Vårt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalakukko
    • September 2020
    • 7

    Vårt första akvarium

    Vi har precis startat vårt första akvarium till min dotter. Det är mycket att lära sig, jag har läst på en hel del på nätet och tror att jag kanske också blivit lite biten, har redan börjat drömma om aquascaping och växtakvarium. Först gäller det dock att se till att fiskarna och grodorna vi redan har överlever. Jag har lärt mig vartefter och tycker ärligt talat redan lite synd om grodorna och fiskarna eftersom jag tror att det hela tyvärr varit stressigt för dem. Jag har ca hundra frågor och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det så jag skriver in det i form av typ en dagbok. Kanske orkar någon läsa.

    Det hela började med att min fru som har totalsnöat in på tropiska växter köpte ett litet 54l akvarium tänkt att bli något slags djurlöst vivarium eller paludarium. Just nu är akvariet ett miniväxthus för växter som vill ha lite mer luftfuktighet. På något sätt lyckades vår dotter få oss båda att tro att den andra lovat henne att hon ska få ha ett akvarium och till sist bestämde vi oss för att ge henne ett i sjuårspresent.

    Vi köpte ett till 54l till henne begagnat. Det ingick lock med lampa, värmare, ett åbäke till pump från Eheim, en "dammsugare" och två rätt ledsna växter. Någon dag senare åkte jag och dottern till en djurbutik ock köpte vitt grus av märket Aquastabil Sirius och två bitar mangroverot.
    1. Gruset sköljdes, vi fyllde på vatten och planterade växterna.
    2. Vattnet fick stå
    https://imgur.com/RZ8FUdf
    3. På dotterns födelsedag åkte vi till Södermalms Akvariebutik för att köpa våra första fiskar. Jag hade googlat stället innan och hört gott om det. Vi blev charmade av Janne som har stället, han entusiastisk, kunnig och väldigt förtroendeingivande tyvärr var han ganska stressad när vi var där med många kunder men han tog ändå väldigt bra hand om oss samtidigt som han sade saker som typ "Jag tycker inte om kunder, helst skulle jag gå runt här helt själv med mina fiskar". Haha! Han sade till oss att det var risk att det vita gruset skulle förändra ph-värdet i akvariet och döda fiskarna. Dessutom talade han sig varm för sitt eget system med grus av bränd lera. Vi tyckte att det lät vettigt och köpte med oss nytt grus. Dessutom så kör han tydligen utan värmare och pump, vilket går emot allt jag läst mig till på nätet, han sade dock att vi kunde använda pumpen ifall den inte gick på för hårt. Vi valde ut fyra stycken Svarta Fantomtetra, två stycken Afrikansk Dvärgklogrodor trots att vi inte hade haft någon tanke på grodor innan. Dessutom köpte vi tre stycken växter som jag tyvärr inte har någon aning om vad de heter, ifall någon vet så får ni gärna säga till. Vi åkte hem, koppade ner djuren i akvariet (efter konstens alla regler) och lade lerkulegruset i blöt.
    4. Det här var en väldigt stressig dag som fick mig att tycka synd om djuren. Vi sköljde gruset väldigt noga och försökte sedan ta upp fiskarna och grodorna. Fantomtetrorna lät sig fångas utan problem men grodorna var desto svårare. Den ena följde obemärkt med en av växterna upp och hoppade ner på golvet men fångades snart. Den andra gömde sig bakom doppvärmaren och jag svettades så mycket när jag skulle få ut den lilla stackaren att vårt vatten nu tyvärr är bräckt. Det vita gruset skyfflades upp och ersattes med lerkulegruset. Vi lade ner drivveden och planterade blommorna men klockan var redan sent så tyvärr gjordes det utan större finess. Djuren tillvandes ganska så hastigt tillbaka i sitt eget akvarium.
    5. Inga större ingrepp.
    https://imgur.com/JaLpQ1q
    6. Matade första gången med fryst räkrom. Dammsög upp det som inte hade ätits upp och gjorde ett vattenbyte på ca 20%. Lärde mig att grodor kan ha salmonella och vi började alla noja för salmonella, det blir lätt vatten överallt när man håller på, får man öppna toadörren med blöta händer?
    7. Jag upptäckte att det inte satt något filtermaterial i filtret! googlade lite och kom fram till att lerkulorna från bottensubstratet nog borde vara bättre än inget så jag skyfflade upp lite grus från botten och lade i filtret.
    8. Har inte sett ena grodan och börjar få ångest för att jag kan ha råkat lägga ner den i filtret! Fantomtetrorna håller sig mest i den delen av tanken som är längst bort från filtret och värmaren, vad kan det bero på? Vi har 26 grader i tanken, är det för varmt?
    9. Letade efter grodan överallt och lyfte på alla dekorationer, ingen groda! Matade för andra gången, när maten redan var uppäten så dök den andra grodan upp, tack och lov! Jag tycker synd om den så jag lade i lite mer mat. Tyckte inte att de riktigt verkade ha så mycket aptit. Dammsög efter att de ätit och gjorde ett litet vattenbyte på ca 20%
    10. Filtret stod stilla när jag kom hem från jobbet. Upptäckte att gruset hade tagit sig ner i maskineriet, eller snarare att jag skyfflat fullt med grus på den lilla propellern. Imponerande att den ändå har kunnat gå i tre dagar! Jag tog isär pumpen, och tvättade, tog ur lite grus och klippte till en tvättsvamp i plast som lock för att hålla gruset borta. Grodorna har varit framme mycket mer än förut, vet inte om det beror på att de tror att de ska få mat eftersom jag håller på i tanken eller om de bara vant sig mer.

