt litet akvarium).
    Senast redigerad av Munin; 10 February 2021, 17:50.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Några saker att fundera på. Svart sand och svart bakgrund kommer att "svälja" mycket ljus, kan ge ett något dystert intryck. Vita stenar innehåller förmodligen kalk vilket kanske inte är önskvärt i den typen av akvarium. Sen blir vita stenar rätt fort gröna av alger.
      Ancistrus ger sig gärna på växter (hål i bladen), helst storbladiga som t.ex. svärdsplantor. Kanske går att stävja med rätt utfodring, men jag skulle tippa på att det är svårt.
      Vad gäller växter så är det enklare snabbväxande stjälkväxter som är bra att starta med. Inte t.ex. Anubias eller liknande. Se Tropicas hemsida för tips. Näringssubstrat under sanden kan också vara en fördel, typ JBL Aquabasis.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Några saker att fundera på. Svart sand och svart bakgrund kommer att "svälja" mycket ljus, kan ge ett något dystert intryck. Vita stenar innehåller förmodligen kalk vilket kanske inte är önskvärt i den typen av akvarium. Sen blir vita stenar rätt fort gröna av alger.
        Ancistrus ger sig gärna på växter (hål i bladen), helst storbladiga som t.ex. svärdsplantor. Kanske går att stävja med rätt utfodring, men jag skulle tippa på att det är svårt.
        Vad gäller växter så är det enklare snabbväxande stjälkväxter som är bra att starta med. Inte t.ex. Anubias eller liknande. Se Tropicas hemsida för tips. Näringssubstrat under sanden kan också vara en fördel, typ JBL Aquabasis.
        Lånar tråden lite, har du någon åsikt kring hur pass mycket (exempelvis) JBL Aquabasis man bör ha i ett akvarium? Själv lite sugen på det men svårt att uppskatta hur mycket som går åt. I mitt fall rör det sig om 100x50cm botten.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Tycker man kan följa det som står på förpackningen. Tror att det handlar om ett par cm tjockt lager. Sen behöver man inte lägga ett lager där inga växter är tänkta osv. Man kan alltså anpassa det lite efter inredningen i övrigt.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Tycker man kan följa det som står på förpackningen. Tror att det handlar om ett par cm tjockt lager. Sen behöver man inte lägga ett lager där inga växter är tänkta osv. Man kan alltså anpassa det lite efter inredningen i övrigt.
            Jo min undran var nog mer ungefär hur mycket som behövs för att täcka en centimeter(eller två).

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Ursprungligen postat av Munin

              Jo min undran var nog mer ungefär hur mycket som behövs för att täcka en centimeter(eller två).
              Beroende på inredning som sagt, men men jag skulle nog satsa på att köpa 5kg ifall du vill ha ett jämt lager över större delen av botten. JBL PROFLORA AquaBasis plus
              Senast redigerad av Sleaper; 10 February 2021, 20:13.

              Kommentar

              • Saya
                • February 2021
                • 80

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Några saker att fundera på. Svart sand och svart bakgrund kommer att "svälja" mycket ljus, kan ge ett något dystert intryck. Vita stenar innehåller förmodligen kalk vilket kanske inte är önskvärt i den typen av akvarium. Sen blir vita stenar rätt fort gröna av alger.
                Ancistrus ger sig gärna på växter (hål i bladen), helst storbladiga som t.ex. svärdsplantor. Kanske går att stävja med rätt utfodring, men jag skulle tippa på att det är svårt.
                Vad gäller växter så är det enklare snabbväxande stjälkväxter som är bra att starta med. Inte t.ex. Anubias eller liknande. Se Tropicas hemsida för tips. Näringssubstrat under sanden kan också vara en fördel, typ JBL Aquabasis.
                Tack! Kanske ska tänka om kring bakgrunden. Akvariet blir vitt och jag har läst mig till att några av de fiskar jag tänker föredrar mörk botten. Behövs bakgrund egentligen, för fiskarnas skull? Karet ska stå mot en vägg som är ganska ljus, gråblå. Är annars en poster med stenar eller blått vatten att föredra?

                Har du några försla på snabbväxande stjälkväxter?

