Stanken dödar min vilja!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xailera
    • December 2020
    • 7

    Stanken dödar min vilja!

    Jag blev helt plötsligt tillfällig fosterfamilj åt 2 slöjstjärtar, då min väns akvarium började läcka. De kommer flytta tillbaka snart igen så fort hon får sitt nya alvarium. Men problemet är då vad jag kan göra under tiden med stankproblemet!

    Jag vet att 60L är för litet för 2 slöjstjärtar, men detta var en nödlösning tills hennes lön kommer i slutet av månaden. Bättre än att avliva stackarna ju! Så hoppa inte på mig nu för det trånga tillfälliga boendet
    Senast redigerad av Xailera; 11 December 2020, 11:31.
  • Xailera
    • December 2020
    • 7

    #2
    Nytt akvarium 60L
    Ny grus
    "gammalt" filter och pump från min vän. 600L, bra ytrörelse över hela.
    Ingen doppvärmare, temp 24-25°
    Igång sen i måndags och halva lägenheten luktar kloak

    Kommentar

    • Xailera
      • December 2020
      • 7

      #3
      Bytt vatten varannan dag men hjälper bara lite.
      Min vän har ingen aning om varför det stinker så snälla hjälp!

      Fiskarna verkar iaf må bra och nöjda med livet trots allt tumult runt dem på senare tid ❤

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Låter märkligt... inget av mina kar luktar speciellt mkt alls. Finns det något som ruttnar där i? En rot, växter?
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Xailera
          • December 2020
          • 7

          #5
          Nej, eftersom det blev akut så finns det just nu endast den nya grusen däri. Inga växter än. Köpt en Mangrove-rot som ligger i blötläggning i en balja just nu men vill inte stoppa i den förrän stanken är löst. Detta driver mig till vansinne ☹ Något förslag på vad jag kanske kan göra? Kan det vara det gamla filtret/pumpen? Allt annat är ju nytt utom fiskarna. Eller kan grus ge ifrån sig doft innan det är inkört? Eller ska man bara ha is i magen?

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            #6
            Har faktiskt ingen aning. Har bara varit med om dålig lukt när nåt varit fel i karet. Hur ”skitigt” var filtret och hur länge var det utanför karet när det flyttades?
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • JoMa
              • January 2014
              • 25

              #7
              Använder du aktivt kol? Annars kan det vara värt att testa.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                #8
                Något måste vara fel men frågan är vad. Friska kar luktar inte illa. Det brukar istället finnas en antydan till doft av skog eller mossa men det är ju en "trevlig" doft som inte på något sätt påminner om kloak. Luktade det inte alls när din kompis hade fiskarna? Funderar också på om det kan vara filtret. Hann det vara avstängt länge?

                Kommentar

                • Fiskburken
                  • March 2019
                  • 198

                  #9
                  Mäter du ammoni(um/ak)halterna?

                  Borde visserligen inte vara det om det är ett inkört filter, men det passar ihop med kloakstank... Isåfall är det ju dessutom skadligt för fiskarna.
                  Senast redigerad av Fiskburken; 11 December 2020, 19:17.

                  Kommentar

                  • cambru

                    • September 2008
                    • 209

                    #10
                    En möjlig förklaring skulle kanske kunna vara kombinationen av slöjstjärtar, helt nystartat akvarium och lite för mkt mat?
                    Slöjstjärtar skitar ner jättemycket och i 60 liter är det lätt att det blir obalans. Bra med ett inkört filter men hade filtret varit stillastående i ett par timmar och sedan kördes igång i akvariet släpptes en hel del skräp ut i akvariet. Verkar lukten sitta i filtret, luktar det extra mycket om du öppnar filtret?

                    Jag skulle sikta på aktivt kol någon månad, byta 15 % en gång i veckan, mycket försiktig matning och köra i goda bakterier vid vattenbytena.

                    Kommentar

                    • Xailera
                      • December 2020
                      • 7

                      #11
                      Tack för alla svar
                      Har fått rätt på stanken!
                      Jag är ju nybörjare på detta med att hålla akvarium, mitt lilla akvarium var ju inköpt men inte igång än då jag inte kände mig helt redo och påläst. Och så kom den här fiskkrisen och under tiden som min vän körde hit med sina fiskar så förberedde jag akvariet.. jag hade helt missat detta med vattenberedningsmedel

                      Kommentar

                      • Xailera
                        • December 2020
                        • 7

                        #12
                        Efter ett vattenbyte på 75% med medlet Happy Life i så försvann stanken direkt!

                        Kommentar

                        • Xailera
                          • December 2020
                          • 7

                          #13
                          Skulle någon kunna råda mig om mat till fiskarna? De fick med sig en burk med flingfoder men jag har för mig att det är bättre med foder som inte håller sig vid ytan för just slöjstjärtar.. min kompis verkar faktiskt inte ha så bra koll ju mer jag läser på

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            #14
                            Skönt att du blev av med stanken! I avvaktan på tips om bra mat för dina fiskar kan du hälla flingorna i ett glas, tillsätta lite vatten och röra runt med en sked. Sedan häller du i vattnet med flingorna i karet. Då kommer de inte att flyta i alla fall.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...