Nybörjarmisstag. Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybörjare1
    • August 2020
    • 6

    Nybörjarmisstag. Hjälp!

    Hejsan. Vi har skaffat ett liters akvarium som vi precis installerat men jag inser dessvärre att jag gjort vissa missar...

    Misstag nr 1: Jag har haft i för lite sand. Jag har haft i ca 5kg sand, ungefär 2,5 cm. Kan jag ha i mer sand i efterhand trots det är fyllt med vatten eftersom jag ännu inte haft i några fiskar?

    Misstag nr 2: Jag har planterat växterna med "luddet" som satt runt rötterna... Jag misstolkade damen i djuraffären men efter en snabb sökning på google så inser jag att detta var fel.

    Kan jag plantera om växterna och tillföra mer sand imorgon (sköljd såklart) och ändå köpa fiskar på söndag som planen var? Eller kommer bakteriefloran förstöras och jag behöver vänta ytterligare? Kommer jag behöva hälla i nytt vattenberedningsmedlet?

    Hoppas någon förstod detta röriga inlägg och kan komma med hjälpande ord till en nybörjare i nöd.
  • 237
    • July 2019
    • 79

    #2
    Hej!
    Det är bara att skölja sanden och fylla på.
    Växterna är det bara att ta bort ”luddet” och plantera om.
    Du har ingen bakterieflora än, det tar lång tid att få det.
    Du ska helst bara starta med några fiskar för att sen öka på mängden under längre tid.
    Tror inte du behöver hälla i mer beredningsmedel om du inte byter massa vatten.
    Du kommer ju behöva tömma ur lite vatten eftersom du tillsätter mer sand men det märker du.

    Kommentar

    • Nybörjare1
      • August 2020
      • 6

      #3
      Tack snälla för ditt svar! Tror du akvariet är redo för nya fiskar imorgon? det har då stått i 2 dagar. VI tänkte köpa ett stim tetror och ett par guppys till att börja med.

      Kommentar

      • Nybörjare1
        • August 2020
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av 237
        Hej!
        Det är bara att skölja sanden och fylla på.
        Växterna är det bara att ta bort ”luddet” och plantera om.
        Du har ingen bakterieflora än, det tar lång tid att få det.
        Du ska helst bara starta med några fiskar för att sen öka på mängden under längre tid.
        Tror inte du behöver hälla i mer beredningsmedel om du inte byter massa vatten.
        Du kommer ju behöva tömma ur lite vatten eftersom du tillsätter mer sand men det märker du.
        Såg även nu att temperaturen enbart är på 23 grader trots att doppvärmaren varit på sedan igår.. ska det ta så lång tid att värma upp ett 50L akvarium?

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Hejsan, Jag tycker att du endast ska starta karet med ett litet stim tetror elller några guppisar - inte bägge. Jag har för nio dagar sedan också startat upp ett kar på 54L med ett litet stim rasboras. Jag matar pyttelite var tredje dag - sedan varannan dag i ett par veckor, efter det (även nu pyttelite) varje dag. Så håller jag på i fem till sex veckor och har förmodligen då fått till en hyfsad balans i karet. Tänk också på att inte ha för många ljustimmar på i början - du kan öka på lite pö om pö .
          Lycka till!

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nybörjare1
            • August 2020
            • 6

            #6
            Tack igen för ett utförligt svar! Då blir det nog ett par guppys till att börja med

            Kommentar

            • Beman
              • April 2020
              • 27

              #7
              Jag rekommenderar starkt att du köper nitrit och nitrat tester samt tester för vattenkvaliteten som ph osv. Finns test stickor. Sånna som är på flaska du droppar i är bäst. Tetra har sånna och dom kostar inte mycket. Men de hjälper jätte mycket vid ett nystartat akvarium för att se hur vattnet är. Vid ett nystartat akvarium och även om man är nybörjare så kan det vara svårt att veta hur de står till i akvariet. Mata vääldigt försiktigt och se till att ha bra Ytrörelser och en bra filtrering. Man är ute efter nyttobakterierna och det tar tid för dom att komma igång. Man brukar i regel alltid få en nitritpik i början och det är bra om fiskarna slipper det så långt det går. Och gör du regelbundna tester så ser du om det är på gång och kan förhindra det. Lycka till!

              Kommentar

              Arbetssätt...