    https://imgur.com/IOI3FhA
    https://imgur.com/uMWmMlL


    Frågor:
    1. Vi nojar fortfarande över salmonella, hur nojig bör man vara? Måse man vara noga med att inte röra några ytor om man fått akvarievatten på sig? Vi älskar grodorna men det känns tråkigt om man måste vara så himla nojig. Salmonellaskräcken gör det hela aningen mindre njutbart.
    2. Tror ni att grus funkar som filtermedia? Borde jag köra vidare med det här nu för att inte förstöra eventuella bakteriekulturer eller borde jag köpa en riktig filtersvamp? Eller till och med ett nytt filter? Det här känns så himla stort. Inser nu att jag nog borde ha haft gruset i en nylonstrumpa istället.
    3. Borde jag köpa vattentester? Vilka tester är viktigast? Edit: jag köpte ett allt-i-ett-test i morse, jag hade fått för mig att det skulle vara mycket dyrare, Janne tyckte inte heller att vi behövde, kanske för att han märkte på oss att summan redan hade dragit iväg. Ska testa vattnet ikväll.
    4. Jag förstår att man inte ska flytta om allt för mycket och så men jag blir lite orolig för att jobba i tanken över huvud taget för att jag är rädd att skada fiskarna och grodorna, tänker ni så eller håller sig djuren undan/klarar sig? Jag tycker att de snarare verkar nyfikna på vad jag håller på med och kommer till min hand hela tiden.
    5. Är vi på rätt spår med det hela?
    6. Ska man vara orolig över att grodorna inte får tillräckligt med luft? Jag funderar på att byta ut det lilla locket på toppen mot nät. I själva verket så hade vi tänkt att be om fiskar som inte hoppar så mycket för att kunna ha öppen topp, det gick ju inte så värst bra iom att vi nu har grodor också!

    Jag vet inte om grodor är utanför det här forumets ämne förresten? Är det här ett fiskforum eller ett akvarieforum?

    ​​​Ursäkta för att det blev så långt, visste inte riktigt hur jag skulle angripa det annars. Jag har många fler frågor men det får nog vänta till senare Tack för att du läst ända hit.
    Senast redigerad av Kalakukko; 23 September 2020, 11:17.
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Hej! Vad roligt att ni hittat den här trevliga hobbyn och att er dotter också är intresserad! Man har ju många frågor i början och då är det bra att läsa på samt ta hjälp av andra. Zoopet har bra artbeskrivningar och genom sökfunktionen i forumet kan man hitta mycket information och tidigare frågor/trådar om det man söker.

    Jag vet inget om grodor och salmonella. Kan därför inte råda er. Vad jag förstår genom att läsa artbeskrivningen är att de går att hålla ihop med jämnstora fiskar men att det kan bli problem för grodorna, som äter på botten, att hinna få i sig maten i konkurrens med fiskarna.

    När det gäller svart fantomtetra verkar de egentligen behöva ett större kar än det ni har. Det är ju också en stimfisk som gärna vill vara fler än fyra. Har ni tänkt att köpa fler fiskar på sikt? I ett så pass litet kar kan det vara fint att ett större stim av en liten fisk.

    Jag hade bytt pump om jag var du. Eller i varje fall kört med material som är avsett att användas i filter, dvs. inte grus. Jag hade inte heller använt vanliga tvättsvampar/disksvampar som ”lock”.

    Det är bäst att inte greja för mycket med inredning och annat i karet när fiskarna väl flyttat in eftersom det kan stressa dem. Däremot brukar de inte bli klämda eller liknande om man nu ändå håller på i karet. Vattenbyte kan t.ex. göras en gång per vecka, ca 20%. Vilken belastning man har på karet spelar också roll för hur ofta och mycket vatten man bör byta. Mata inte mer än att det äts upp inom några minuter. Om du behöver ”dammsuga” upp mat så ger du för mycket.

