Har jag för mkt fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mottinen
    • June 2015
    • 95

    Har jag för mkt fisk?

    Hej har ett juwel lido 120 l som varit igång i ca 6 månader. Har konstant problem med alger av olika slag. Har testat allt tätare vattenbyten, olika belysnings tid mm.
    börjar fundera på om jag har för hög belastning i akvariumet.
    invånare: 9 st rödmunstetra, 6 st danio av nått slag, 2 kakaduaciklider, 3 st otocinclus, 4 metall pansarmal, 2 små malar.

    Akvariumet är inrett med mycket rötter å stenar. Ganska mycket växter.
    mvh
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    För mycket fisk tycker jag inte du har, för de är ju inga stora fiskar, jag har ett 150L där nu mina platy avlat av sig till ett hundratal och jag har inga algproblem... Min erfarenhet är att man ska ta ett steg tillbaka och i ditt fall skulle jag låta filter vara helt i fred och prova att byta ca30% vatten 1g/månaden, ett tag och se hur det utvecklar sig,
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Du har inte för mycket fisk men kan ändå ha för hög belastning ifall du matar för mycket...

      Kommentar

      • Mottinen
        • June 2015
        • 95

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        För mycket fisk tycker jag inte du har, för de är ju inga stora fiskar, jag har ett 150L där nu mina platy avlat av sig till ett hundratal och jag har inga algproblem... Min erfarenhet är att man ska ta ett steg tillbaka och i ditt fall skulle jag låta filter vara helt i fred och prova att byta ca30% vatten 1g/månaden, ett tag och se hur det utvecklar sig,
        Är absolut beredd att testa de, har inte alls tänkt i dom banorna. Tack för tipset

        Kommentar

        • Mottinen
          • June 2015
          • 95

          #5
          Ursprungligen postat av LoGeek
          Du har inte för mycket fisk men kan ändå ha för hög belastning ifall du matar för mycket...
          Matar sparsamt och en mat fri dag i veckan

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Låter bra!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              Ursprungligen postat av Mottinen

              Är absolut beredd att testa de, har inte alls tänkt i dom banorna. Tack för tipset
              Vid nystart av akvarium är det ju extremt näringsfattigt och då uppkommer ju nästan alltid alger och dessutom gillar alger obalans och variationer så som vattenbyten och att det mixtras med ljuset, vilket växter inte uppskattar. Så jag tror du kan få framgång genom att sitta på händerna ett tag och mata gärna mindre portioner 2-3ggr per dag. Testa tycker jag
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...