220 L Nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcinos91
    • September 2020
    • 1

    220 L Nybörjare

    Hej!

    Jag har skaffat ett akvarium som är på 220L.
    Detta är mitt första akvarie om man räknar inte att jag hade en kampfisk i boll när jag var typ 8 år

    Är jätte taggad på att starta den snart. (Runt 15 oktober efter flytt).

    Har funderat på att ha fiskar mellan 3-10 cm.
    Därför undrar jag vilka fiskar i denna storlek kan gå med vilka. Hur många kan dom bli i 220 L kar.
    Är även sugen på lite räkor men vet inte vilka lever bäst med fiskar, asså vill inte att dom blir uppätna av fiskar.
    Vill gärna ha några algätare, städare och undrar vilka de är (asså namnet på fiskar).

    Tänker också skaffa lite växter, min undran är vilka växter kan man placera på stenar och rötter.

    Tar gärna emot alla tips och råd.
    Tackar på förhand för Era svar och tid.


  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    När det gäller att välja fisk så få man nog "botanisera" en hel del själv för att se vilka fiskar man gillar och vad dom har för krav och beteende och vilka som passar ihop. Fiskar som städar finns tyvärr inte, ifall man menar med städar att dom tar bort "skräp" från akvariet. Däremot finns bottenlevande fiskar som äter ev. överblivet foder som hamnat på botten eller på inredning. Men är det nåt som äter så produceras ju alltid något i andra änden, om man säger så. Växter som kan och bör placera på sten eller rot och som är ganska vanliga är Javaormbunke, Anubias, Bucephalandra mfl. https://tropica.com/en/plants/

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      #3
      Håller med Sleaper. Du behöver läsa på och bilda dig en uppfattning om vilka sorters fiskar du gillar som passar storleksmässigt i karet. Dessutom ska de trivas i samma temperatur, vattenförhållanden och inredningsmässigt. Om fiskarna inte är för stora kan Amanoräkor vara bra sällskap. De kan bli rätt stora och mindre fiskar lämnar dem oftast ifred. De äter även alger och ”städar” på så sätt.

      Ta god tid på dig att läsa på om olika fiskar så att du väljer med omsorg och undviker spontanköp. Det är lätt att bli för ivrig i början. Om man sedan sitter där med ”fel” fisk är det inte lika enkelt. Lycka till!

      Kommentar

      Arbetssätt...