    Försök googla info om grodor och salmonella. Om ni oroar er mycket för det kanske det under alla förhållanden är bäst att lämna tillbaka grodorna? Det ska ju inte vara ångestladdat att spilla lite akvarievatten. Om du handlat på Södermalm gissar jag att ni bor nära Stockholm. I så fall kan jag passa på att rekommendera min favoritbutik Akvarielagret i Bromma.

    Nitrittest är bra att ha, gärna dropptest. Det är också viktigt att veta vilket pH man har i kranvattnet.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Kalakukko
      • September 2020
      • 7

      #3
      Tack för svaret!

      Janne på Södermalms Akvarieaffär sade om de andra tetrorna att de måste vara i större stim men att just Fantomtetrorna klarar sig i mindre stim.

      Vi vill gärna köpa lite fler fiskar så småningom, helst så skulle vi nog både haft någon bottenätare, tex mal, någon färggrann praktfisk typ kampfisk och några till Fantomtetror till stimmet. Inser att vi kanske inte kan få allt.

      Jag köpte ett 7 in 1 vattentest idag och som jag tolkar värdet så är karbonathårdheten 0! Stämmer det att jag kan hälla i bikarbonat för att förbättra det? PH verkar också väldigt lågt.. De andra värdena verkar ok.
      https://imgur.com/fH6zy8Y

      Jag kollade efter filter också men det såg ut som att de alla skulle vara på tok för små för mitt filter vars "Kanister" är (och nu höftar jag lite eftersom jag inte vill ta upp det) ca 8x8x10 cm.

      ​​​​​​Vi matade igen nyss och det blev otroligt stressad stämning, grodorna började slåss mot varandra och högg efter fiskarna, fiskarna gjorde utfall mot varandra och tjuvnöp grodorna när de kom åt. Det var verkligen alla mot alla.
      Senast redigerad av Kalakukko; 23 September 2020, 22:03.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Hej vad kul för dottern med akvarium Om du inte har koll på hur kvävecykeln fungerar så ska du läsa på om den, för det är viktigt att förstå vilka processer som pågår i akvariet! Ett fungerande filter är bra att ha som hjälper till att bryta ner avfall och syresätta vattnet.
        Nu kommer jag dragandes med mina luftdrivna svampfilter igen (tänker många som läser mitt inlägg) för jag tycker det är en otroligt bra filterlösning och perfekt för barn att hantera i all sin enkelhet.
        This is easy step by step video to show how to set up a bio sponge filter to use in either a cold or tropical water tank.


        Bra pump o filter: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...p-med-1-utblas
        AquaNova NSF-C200L är ett svampfilter med en fot. Passar snyggt och smidigt i akvariets hörn. Fungerar upp till 200 liter akvarium. Finporigt hörnfilter som är perfekt för räkakvarium, yngelkar eller för att fånga upp små partiklar i akvarievattnet för klarare vatten. Syreslang och luftpump behöv...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #5
          Jag brukar aldrig mixtra med vattnet och har ingen aning om bikarbonat bidrar positivt på något sätt. När det gäller fiskbeståndet så tänk på att ert kar är litet. Det är trevligare med få sorters fisk, och gärna fler av varje sort, än få av många olika fiskar. Fiskarna måste också passa för ett litet kar, annars mår de inte bra. Jag tycker det verkar knepigt att blanda grodor och fisk och skulle fundera på att satsa på antingen eller. Eller om ni kan köpa ett större kar till och låta grodorna gå kvar i det gamla men flytta fiskarna till det nya. På sikt vill många ändå ha fler kar

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Har du 0 kh så är det omöjligt att ha fisk i det vattnet, kh är nödvändigt för att nitrifikationsprocessen ska kunna fungera och att ph inte kraschar!! Visst kan man höja kh med hjälp av lite bikarbonat men det är inte bra att kh går upp och ner... kolla kh på ditt kranvatten!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kalakukko
              • September 2020
              • 7

              #7
              Tack för alla svar!

              Vi hade aldrig planerat att ha grodor och blev nog alla lika förvånade när vi kom hem med dem! Vi har alla blivit väldigt fästa vid dem och jag oroar mig om jag ska vara ärlig mer för hur de mår än fiskarna, kanske för att de är mer relaterbara men också för att de lever ett lite mer komplext liv. Det är inte alls omöjligt att det blir fler kar i framtiden. Drömmer tex redan om ett riparium och en "black water" med kuhliål och Betta Persephone.

              Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med filtersituationen, känns som att det är akut. Helst skulle jag fortsätta med det vi har men filtersvamparna i butiken är för små för vårt filter. Kanske skulle jag kunna köpa en mindre filtersvamp och sedan fylla ut resten av utrymmet med gruset jag redan har? Sugpropparna är helt körda så frågan är ifall priset för att köpa filtermaterial + sugproppar är halvvägs tillett nytt? Har egentligen dåligt med pengar men stör mig en del på att filtret är så stort så skulle eventuellt kunna investera i ett nytt, problemet då är att man måste göra massa research och beslut! Dessutom så skulle vi behöva vänta ännu längre om vi beställer något.

              Jag hittade det här på nätet och det är ju onekligen billigt, frågan är om det är skräp som kommer att gå sönder direkt https://www.petworld.se/am-top-akvariefilter-600

              Jag kollade på luftfiltren Åheim rekommenderade men jag har fått för mig att luftfilter låter mer? Vi stör oss redan en del på ljudet och skulle inte vilja att det låter mer.

              Kh är kanske inte noll, ser ut att vara någonstans mellan noll och tre..

              Kommentar

              • Kalakukko
                • September 2020
                • 7

                #8
                Jag testade kranvattnet ur en hink jag hällde upp igår natt. Jag tolkar kh som typ 3
                https://imgur.com/ZMELMY8

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Jaha du har kh testet på stickan! Ja den gick ju inte att läsa av tycker jag du måste köpa kh dropptest om du ska få ett korrekt värde.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • MIL

                    • August 2019
                    • 86

                    #10
                    Jag har likadana teststickor som du har och kan knappt se skillnad på KH 0 eller 3. Är det så att du har egen brunn? Kommunalt vatten brukar ha högre pH och KH. För säkerhets skull så kolla ofta att ditt pH inte sjunker men tänk på att den gula färgen på stickan ska tolkas som 6,4 eller lägre.
                    Det syns också att du börjar få nitrit i vattnet. Mata extra försiktigt nu i början så att det inte sticker iväg.

                    Kommentar

                    • Kalakukko
                      • September 2020
                      • 7

                      #11
                      Jag bor i Södra Stockholm och har kommunalt vatten. Gjorde precis ett vattentest igen, Nitrit ser ut att vara 0 och nitrat också nästan ingenting. Kh var "off the charts" - lila som inte ens finns med på skalan. Vet inte hur jag ska tolka det haha. PH har gått upp, till kanske 7.6 eller något (också svårtolkat)
                      https://imgur.com/4lxM9RT

                      Jag var på Södermals akvarieaffär igår och han tyckte att jag inte skulle bry mig om Kh-värdet alls, jag måste erkänna att jag inte riktigt förstod vad han menade men han sade typ att det inte var viktigt för svenska förhålllanden och att jag inte skulle bry mig om det.

                      Jag köpte en också en pump (Eheim Pickup 45) men ska nog göra en egen tråd om det.

                      Kommentar

                      • MIL

                        • August 2019
                        • 86

                        #12
                        Jag tolkar det som att dessa stickor är opålitliga. Jag testade mitt vatten med två stickor igår och dH skilde flera grader mellan dem. Nu testade jag igen med två och pH blir inte samma.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Hej vad kul för dottern med akvarium Om du inte har koll på hur kvävecykeln fungerar så ska du läsa på om den, för det är viktigt att förstå vilka processer som pågår i akvariet! Ett fungerande filter är bra att ha som hjälper till att bryta ner avfall och syresätta vattnet.
                          Nu kommer jag dragandes med mina luftdrivna svampfilter igen (tänker många som läser mitt inlägg) för jag tycker det är en otroligt bra filterlösning och perfekt för barn att hantera i all sin enkelhet.
                          This is easy step by step video to show how to set up a bio sponge filter to use in either a cold or tropical water tank.


                          Bra pump o filter: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...p-med-1-utblas
                          https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...lter-200-liter
                          Läste att du har problem med ditt nya pickup filter...
                          om du kör på den luftpumpen och filtret så kommer det inte vibrera eller brumma, bara ett litet purrande och du kommer sannolikt bli väldigt nöjd, och det är bara några klick borta och en bra investering
                          Senast redigerad av åheim; 26 September 2020, 09:47.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • MIL

                            • August 2019
                            • 86

                            #14
                            Om det är en kostnadsfråga så duger en sån här också
                            Marina luftpump 50 är en luftpump med ett kraftigt luftflöde samt mjuka gummifötter för att minska vibrationerna. För akvarium 10-60 liter - pumpar 50 l/h. Ett utblås - Passar syreslang 4/6 mm Watt: 3,2 50 l/h

                            Innan jag köpte Eheim körde jag med en Marina 75 och hängde upp den i gardinstången. Den surrar mer såklart men det gick att leva med. Man kan ju provlyssna i en butik.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Inte helt lätt att prova i butiken för du måste koppla på luftslang och luftsten för att kunna avgöra hur den låter...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...