Darkg begins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darkg
    • September 2020
    • 97

    #31
    Bra där, jag noterade hur magnetisk den är men tänkte inte på komplikationen med magnetisk algskrapa. Får vara aktsam!

    Kommentar

    • Darkg
      • September 2020
      • 97

      #32
      Om jag ska ha svarta molly, guppies, dwarf neon rainbowfish och kuhli-ålar, och därtill snäckor och kanske räkor, hur många av varje kan och bör jag sikta på? Runt 220 liter, hyfsat med växter.

      Kommentar

      • Darkg
        • September 2020
        • 97

        #33
        3D-utskrifter i olika skala på sten som gömslen och fäste för växter eller mossa: [just ja, det går inte att ladda upp bilder. Fixar om någon bryr sig.]

        Modellen (som jag inte gjorde själv) här: https://www.thingiverse.com/thing:967011 bruten i bitar.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #34
          Ursprungligen postat av Darkg
          Om jag ska ha svarta molly, guppies, dwarf neon rainbowfish och kuhli-ålar, och därtill snäckor och kanske räkor, hur många av varje kan och bör jag sikta på? Runt 220 liter, hyfsat med växter.
          Det vet du säkert redan, men räkorna kommer säkert bli mat till fiskarna, med mkt växter o gömställen kanske någon klarar sig, men risken är överhängande att de blir mat. Amanoräkor gillar jag (även om de inte förökar sig i sötvatten) de har en tendens att klara sig bättre bland fisk enligt min upplevelse. Börja med några få av varje. De blir ju lätt fler! Molly har jag ingen större koll på, det har jag faktiskt aldrig haft.
          Har du visat hur bakgrunden blev eller har jag missat det?
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Darkg
            • September 2020
            • 97

            #35
            Bakgrunden ja, det är ett pågående petande och duttande, inte för att jag är någon sorts perfektionist utan för att det är kul och de ändå ligger där (i väntan på sista tekniken). Jag glömmer att fota i dagsljus men jag ska försöka!

            Vi får helt enkelt se om räkorna klarar sig, det är ju inte särskilt ovanligt med räkor tillsammans med fiskar, samtidigt som molly kanske kan vara korkat. Faktum är att det är den fisk jag är minst taggad på. Guppies tar säkert några räklingar och regnbågsfisk är knappast riskfri, kuhliålarna bör åtminstone vara lugnt. Jag kanske ska vara beredd på att ordna en skyddad räkbarnavdelning. Bra tankeställare!

            Neocaridina är nog det som gäller.

            Kommentar

            • Darkg
              • September 2020
              • 97

              #36

              Som synes en botten också, varför inte. Den kommer väl inte att synas, eller kanske sticker den upp en smula över substratet någonstans. Har inte bestämt mig om det är en bra eller dålig idé med botten, det finns fördelar och nackdelar.



              Närmare bild med månlandskapkänsla pga knäpp vitbalans. Jag har hackat lite för ev. växt- och mossfästen. Färgen blir olika varje gång jag plaskar på lite byggfix, jag tar pigment på en höft. Så automatiskt uppstår en viss variation.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                #37
                Vilket spännande projekt!
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Darkg
                  • September 2020
                  • 97

                  #38
                  :-)

                  Privatsäljaren Bondmorans akvarieväxter "öppnade" igår. Jag fick en notis och när jag kollade någon timme senare var Bucefelandra:n slut men jag knep några små Anubias. Så tydligen räknar jag med att snart kunna starta upp!

                  Jag vill även ha bladlevermossan Monosolenium tenerum.

                  Växter och annat är på det hela taget mer intressant än... fisk. Har jag gått vilse?

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #39
                    Ursprungligen postat av Darkg
                    :-)

                    Privatsäljaren Bondmorans akvarieväxter "öppnade" igår. Jag fick en notis och när jag kollade någon timme senare var Bucefelandra:n slut men jag knep några små Anubias. Så tydligen räknar jag med att snart kunna starta upp!

                    Jag vill även ha bladlevermossan Monosolenium tenerum.

                    Växter och annat är på det hela taget mer intressant än... fisk. Har jag gått vilse?
                    Nej absolut inte! Gillar du växter så go for it! Det betyder ju inte att du inte kan ha fisk i det också bara för att du fokuserar på växter!
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Darkg
                      • September 2020
                      • 97

                      #40
                      Eller, om man struntar i växterna och bara har en pump och kanske lite sand. Nya trenden: Aqua-akvarium! Med specialkomponerat designvatten och estetisk ytrörelse. Sublimt.

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        #41
                        Ursprungligen postat av Darkg
                        Eller, om man struntar i växterna och bara har en pump och kanske lite sand. Nya trenden: Aqua-akvarium! Med specialkomponerat designvatten och estetisk ytrörelse. Sublimt.
                        Haha bara fint evian vatten på flaska. Bara det finaste vattnet är fint nog för dina fiskar

                        Kommentar

                        • Fiskburken
                          • March 2019
                          • 198

                          #42
                          Ursprungligen postat av Darkg
                          :-)

                          Privatsäljaren Bondmorans akvarieväxter "öppnade" igår. Jag fick en notis och när jag kollade någon timme senare var Bucefelandra:n slut men jag knep några små Anubias. Så tydligen räknar jag med att snart kunna starta upp!

                          Jag vill även ha bladlevermossan Monosolenium tenerum.

                          Växter och annat är på det hela taget mer intressant än... fisk. Har jag gått vilse?
                          Låter som mig. Skaffade akvarium ursprungligen för fiskar men lägger mest fokus på växter (och tillhörande landskap) och räkor.

                          Kommentar

                          • Darkg
                            • September 2020
                            • 97

                            #43
                            Det är dock "egentligen" dotterns kar, även om hon ärligt talat inte är enormt taggad.

                            Jag skaffade lite fin sten, tänker mig ett röse till räkungarna. Tyvärr är stenarna på gränsen till för små. Men jag limmade ihop några i små kluster så att de, kanske, staplar sig lite glesare.

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #44
                              Hur går det här?

                              Kommentar

                              • Darkg
                                • September 2020
                                • 97

                                #45
                                Jotack!

                                Jag har provkört pumpar och sånt och det verkar typ fungera. Precis just nu funderar jag på att dumpa den onödiga (och flyta upp-villiga) bottnen. Även: fästa några små Anubias. Jag vill helst avvakta med sand och elände tills jag känner förtroende för bakgrunden, men kanske är den tiden kommen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...