310 Liters. Vad tror ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquua
    • September 2020
    • 3

    310 Liters. Vad tror ni?

    Hej! Har ett 310 liters jag ska dra igång nu under hösten. Har läst mycket här på forumet. Tänker skynda långsamt, börja med växter och låta det växa till sig osv. Göra det klart som jag vill ha det innan jag köper invånare.

    Tänkte ha ancistrus, svart/vita scalarer, svart fantomtetra, eventuellt svart neontetra.. Kanske nån snäcka. Om jag snappat upp vad ni skrivit i andra trådar borde de fungera tillsammans och fungera i storleken jag har.
    Min fråga till er som kan, kommer det bli tråkigt att kolla på med de färgerna? Borde jag ha någon fisk med lite färg i också?

    Har svart sand som jag fick med akvariumet, tänkte mycket gröna växter baktill, ljusa större stenar och ett gäng rötter. Eventuellt slänger jag i nån växt med rött i. Bakgrunden är mestadels grön. (växter).
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    #2
    Hej! Vad roligt att starta upp ett nytt kar! Många av dina tänkta invånare är ju mörka/svarta eller delvis svarta så det är klart att det kommer att bli lite färglöst. Å andra sidan tycker jag att fiskarnas beteende är mer spännande än deras färger. Personligen hade jag nog skippat svart neontetra, dels för att vuxna scalarer ev. riskerar att kunna äta dem, dels för att karet inte är så stort och det kan bli bättre med en större grupp svart fantom istället för två olika sorters tetror.

    Om du ändå vill ha två olika sorters tetror så kan du ju börja med fantomtetrorna och därefter tillsätta scalarerna och sedan utvärdera om du vill ha mer färg. Känns det som att det blir för svart så väljer du bara en mer färgglad tetra sedan. Annars kan du testa redbackscalarer, de blir vackert röda på övre delen av kroppen!

    Lycka till!

    Kommentar

    • Aquua
      • September 2020
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Nando
      Hej! Vad roligt att starta upp ett nytt kar! Många av dina tänkta invånare är ju mörka/svarta eller delvis svarta så det är klart att det kommer att bli lite färglöst. Å andra sidan tycker jag att fiskarnas beteende är mer spännande än deras färger. Personligen hade jag nog skippat svart neontetra, dels för att vuxna scalarer ev. riskerar att kunna äta dem, dels för att karet inte är så stort och det kan bli bättre med en större grupp svart fantom istället för två olika sorters tetror.

      Om du ändå vill ha två olika sorters tetror så kan du ju börja med fantomtetrorna och därefter tillsätta scalarerna och sedan utvärdera om du vill ha mer färg. Känns det som att det blir för svart så väljer du bara en mer färgglad tetra sedan. Annars kan du testa redbackscalarer, de blir vackert röda på övre delen av kroppen!

      Lycka till!
      Nej jag menade antingen fantom eller svart neon. Var kanske lite otydlig. Men då är det bäst att köra på fantom då?
      Har en uppfödare av scalarer i närheten, pappa köper därifrån och har aldrig haft problem med dem så därför det blir den färgen. Är lite osäker på hur många jag ska ha dock, läst lite olika?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        #4
        Välj den tetra du gillar bäst förutsatt att den vill ha samma typ av vattenförhållanden som scalarer och inte är för liten! Av de två du nämnt skulle jag ha valt fantom, men det är ju du som ska vara nöjd . I ett så pass ”litet” kar gissar jag att det blir riktigt stökigt om fler än två par leker samtidigt. Du kan ju testa att köpa fem scalarer från början och se hur de parar ut. Då blir det ju max två par oavsett. Kul att du har tillgång till en bra odlare!

        Kommentar

        Arbetssätt...