Alger och fiskdöd, Ciklider, Tetror och Guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • christiangunnar
    • March 2020
    • 3

    Alger och fiskdöd, Ciklider, Tetror och Guppys

    Hej!
    Jag har två problem
    Problem 1:
    Jag har ett 56l akvarium (mitt första) sen i mars. De första fiskarna jag introducerade var 10st kardinaltetror, sedan efter 2 veckor två par guppys och en mal, sedan efter 3-4 veckor introducerade jag ett par fjärilsciklider ihop med 10 fantomtetror. Hittills gick allt bra, förutom alger. Jag matar dom med vanlig flingmat (obs väldigt sparsamt och varannan dag) och alla av fiskarna har ätit från start förutom fjörilscikliderna. Jag tänkte att de behövde acklimatisera sig och tyckte inte att det var något speciellt konstigt till en början men nu har det gått över två månader. För en månad sen dog den första guppyn sen har en kardinaltetra dött en i taget med någon veckas mellanrum och jag ser alltid att cikliden äter på dom och misstänker därför att ciklidhanen har dödat dom. Den sista guppyhonan hittade jag förra veckan vid liv på botten och det syntes det tydligt att någon hade nafsat sönder hennes fenor. Var vid min lokala fiskbutik och pratade med dom och dom trodde inte på mig när jag berättade att fjärilscikliden hade ätit upp de andra fiskarna. Jag tänker att om de har matvägrat i drygt två månader tänker jag att det kan vara rimligt. Jag borde förstås tagit itu med det tidigare men har inte haft tid. Jag fick med mig frysfoder idag för att testa om cikliderna äter av det så ska jag se. Har ni varit med om detta tidigare och vad gör jag för fel?

    Problem 2: Jag har problem med alger. De växer så fort att de ser riktigt illa och täckt med grönt efter bara en vecka. Behöver därför städa tanken och byta hälften av vattnet varannan vecka. Jag har en mal och ett belysningschema på 6h om dagen. (Vilket inte borde vara ett problem) Som sagt matar jag väldigt sparsamt varannan dag och ser att allt blir uppätet. Vad gör jag för fel?
    Tips?

  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Problem 1. Det är svårt att komma fram till exakt vad orsaken är men du har väldigt mycket fisk och många arter i ett väldigt litet akvarium och det leder ofta till problem.
    När man introducerer ny fisk så finns risken att man får in sjukdom eller prasiter i karet.
    Jag tror inte cikliderna dödar nån av dina fiskar, det är normalt att fiskar äter på döda fiskar.

    Problem 2. Detta är enligt mig inte ett problem utan en hjälp mot dina problem, algerna förbrukar överskotten du har i ditt akvarium och hjälper till att få ditt akvarievatten i balans men jag antar att du inte gillar hur det ser ut just nu. Men i nuläget tycker jag du ska låta den biten vara och få fiskarna att må bra. Så inte massa skrubbande och rengörningar av akvariet, bara vattenbyten varje vecka! Tycker att du ska mata fiskarna lite varje dag för det underlättar för bakterierna att få lite att jobba med varje dag istället för mer varannan...
    Senast redigerad av åheim; 06 August 2020, 20:30.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Liten67a
      • June 2020
      • 16

      #3
      Jag skulle ha endast ca. 10st. "pilotfiskar" tills bakteriefloran,PH-värdet mm. är ok. Om dom pilotfiskarna överlever så kan man börja ha i en annan sort. Ha i bra vattenberedningsmedel och glöm inte salt även i sötvattensakvarium. Bra variation på mat är bra också viktigt.många fiskar gillar även grönt..tex. skalade ärtor. sen ska man läsa på om fiskarna innan man köper dom..kan vara stora skillnader i vad dom vill ha för PH..temp. mm.

      Kommentar

      • christiangunnar
        • March 2020
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Problem 1. Det är svårt att komma fram till exakt vad orsaken är men du har väldigt mycket fisk och många arter i ett väldigt litet akvarium och det leder ofta till problem.
        När man introducerer ny fisk så finns risken att man får in sjukdom eller prasiter i karet.
        Jag tror inte cikliderna dödar nån av dina fiskar, det är normalt att fiskar äter på döda fiskar.

        Problem 2. Detta är enligt mig inte ett problem utan en hjälp mot dina problem, algerna förbrukar överskotten du har i ditt akvarium och hjälper till att få ditt akvarievatten i balans men jag antar att du inte gillar hur det ser ut just nu. Men i nuläget tycker jag du ska låta den biten vara och få fiskarna att må bra. Så inte massa skrubbande och rengörningar av akvariet, bara vattenbyten varje vecka! Tycker att du ska mata fiskarna lite varje dag för det underlättar för bakterierna att få lite att jobba med varje dag istället för mer varannan...
        Tack för svar!
        1. Ja det kan absolut vara så att jag för mycket fisk i akvariet och att någonting hände när jag introducerade cikliderna. Iochmed att jag är ny på detta så litar jag på råden och tipsen jag får av personalen på min lokala fiskaffär och de sa att antalet och arterna ihop var okej. Men man kan ju aldrig förutse allt såklart.
        2. Ja så kanske det är, men ska det bli helt täckt med bruna/gröna alger och helt grönt vatten efter knappt en vecka? Och det har blivit en ökning tycker jag.
        Under Juni och Juli och augusti har det ju också varit mycket varmare i lägenheten vilket borde ha så det kan ju ha hänt att vattentemperaturen har varit högre än vanligt?
        Efter jag skrev första inlägget har jag matat de med frysta räkor var tredje dag och nu äter alla i tanken, även cikliderna. Jag har även haft ledbelysningen nedsläckt helt i en dryg vecka.
        Algerna har minskat, vattnet är klarare och inga fiskar har dött än så länge (till skillnad från när det var som värst och en fisk dog varannan eller var tredje dag). En annan grej jag glömde att nämna i förra inlägget var att de bajsade otrooooligt mycket och allt bajs samlades i högar liksom. Efter att jag släckt ljuset och bytt mat blir det inte liknande bajshögar som samlas.

        Kommentar

        Arbetssätt...