Hur mycket fisk kan jag ha i mitt 112 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Hur mycket fisk kan jag ha i mitt 112 liters?

    Hittade inte riktigt något bättre ställe att starta den här tråden på, men även om det inte är mitt första akvarium så är jag ju fortfarande rätt grön i hobbyn så det får gå ^^
    Stängde ner mitt lilla akvarium och startade upp mitt 112 liters akvarium tidigare i somras, flyttade fiskarna från det lilla karet över till det stora direkt då. Men är jag lite sugen på att utöka fiskbeståndet nån gång senare under hösten/vintern. För tillfället har jag en (ej riktigt fullvuxen) ancistrus hane, en hane och hona av grön bågciklid och ett stim på 12 st glödbandstetror. I växtväg så är det lite utav en grönsakssoppa just nu, har en hygrophila som ska få växa till sig och ta upp hela bakre väggen, en svärdplanta och 5 st (?) anubias plantor samt en flytväxt. Är lite sugen på att köpa hornsäv att fästa runt "grenarna" på en rot och kanske en lotus, några fler anubias eller nåt annat att sätta i förgrunden.
    Det jag undrar är om jag kan utöka med nåt och i så fall vad? Jag har funderat på ifall jag ska utöka tetra stimmet lite, skaffa en albino ancistrus eller kanske skaffa någon levandefödare som korallplaty, guppy eller dyl? Hade gärna haft räkor i karet men är rätt att de skulle bli ciklidföda ganska snabbt om jag inte gör akvariet smockfullt med växter? Jag hade gärna haft nåt som ger lite mer liv till botten på akvariet, och någon fisk med lite annorlunda beteende än de jag har nu. Hade gärna haft nån fisk som ynglar av sig lite så man får se yngel.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Skriver jag att platy bör ha större än 112 liter så blir det nog mest bara tjafs även om jag står fast vid det personligen, 112 liter skulle jag säga är på gränsen.
    Guppy kan du ju alltid slänga i, trevliga fiskar som håller sig högt vilket är det enda utrymmet i karet som inte är befolkat.
    Fler ancistrusar skulle jag avråda oavsett färg, däremot så låter det som en förträfflig idé att utöka stimmet glödband, skulle nog utöka till typ 20-25 st.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Ja, hade gärna haft en fisk som befolkat den övre delen av akvariet lite mer och att ha ett större stim tetror hade också varit trevligt. Kan hålla med om att jag är lite skeptisk till ytterligare en ancistrus. Men jag hade gärna gjort nåt för att liva upp bottendelen av akvariet lite, vi får se om jag kanske tycker det räcker att fylla på med andra växter, men finns det någon fisk som man skulle kunna ha till bottenskiktet ihop med malen? Tycker både corydoras och dvärgklogrodor verkar intressanta men är fundersam på om man kan hålla en grupp av nån utav dem med de andra fiskarna och utan att akvariet & utrymmet blir överbelastat?
      Just nu har jag ett EHEIM 160 filter och för tillfället byter jag ca 30% av vattnet varje vecka, men vet inte om jag ska satsa på något annat typ av filter som är mindre jobb att göra rent.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Det låter som du behöver fler eller större kar
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Jo, det vore ju en dröm att kunna ha fler/större akvarium, men just nu har jag inte den möjligheten och kommer nog inte ha på några år så därför spånar jag lite idéer för att kunna få ut det mesta utav det jag har nu
          Blir det nåt mer akvarium i den närmare framtiden blir det nog ett nano för räkor eller för kampfisk, men för nyfikenhetens skull hur stort akvarium skulle ni säga att borde ha för den uppsättning fiskar jag nämnt ovan; ciklid, tetror, corydoras, ancistrus & ex. guppy?
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Du kan absolut skaffa någon corydoras art och ha typ 5-7 st.
            En av mina favoriten bland corydoras är sterbai.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...