Vad gör man med en ensam fisk? mm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bob bob
    • January 2021
    • 1

    Vad gör man med en ensam fisk? mm.

    Hej. Har haft mitt första akvarium i 5 månader. Jag har flera frågor men hoppas att det är ok att trycka in alla här.

    Fråga 1:

    4 av 5 black molly har dött. Jag vet inte varför, alla värden på vattnet ser bra ut, men neontetrorna mår bra. Jag tyckte aldrig om dem ändå så jag tänkte inte köpa några fler. Men vad ska jag göra av den sista? Ska jag låta den vara ensam, eller kan jag ge bort den någonstans? Eller får man döda den, det låter lite hemskt men känns som mycket jobb för 1 fisk om man ska ge bort den.

    Fråga 2:

    Jag har nu 9st neontetror (och black mollyn) i mitt 54 liter kar, vad kan jag ha mer? Jag har haft ganska mycket alger så tänkte på otocinclus om dem får plats. Skulle dock vilja ha något som tar lite plats, akvariet ser så tomt ut med mina små tetror. Får jag plats med både Otocinclus och något annat? Ge gärna förslag på fisk, och hur många man får plats med utan att det blir för trångt.

    Fråga 3:

    Vad är det meningen att man ska göra när det kommer yngel? Alla hittills har dött, jag antar att dem blev uppätna. Jag vill ju inte ha fler fiskar än de jag köper, jag köper så många som får plats i akvariet. Är det då ok att låta dem dö? Vad ska jag göra ifall att några överlever och akvariet börjar fyllas upp med för mycket fisk?

    Fråga 4:

    Av 3 plantor så är det bara en som har blivit stor och fin. De andra 2 såg inte så fräscha ut så jag slängde dem tillslut. Behöver jag köpa nya eller räcker det med 1? Behöver man dem alls eller fungerar det utan?
    Senast redigerad av bob bob; 19 January 2021, 17:14.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet!

    54l är för litet för mollys så du behöver göra dig av med den, antingen omplacerar du eller så håvar du upp den och slår håven mot något hårt som handfatet i badrummet.
    Personligen tycker jag illa om att man avlivar friska djur.
    Neontetror ska egentligen ha större än 54l också då man annars lätt får problem när de går så litet och sedan står man med typ 2-3 st som tjurar på varsitt håll i akvariet.
    Då jag inte vet vad för plantor som det rör sig om så kan inte ge något bra svar, fler växter är alltid fördelaktigt när vi pratar om klassiska sällskapsfiskar.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    Arbetssätt...