Udda kar, underliga tankar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liggist
    • December 2020
    • 23

    Udda kar, underliga tankar..

    Hej alla!
    jag har ett rätt udda akvarium som jag just har fått, bredd:52 djup:39 höjd: 70 (cm), som jag blivit rätt intresserad av att göra något udda med.
    Jag har ett litet 60L akvarium med några neontetror och en kampfisk i, men jag har egentligen ingen faktisk erfarenhet av akvarier.

    Men förhoppningen är att uppnå ett kretslopp i det nya karet, minimera arbetsinsatsen genom väl genomtänkta val av arter i akvariet så att fiskbajs = växtmat och där alger och matrester äts av smådjur som blir godis (bonus-mat) till fiskarna.

    Jag är ju rätt nördig överlag, gillar att klura och lösa problem, lära mig medan jag jag bygger så att säga så utmaningen i sig är inget som skrämmer mig.
    Men här har vi ett ämne jag aldrig riktigt doppat tårna i och jag tänkte att ni andra nördar (och icke-nördar, såklart) kanske vill slänga in en tanke eller två?

    det är ju två rätt stora kapitel som ska skrivas inför uppstarten av det nya karet, dels ska jag bli klok på vettig inredning och dels ska jag bli klok på vettiga arter i kombination.

    Det kanske inte verkar så stort för er med erfarenhet, men jag tänkte inte nöja mig med ett "vanligt" kar heller, jag tänkte försöka få till en vertikal uppdelning av karet, fiskar + växter överst, räkor (exempelvis) och alger (tänk typ sump) och närings-törstiga växter i nedre delen av karet.

    Jag har tankar av någon form av nät/galler eller skiva med massa småhål som separator, någonstans nära mitten (i höjd) av karet, och tänkte då suga vatten ifrån botten av karet, filtrerat genom markduk, sand, grus och sediment och returnera det vid vattenytan på karet, vilket skapar ett naturligt flöde nedåt genom separatorn.
    På denna separator är det tänkt att bottenväxter ska leva, eventuellt på ytor av separatorn utan genomsläpps-hål täckt av sand/grus osv, för att skapa en fusk-botten för fiskarna och betraktaren.

    Den nedre sektionen av karet är då tänkt att "suga ner skiten", låta den och matresterna bli mat till mindre djur tex kräftdjur el dyl, som sedan kan vandra igenom lite större transport-hål upp igenom separatorn (envägs-trafik, inga fiskar i nedre karet) för att hela tiden utesluta "överfiske"..




    Nu är det ett tag tills jag faktiskt kommer dra igång det nya karet, men jag har tänkt använda det som test-utrymme för att prova lite olika filter-lösningar där jag hoppas få till en sump-funktion i bottenskiktet med hjälp av porösa stenar (leca?) och lyckas suga ut "grundvattnet" som sedan pumpas upp till ytan.
    Initialt tänkte jag montera en perforerad slang i spiral i ett "örngott" av markduk som jag sedan begraver under akvariesand som sedan täcks av grus.

    Den pump som följde med karet är en cirkulationspump, ämnad att suga från ett rör underifrån och returnera det genom ett rör åt sidan, så jag tänkte att jag hittar en slang som passar omkring det befintliga (löstagbara) röret och som sedan blir slang-spiralen jag nämnde.
    Så även om den antagligen inte kommer hålla måttet för mina grandiosa planer så duger den antagligen åtminstone till att ge mig en uppfattning om vattenflöden genom olika tjocklekar av olika material osv.


    Så nu har en kort liten "hej här är jag och min idé" blivit en halv bok, tror det är dags att hålla igen lite och invänta reaktioner..

    Vad tror ni om mina idéer? några uppenbara hål eller brister? utrymmen för förbättring eller förslag?
    Kritik är hjärtligt välkommen, särskilt om den är konstruktiv!

    Mvh
    Liggisten :-}
  • Darkg
    • September 2020
    • 97

    #2
    Kul! Där du suget in bottenvattnet kan det bli svårt att rensa kan jag tänka mig. Fast det borde gå att bakspola eller nåt.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2891

      #3
      Hur får man till belysning till dom "näringstörstiga växterna vid botten kan ju bli en utmaning. Man får nog också anta att markduken rätt snabbt blir igensatt, så den idén kanske inte funkar i längden. Kanske bättre med ett bottenfilter och grövre grus, även om inte det är optimalt det heller. Sen gäller det ju att få till det rent estetiskt..

