Darkg begins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darkg
    • September 2020
    • 97

    #76
    Senaste mask-nytt:

    En av maskarna är en fjädermygglarv (mild facepalm). Den ser otroligt aggro ut, men verkar hålla sig till alger och bös.
    En av maskarna är, tror jag just nu, en Catenulid. Den ser ganska harmlös ut men SLUKADE en av de ormliknande maskarna. Som en boss. Den blev i det närmaste rektangulär efteråt :-D.
    Jag tror jag såg en nematod också. Den passar helhjärtat in på en beskrivning jag läste: "mindless thrashing". De har tydligen lite udda muskler så att de bara kan vrida sig i en dimension, så att säga. Det är inte lätt att vara så liten och så frustrerad.

    Kommentar

    • Darkg
      • September 2020
      • 97

      #77
      Och så fick jag hem två halvdussin körsbärsräkor! De fann sig omedelbart till rätta, synbarligen. Men på tal om maskar insåg jag att vissa snigelbajskorvar i själva verket var fjädermygglarvrör! Som på tal om räkor mystiskt försvann efter några timmars räk-snokande. De är så aktiva och oförskräckta

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #78
        Hur går det för räkorna?

        Kommentar

        • Darkg
          • September 2020
          • 97

          #79
          Autosparafunktionen verkar inte gå att stänga av, den har trollat mig två gånger nu så jag tjurar lite.

          Tex har jag inte uppdaterat med den dramatiska berättelsen om hurusom tolv räkor blev tio.

          Men de tio är glada och friska, tycks det! Utöver vad de hittar i sanden - jag kan inte se om de tar mask - och på hårda ytor fick de smaka lite majs, gröna ärtor, gurka, paprika och tomat. Tomat var möjligen minst intressant, paprikasmulan såg jag inte hur det gick med. Majskorn och ärtbiten var största succén tyckte maskar, snäckor, räkor och musselkräftor.
          Weeping-mossan som inte frivilligt växer fast har inte vuxit fast, vilket retar mig lite.

          Levermossan som jag vill ha finns inte i lager nånstans.
          Men ett par, nej tre, nya växter följde med räkorna, det var ju inte så dumt! Och jag köpte en kruka Bacopa caroliniana som tills vidare bara står som den är.

          Det är för omständligt att lägga in bilder här så det blir lite glest.

          Jag har snickrat liiite på lock. Mot bättre vetande (vätande) blir det delvis mdf.

          Kommentar

          • Darkg
            • September 2020
            • 97

            #80
            Prinsen på ärten:


            Señorita med tomatrekvisita:

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              #81
              Jätte fina bilder på räkorna

              Kommentar

              • Darkg
                • September 2020
                • 97

                #82
                Tack!

                Kommentar

                • Darkg
                  • September 2020
                  • 97

                  #83
                  Fram till igår har räkorna varit milda till sinnet, plötsligt börjar de mopsa sig mot varandra! Honor mot varandra och mot hanar, som nog verkar lite mer påflugna nu. Inget tjafs mellan hanar dock. Antingen är de stressade, de verkade extra hungriga, eller så är de tvärtom så pass hemmastadda att de kan unna sig att bry sig om sina vårkänslor? Idag var de lugnare igen. Vilken såpa.
                  Snow-flake maten (sojabönskal) var väl halvintressant, tyckte de. Stora gröna tabletter tackade de inte nej till (jag testar en blandburk från Tetra med fyra sorters mat).
                  Räkorna har också gjort rusningar vid ytan, jag tror inte att det beror på vattnet, ev snappar de efter fjädermyggpuppor..?

                  Det mesta verkar trivas tycker jag. Lite dåligt med alger (fast fortfarande tillräckligt med kiselalger). Jag har inte orkat koppla in timer till ljuset utan kör lite på känn, lite dagsljus hittar också in.
                  ​​​​​​​
                  Jag skaffade en liten Cryptocoryne och en Anubias gracilis och innan dess en kruka Bacopa som jag inte har planterat in, de får stå i krukan medan jag tänker efter.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    #84
                    Hur är dagsformen på växtligheten? Kanske dags för en bild på karet

                    Kommentar

                    • Darkg
                      • September 2020
                      • 97

                      #85
                      Dagsformen:

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        #86
                        Ser ut som det växt en del? Ser även att du laddat upp med snus och kaffe bredvid

                        Kommentar

                        • Darkg
                          • September 2020
                          • 97

                          #87
                          Ja, det är ju en del långsamma växter, men Myriophyllum "roraima" till exempel är snart vid ytan! Hornsärven har jag rensat ett par gånger. Weeping-mossan trivs, men på trät får det bli javamossa istället. Epifyterna fäster sig tyvärr inte heller så bra och det är oskönt att böka på plats, så jag funderar på att ta upp träbiten och montera om allt.

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            #88
                            Det ser ju väldigt trevligt ut! Det låter lite som du har "räkrace". Det sker titt som tätt här hemma, när räkhonorna är "redo" att paras och släppa ner rommen så ser det ut som om hanarna har kapplöpning runt runt i karet. Honorna däremot brukar ta det lugnt och pilla med det de brukar pilla med.
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • Darkg
                              • September 2020
                              • 97

                              #89
                              Det var nog huvudet på spiken: Idag hade en hona äggen nere, så jag väntar mig ett mirakel till påsk eller så :-)

                              Kommentar

                              • Darkg
                                • September 2020
                                • 97

                                #90
                                Nu har fyra av fem (ev. sex) honor fått ner äggen :-)
                                Jag har plockat lite sten (halvrosa granit / gnejs) som så småningom kan ersätta de små släta prydliga stenarna i rösena.

                                Edit: En av de befruktade honorna har kvar en ljus sadel, är det intressant? Alltså både nedfallna ägg och obefruktade. De andra har blivit av med sadeln.
                                Senast redigerad av Darkg; 14 March 2021, 13:26.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...