Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hesve27
    • November 2020
    • 1

    Mitt första akvarium

    Jag ska nu äntligen förverkliga min barndomsdröm om ett eget akvarium. Jag har beställt ett färdigt paket med Juwel Rio 180l akvarium inklusive teknik och möbel. I väntan på att det ska anlända till den lokala akvariebutiken försöker jag läsa på om innebörden av ett akvarium samt tänkbara firrar att fylla karet med. Här är en tanke jag har om invånare. Malar har alltid varit en stor favorit så dessa är givna. Behöver också ett eller ett par stim arter. Tetror känns lite "för vanliga" och kanske inte så roliga i längden. Kanske Kilfläcksrasbora är ett bättre val. Kanske kan kombinera dem med några Pakistanbotia, som dessutom påminner lite om malarna? Några Platys kan kanske också få plats för att ha lite färg variation. Är lite nyfiken på Fjärilciklid eller Kakadua ciklid när karet har stabiliserat sig. Hur är det med räkor och snäckor? Det vore helt klart coolt med något lite udda i karet?
    Är jag ute och cyklar med denna samling? Är det för mycket tycker ni eller kan det vara funktionellt i mitt nya kar?

    Läst att det bör vara en del växter av varierande storlek och funktion. Behöver man inhandla alla växter det första man gör (till uppstarten) eller kan man komplettera med fler under resans gång?

    Tacksam för synpunkter och kanske andra fisk-kombinationer (blandade färger, fart och underhållande är väll några önskemål). Jag är absolut nybörjare men nyfiken och förväntansfull inför en ny hobby. Givetvis ska man ju börja smått och inte ha för bråttom.
    Senast redigerad av hesve27; 22 November 2020, 19:07.
Arbetssätt...