                Kommentar

                • Darkg
                  • September 2020
                  • 97

                  #9
                  Jag tycker att en mörk bakgrund kan bli bra. Särskilt om man inte har 100% svarta mollies. Det spelar antagligen mycket liten roll för fiskarna. Bild bakom får man nästan känna efter själv och kanske prova några olika.
                  På enfärgad svart (eller vit) sand kanske skräpet syns lite för bra? Alltför starka kontraster blir också inte alltid så bra. Men det är ju mycket en smaksak :-)

                  Munin: 5x10 dm botten x 0,1 dm tjockt => prick 5 liter :-)

                  Kommentar

                  • Saya
                    • February 2021
                    • 80

                    #10
                    Såg bilder på akvarium med Sansibar dark igår och den känns mer grå/antracit än svart. Kommer inte ha några svarta fiskar

                    Edit: ska se om jag kan länka till det akvariet jag såg här på Zoopet.

                    Senast redigerad av Saya; 11 February 2021, 07:28.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Ursprungligen postat av Saya

                      Tack! Kanske ska tänka om kring bakgrunden. Akvariet blir vitt och jag har läst mig till att några av de fiskar jag tänker föredrar mörk botten. Behövs bakgrund egentligen, för fiskarnas skull? Karet ska stå mot en vägg som är ganska ljus, gråblå. Är annars en poster med stenar eller blått vatten att föredra?

                      Har du några försla på snabbväxande stjälkväxter?
                      Tror inte att det spelar så stor roll fiskarna vad gäller färgen på sanden, den kan ju vara något åt det mörkare hållet om man vill men svart sand kan bli väl mörkt och se onaturligt ut. Bakgrund för fiskarna spelar heller ingen roll, någon form av bakgrund blir det ju ändå ifall karet står mot en vägg (grå/blå kanske blir bra). Posters med motiv blir sällan lyckade utan ger oftast ett rörigt intryck, men en enfärgad svart kan man ju testa med. Man kan även kika på bilder eller videor på nätet för att få en idé vilken typ av bakgrund som skulle kunna passa. Har man mycket växter tenderar bakgrunden att knappt synas iaf.
                      Vad gäller växter är t.ex. Hygrophila polysperma, Vallisneria spiralis, Hygrophila difformis, Limnophila sessiliflora, Rotala rotundifolia exempel på snabbväxande arter som kan vara bra att starta med. Planteras i buntar om 3-4st stänglar i varje bunt.

                      Kommentar

                      • Saya
                        • February 2021
                        • 80

                        #12
                        Slänger in en fråga om vattnet också. Såg på kommunens hemsida att vårt kranvatten har Ph 8.5 och dH 3, på hårdhet står det bara mjukt. Är inte Ph-värdet väldigt högt? Behöver jag tillsätta något annat än vattenberedningsmedel och bakteriekultur vid uppstart? Har läst att inredning kan sänka Ph-värdet något också.

                        Kommentar

                        • Saya
                          • February 2021
                          • 80

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper

                          Vad gäller växter är t.ex. Hygrophila polysperma, Vallisneria spiralis, Hygrophila difformis, Limnophila sessiliflora, Rotala rotundifolia exempel på snabbväxande arter som kan vara bra att starta med. Planteras i buntar om 3-4st stänglar i varje bunt.
                          Tack! *noterar*

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            #14
                            Ursprungligen postat av Saya
                            Slänger in en fråga om vattnet också. Såg på kommunens hemsida att vårt kranvatten har Ph 8.5 och dH 3, på hårdhet står det bara mjukt. Är inte Ph-värdet väldigt högt? Behöver jag tillsätta något annat än vattenberedningsmedel och bakteriekultur vid uppstart? Har läst att inredning kan sänka Ph-värdet något också.
                            Låter som ett normalt kommunalt vatten, likt det vi har i Gbg. Inredning som t.ex. vissa stenar kan innehålla kalk som buffrar pH, sen finns det rötter som ev. skulle kunna påverka pH. Själv har jag aldrig märkt att rötter sänker pH så att det är mätbart, skulle det ändå vara så så är avtar det relativt fort genom urlakning. Oftast vill man använda inerta inredningsmaterial som inte påverkar vattnet. Vill man sänka pH mer beständigt är det ett trycksatt CO2-system som gäller. Vattenberedningsmedel och lite bakteriekultur kan vara bra när man drar igång ett helt nytt kar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...