Nojig över silikonet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stinxen
    • October 2020
    • 15

    Nojig över silikonet

    Hej! Ny medlem här men jag kan erkänna att jag lurkat runt forumet i många år tidigare. Jag har återfått mitt akvarieintresse efter att jag sprang på ett gammalt akvastabil 85 liters, alltså inte de moderna akvastabil utan ett akvastabil med aluminiumram från tidigt 90-tal. Det har stått tomt länge med förvarats bra. Silikonet kändes mjukt och jag hämtade hem det. Ställde det i våg i badrummet och fyllde upp. Efter 1 dag syntes inga läckor. När jag tömde akvariet började jag titta närmare på fogarna.... och här kom nojjan.

    - små bubblor i silikonet, under en bubbla skymtar något orange som jag misstänker är rost.. men det är ju aluminiumram..?
    - silikonlister som varit algangripna har krympt mycket och är fransiga, "säkerhetsmarginalen" känns liten
    - har noterat flera bubblor under silikonet, vissa nära skarven mellan rutor
    - enstaka platser är silikonet löst. I ett hörn lyckades jag dra loss ett stycke "lös hud", silikonen som inte satt löst fäste fortsatt bra men...

    Jag vet att ämnet silikon tagits upp i flera trådar, jag har även läst flera trådar, men mitt inlägg syftar kanske till att få en individuell bedömning av just mitt lilla kar..
    Jag vill väldigt gärna behålla akvariet eftersom det kändes som ödet när jag fick det gratis i en form och storlek jag ironiskt nog drömde om som barn (haha) men inte velat bekosta som vuxen.

    Vid fyllning har det alltså inte läckt, men det känns som att marginalerna varit små? Jag har inte haft ramakvarium sedan jag var barn och inte stött på det här med lös silikon tidigare.

    Se på bilderna nedan och svara sedan om det var du... hade du då..:
    1. Skurit bort lösa bitar (men inte den "inre" silikonsträngen) och lagt nya strängar över det inre?
    2. Inte brytt dig om det lösa silikonet utan litat på vattenfyllnadstestet?
    3. Aldrig i livet använt akvariet utan att ha silikoniserat om rubb och stubb och helst köpt ett nytt akvarium?


    Rost i luftbubbla?

    Nagel under lös silikon i hörn, misstänkt orange rostfläck i hörn? små luftbubblor syns till vänster

    Torra fula kanter med mycket liten marginal till den inre strängen

    Lös, fransig silikon som har lossnat lite här och där, bubblor nära inre sträng. Klafsigt uppe i "taket"
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Ramakvarium sitter ihop med vinkeljärn, det skymtar på den bilden där du pekar. Vet inte om de är av aluminium eller plåt. Plåt skulle kunna förklara rosten.
    Akvariet är så pass litet att det vid läckage inte kommer läcka kraftigt, jag hade fyllt på och låtit det stå några dagar kanske i badrummet. Är det fortfarande tätt efter några dagar hade jag kört på men kanske inte placerat det på en vacker intarsia möbel
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Den nedersta bilden ser visserligen lite trist ut...
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • skaggerik
        • May 2020
        • 47

        #4
        Jag håller med ovanstående skribent, men jag resonerar såhär: om du inte känner att du kan lita på att ditt akvarium håller tätt så kanske du ska silicona om det. Akvariehobbyn ska vara rolig och rogivande, inte oroande.

        Kommentar

        • Stinxen
          • October 2020
          • 15

          #5
          Tack för era svar. Bra tanke också, skaggerik. Efter över en veckas testing på badrumsgolvet utan läckor bestämde jag mig för att kompromissa och använda det, men ställa burken på papper så att jag snabbt kan se eventuella läckor. Så, jag tömde det återigen (lite vatten kvar i botten) och ställde det på den tänkta bänken. DÅ dök det upp en fläck på pappret vid ena hörnet! Jag satte nytt papper på en annan bänk och flyttade burken dit, fläcken följde med. Jag flyttade den igen, fläcken kom inte direkt men när jag petade i hörnet så kom fläcken. Jag flyttade det igen men nu kommer ingen fläck även om jag petar....mystiskt.

          Så nu litar jag inte på den och är åter i valet och kvalet att silikona om (har gjort det en gång i tiden på ett 60L som yngre och okunnigare och körde mest på "ju mer desto tätare" och det blev fult men burken höll alla år efter) eller köpa nytt. Åker eventuellt förbi en större akvariebutik i helgen och får känna efter huff huff.

          Kommentar

          • Stinxen
            • October 2020
            • 15

            #6
            Ok. Uppdatering. Hittade inget akvarium jag ville ha (alla är så höga och plastiga?) så jag bestämde mig för att silikona om.

            Skar bort allt silikon förutom mellan rutor, försökte "gröpa ur" lite emellan också. Skrapade med rakblad, dammsugade, rengjorde med kemiskt ren aceton längs fogarna 2 gånger, lade strängar (började på botten) och tryckte till/slätade ut med akvariegodkänd silikon. Härdade 3 dagar. Testade igen att fylla upp burken i badrummet, stod 2 dagar på papper utan synbara läckor. Tömde nästan allt vatten, lyfte över akvariet till den tilltänkta akvariebänken. Just som jag börjar fylla på med sand så ser jag en fläck UNDER SAMMA HÖRN SOM TIDIGARE. Tömmer och flyttar akvariet igen till närmsta bord och ställer det på tidningspapper igen - inga synliga läckor. Jag har därefter försökt provocera hörnet, fyllt med vatten och tryckt omkring för att hitta var silikonet kan vara otätt, men jag hittar ingenting!

            Någon som varit med om liknande? Det är nästan som att akvariet läcker några droppar efter att jag flyttar det, men inte alltid? Är mitt akvariebord förhäxat eftersom det alltid läcker när det ställs där (bänken är vågrätt osv).

            Vill tillägga att jag silikonade om allt, inte bara längs botten.

            Kommentar

            • Stinxen
              • October 2020
              • 15

              #7
              Ok. För att uppdatera min egen tråd, om någon annan är i en liknande situation. Akvariet har fortfarande inte läckt på den platsen den stått på sedan igår. Jag har fyllt på med vatten och provocerat silikonet och pja.....inga fler fuktfläckar......frustrerad lade jag mig till sist i soffan och funderade fram och tillbaka.

              Jag kom fram till följande:
              - om det finns en läcka, oavsett hur liten, så borde det väl innebära ett konstant läckage?
              - Varför skulle akvariet bara läcka ibland när det flyttas trots att det testades halvfyllt och helfyllt utan läckage under flera dagar både före och efter omsilikoniering?

              Så, jag bestämde mig för att det var hjärnspöken och att fläckarna måste bero på något annat, vatten mellan ram och glas? Inte för att jag vet hur det hamnade där men... Nu har jag ställt tillbaka akvariet på akvariebänken, tidningspapper under så att fläckar syns direkt, fyllt på nästan hela vägen. Sett några fuktfläckar, jag vill tro att jag kan se en orsak till alla (vatten som runnit). De har alla torkat upp nu och inga fler har tillkommit. Jag intalar mig själv att om det fanns en läcka borde fuktfläckarna inte torka upp utan fortsätta växa!?

              Jag ska fortsätta spana efter fläckar på pappret och fylla upp det hela vägen imorgon och se om något händer då. Jag ska fortsätta trycka runt på silikonet då. Tillkommer inga fuktfläckar tänker jag att akvariet måste vara att lita på?

              Kommentar

              Arbetssätt...