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Spännande idé, men du har inte funderat på att vända på den? Alltså köra paludarium istället, med växter ovanför ytan som tar upp näringen (de brukar också göra det betydligt effektivare än vattenväxter). Du kan ju plantera in hoppstjärtar, sorgmyggor, maskar, gråsuggor med mera på landdelen högst upp då och de som ramlar i vattnet blir fiskmat.

        Kommentar

        • liggist
          • December 2020
          • 23

          #5
          Tack alla för svaren!

          Min tanke var att den där separatorn (den som skulle skilja övre och nedre halvan av karet) skulle ha en klase LED lysdioder på undersidan samt att åtminstone "sump"-halvan av karet inte skulle behöva rengöras.
          Men jag har börjat förstå att markduk och hemmabyggt filter nog inte är min smartaste idé, så jag har börjat kika lite på bottenfilter (tack för tipset!!).


          Paludarium-idén påminner lite om min tidigare tanke på hydroponisk odling (sallads-sorter osv) ovanpå akvariet men min slutledningsförmåga fick mig att inse att det inte erbjuder någon mekanisk filtrering av vattnet och att jag därför troligen skulle få grumligt vatten.

          Men tänker du Tyko att jag skulle haft en "flytande ö" med landväxter, eller att jag skulle bygga upp/limma dit en fast hylla?

          Jag gillar idén med paludarium, det är ju i princip samma idé som OP men som du säger Tyko, vänd upp och ner.
          Det skulle ju täcka vattenytan, åtminstone stora delar av den, men som jag förstår det så är vattenytan kritisk för att syresätta vattnet..
          Tänkte du att jag skulle använda syre-sten eller något liknande istället för öppen vattenyta?

          Ett vertikalt rör i vattenpelaren där luft bubblar upp igenom röret flyttar ju vatten (vet inte vad man kallar en sådan pump), om jag cirkulerar vattnet på sådant vis borde det väl syre-berikas?

          Jag har tittat i ett mekaniskt filter för en koi-damm, en massa golfbolls-stora tagg-"bollar" där mikroorganismer filtrerar vattnet.
          Jag frågade ägaren och fick till svar att bollarna är taggiga för att maximera ytan för organismer att klänga fast vid.
          Så min slutledningsförmåga hintar om att porös lavasten, leca eller pimpsten borde vara ett vettigt bottenmaterial om jag nu ska ha ett bottenfilter, massor med yta för bakterier och tillräckligt stora för att inte gå att suga in i en pump, dvs inget behov av markduk.


          Jag ska iaf spendera lite tid att läsa på om bottenfilter, har ju skrämmande låg kunskapsnivå i ämnet..

          Mvh
          Liggisten
          Senast redigerad av liggist; 08 February 2021, 09:39.

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Ursprungligen postat av liggist
            Paludarium-idén påminner lite om min tidigare tanke på hydroponisk odling (sallads-sorter osv) ovanpå akvariet men min slutledningsförmåga fick mig att inse att det inte erbjuder någon mekanisk filtrering av vattnet och att jag därför troligen skulle få grumligt vatten.

            Ett vertikalt rör i vattenpelaren där luft bubblar upp igenom röret flyttar ju vatten (vet inte vad man kallar en sådan pump), om jag cirkulerar vattnet på sådant vis borde det väl syre-berikas?
            Jag tror du är inne på en bra lösning här. Du kan ha ett klassiskt svampfilter men med ett längre rör som tar vattnet hela vägen till ytan, och sedan odla växterna i nätkorgar som du fäster med sugkoppar exempelvis (kan också vara värt att kolla lite på "riparium" bör gå att hitta en del bra idéer där). Typ något sånt här:

            Ett stort svampfilter ger rätt bra både mekanisk och biologisk filtrering (samt att växterna kommer hjälpa till), så så länge du inte har stora eller skräpande fiskar bör det räcka.

            Kommentar

            Arbetssätt...