Starta begagnat akvarium!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hammarfisk
    • December 2020
    • 1

    Starta begagnat akvarium!?

    Hej alla!
    är nybliven fiskägare och skall nu införskaffa mig ett 120 L kar som jag skall köpa begagnat (med 3 fiskar i).

    nu undrar jag lite över hur jag skall göra vid uppstarten, har kollat runt en massa på nätet men hade varit skönt att se vad ni experter tycker

    1. När jag fyller på med vatten, kan jag då ta kallt/ljummet vatten från kranen?
    2. Jag har ett litet 50 L kar hemma redan med guppysar, är det med fördel jag tar ut filtret där och kramar ur det i nya karet för bra bakteriekultur? Eller räcker det att stoppa in det befintliga filtret som kom med?
    3. När kan jag stoppa i de 3 fiskarna efter uppstart samt gör jag på samma sätt som när man köper ny fisk i affär?
    4. När jag startar upp det nya akvariet, är det bättre att lägga fiskarna i en 15 L spänn istället för påse? Vad mår de bäst av?

    så glad för era råd
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Om det räcker med befintligt filter eller inte beror lite på hur snabbt du kan få ner det i det nya. Jag köpte ett begagnat nyligen. Då bad jag den gamla ägaren sätta filtret i en hink undertiden så det var igång ända tills själva flytten. Då var det bara still i en timme ungefär tills akvariet var hemma och vattenfyllt. Fiskarna fick undertiden gå i en mellanstor back. Fyllde med ljummet vatten ca 20 grader. Doppvärmaren får ganska snabbt upp temperaturen. (Sen beror det ju på vilka fiskar det är och vilken temp de vill ha)

    om du har fiskarna i en spann/back istället för påse så är det ju mer vatten, alltså klarar de sig teoretiskt bättre en längre tid där.
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    Arbetssätt...