Skadad stjärtfena platy, beteende eller sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nrXIV
    • August 2011
    • 1

    Skadad stjärtfena platy, beteende eller sjukdom?

    Hej.
    Efter många år utan akvarium i hemmet har jag nu startat ett 60-l kar med min son.
    Karet har varit igång sedan jul, vi har valt sydamerikanskt tema och hyser rum åt sex platy varav två är honor samt fem neontetra. Tids nog ska en ensam ancistrus sp. få växa till sig i väntan på att vi hinner starta upp ett akvarium på +200l.

    Nu till problemet. Jag har sett hur en av honorna blivit hårt uppvaktad sedan introduktionen. Under några dagar höll hon sig under en mangroverot i botten. Hon har, tids nog, blivit mer social men har en rejäl skada på stjärtfenan. Nu saknas en tredjedel. Hon tycks i övrigt må bra och är nyfiken även om hon har stunder då hon ännu drar sig tillbaka till roten i kortare stunder.

    Jag har inte sett att det börjat som en "vit hinna" på stjärten som därefter spridit sig. Skadan upplever jag ha kommit från en dag till en annan. Som amatör vill jag ändå höra om det finns saker jag ska tänka på och se upp med.
    Själv funderar jag på två alternativ, beroende på svar och utveckling;
    1. Separera honan och introducera ytterligare två honor för att lugna eventuellt lystna hanar.
    2. Introducera ytterligare två honor för att uppnå samma sak som i punkt ett men hyser viss reservation för det eftersom jag inte är helt säker på huruvida fisken är sjuk eller inte.

    Tacksam för svar. Det är kul att vara igång med fiskar igen!
Arbetssätt...