Fråga om lättskött akvarium till min syster

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freppa
    • September 2020
    • 1

    Fråga om lättskött akvarium till min syster

    Hallå!

    Min storasyster har behov av hjälp och stöd i livet, så att säga, och får ibland väldigt impulsiva infall. Hon har haft fiskar förut och nu ska hon ha det igen.

    Jag personligen vet ingenting om fiskar men har lovat att hjälpa henne finna ett par svar.

    Hon har köpt ett akvarium (ett litet cylinderformat, ser ut lite som en blomvas). Hon har en liten "staty" som inredning som följde med men egentligen inget annat. I akvariet ska hon ha något som kallas en "femkampsfisk" (?). Hon ska endast ha den och då har hon hört att man inte behöver någon pump och så vidare.

    Ni som kan, ni kan väl berätta lite om hur det stämmer eller vad man borde skaffa till akvariet förutom själva akvariet – och hur kan man förvänta sig att skötseln ska gå till om man exempelvis inte har en pump? Jag har hört talas om något som kallas "syresten", är det vad man borde ha? "Femkampsfisken" ska tydligen klara sig väldigt bra på egen hand.

    Mycket tacksam för hyfsat snabba svar. Blev själv lite taggad på akvarium eftersom jag älskar att besöka akvarium men det skulle vara läckert saltvatten! Jag får återkomma.

  • Stinxen
    • October 2020
    • 15

    #2
    Hej, det såg väldigt litet ut, det blir ju isf ett nanoakvarium att hålla efter. Kan vara nog så jobbigt eftersom det inte är så många fiskar som trivs i så små akvarium! Har själv haft 25 liters (och 32) akvarium i många år med kampfisk och snigel (snigel för att sköta algerna). Jag har aldrig hört talas om "femkampsfisk" men antar att det är snack om en kampfisk? Troligen en ensam hane? Om det är en kampfisk som ska införskaffas så rekommenderar jag att ni läser på om vilka förutsättningar som är passande för en sådan.

    Hur stort är akvariet (liter)? Kommer det att planteras något?
    Tänk på att små akvarium kan vara svårare att sköta, eller få i balans, än större. De är känsligare för vattenbyten och förändringar, fast, jag ser mig själv som nybörjare ändå efter alla år med 25:an, det finns mycket att läsa på om nanoakvarium!

    Runda akvarium, eller akvarium med böjda rutor (som det på bilden) brukar generellt avrådas från, finns en hel del att läsa om den saken.
    Senast redigerad av Stinxen; 03 October 2020, 15:25.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3


      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • skaggerik
        • May 2020
        • 47

        #4
        Jag tycker att det akvariet ser väldigt litet utför en fisk. Det finns de som tycker att kampfiskar kan bo i en blomvas, men det kallar jag djurplågeri. I den burken på bilden skulle jag nog bara låta räkor och snäckor bo. För en kampfisk skulle jag nog rekommendera minst 30 liter.

        Kommentar

        Arbetssätt...