Vårt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MAGIKARP
    • October 2020
    • 6

    Vårt första akvarium

    Hejsan!

    Vi gjorde iordning ett Juwel Primo 110L i tisdags. Engelsk sjösten i botten, fyllt på vatten och haft i Aquasafe. Pumpen och doppvärmaren har gått sedan dess, vattnet ligger stabilt på 25 grader nu.



    Planen är att åka och handla lite inredning (rötter, växter osv) och några malar för att kicka igång akvariet imorgon. Även en del bra att ha grejer ska inhandlas, hävert, håv, växtnäring mm. Tanken är väl att senare även ha lite neontetra, några lite större tåligare fiskar (typ guppy/platy) samt eventuellt någon groda. Vad säger ni tycker ni det låter som en bra plan?
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Det låter jättebra, men skulle nog inte börja med malar. om du tänkt dig typ små ancistrus så finns det nog inte tillräckligt med alger som de kan äta såhär i uppstart. Jag skulle börja med några neoner eller guppy. Så får de vara inkörsfiskar ett tag. Mata pyttelite varannan/var tredje dag.
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • MAGIKARP
      • October 2020
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av ampe
      Jag skulle börja med några neoner eller guppy. Så får de vara inkörsfiskar ett tag. Mata pyttelite varannan/var tredje dag.
      Det blev 5 st guppys! 3 honor och 2 hanar. Dessutom är nu akvariet spartanskt inrett med en rejäl rot och lite växtligheter.



      Nästa steg är att skaffa ett par malar om sisådär 10 dagar.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Kul! Vad för malar har du tänkt dig?
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • MAGIKARP
          • October 2020
          • 6

          #5
          Update!



          Var och köpte lite malar häromdagen, 2 ancistrus och 4 corydoras. Kul med mer liv i akvariet nu! Vi hittade även ett litet guppy-yngel, så nu har vi väl funderat på att köpa något slags yngelakvarie som man hakar fast på kanten till akvariet. Köpte även filtervadd och bytte ut det som kom med akvariet då det var rejält brunt nu.

          Planen nu är väl att låta akvariet gå med dom här fiskarna iallafall 2 veckor innan vi köper nästa sort (som lutar åt kardinal eller neontetra)

          Hur man egentligen med första vattenbytet? Har läst sjukt mycket olika att man ska låta bli allt mellan dom första 4-12 veckorna.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Jag börjar direkt med veckovisa vb. Ser det egentligen som viktigare i början innan akvariet är incyklat, har heller inte märkt att det tar längre tid att få det incyklat på detta sätt. Det blir lätt en ansamling av olika ämnen i början via foder, inredningsdetaljer mm. som kan generera alger etc. Ett välskött akvarium som har varit igång en längre tid klarar bättre en minskning av vb har jag märkt.

            Kommentar

            • StefanBerg11
              • November 2020
              • 1

              #7
              God dag. Jag vill köpa ett liknande akvarium som mitt Coworking Space Stockholm. Vilken typ av fisk kan jag placera där först?

              Kommentar

              Arbetssätt...