Ancistrus är vit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskenfisken
    • May 2020
    • 29

    Ancistrus är vit!





    det ser typ ut som tappar skinn, gör dom det eller är den sjuk. Jag tog tesked salt i vattnet.

    hjälp
  • Fiskenfisken
    • May 2020
    • 29

    #2
    Bytter även 20 procent vatten

    Kommentar

    • Fiskenfisken
      • May 2020
      • 29

      #3

      såhär under ifrån

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        Jag har bara sett liknande grejer på fisk som gått i extremt förorenat vatten. Har aldrig sett svamp se ut sådär och det ser verkligen ut som om hela slemlagret håller på att frätas av. Stress kan orsaka diverse underligheter men stress kan bero på många orsaker - både miljömässiga, hälsomässiga eller plötsliga förändringar.

        Som jag frågade i den andra tråden - har du testat ditt vatten? Har du stoppat i fisk direkt i ett helt nytt kar? Om du har gjort det är risken stor att du har enorma mängder skadliga ämnen i vattnet (som produceras av allt avfall men inte kan oskadliggöras om bakterierna som sköter det inte finns) - som fräter bort fiskens skyddande slemlager och även skadar gälar och annat - och till slut dödar fisken. Så blir det i stort sett alltid när man inte har någon fungerande nitrifikationscykel när djur åker i - och inte sköter det nitiskt manuellt - med täta vattenbyten och noggrann städ tills man fått en fungerande bakterieflora.

        Om du inte har testat vattnet och inte har egna tester - gå och köp direkt - eller ta med vatten till butik och be dem testa. Och förklara i så fall alla förhållanden för personalen som hjälper dig. Hur länge karet varit igång, när du satt i fisk, hur problemen yttrar sig, etc. Det kan vara viktigt för att de ska kunna dra slutsatser. (Om dina värden är genom taket ger det ju dock ett solklart svar på hur vattnet är). Om du har enorma halter av ammoniak/ammonium samt nitrit i vattnet, måste du ta drastiska åtgärder och det fort. Du behöver ta reda på det först och främst innan du kan utreda om det beror på annat då vattenkvaliteten alltid är det första man bör avfärda eller bekräfta.

        Har du en fungerande cykel och vattnet är okej, kan det ju vara något annat. Men höga halter av gifterna som avfallet producerar - påverkar både fiskars liv och hälsa direkt - och genom att försätta dem i ett svagt tillstånd som ger svamp, parasiter och annan ohyra möjlighet att slå till och få fäste. Sådant kan poppa upp ändå men är vattnet förorenat är risken långt större. Och dåligt vatten fräter sönder fiskars känsliga hud och organ - och påverkar deras inre system och andning också - vare sig det är det som orsakat fjällandet eller ej.

        Salt kan ha nytta vid svamp och vissa infektioner men hjälper inte nödvändigtvis om det gått för långt. Och är vattnet dåligt gör det ingen nytta vad gäller vattenkvalitet.

        Jag hoppas att det löser sig med allting.

        Kommentar

        • Fiskenfisken
          • May 2020
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av Bambikill
          Jag har bara sett liknande grejer på fisk som gått i extremt förorenat vatten. Har aldrig sett svamp se ut sådär och det ser verkligen ut som om hela slemlagret håller på att frätas av. Stress kan orsaka diverse underligheter men stress kan bero på många orsaker - både miljömässiga, hälsomässiga eller plötsliga förändringar.

          Som jag frågade i den andra tråden - har du testat ditt vatten? Har du stoppat i fisk direkt i ett helt nytt kar? Om du har gjort det är risken stor att du har enorma mängder skadliga ämnen i vattnet (som produceras av allt avfall men inte kan oskadliggöras om bakterierna som sköter det inte finns) - som fräter bort fiskens skyddande slemlager och även skadar gälar och annat - och till slut dödar fisken. Så blir det i stort sett alltid när man inte har någon fungerande nitrifikationscykel när djur åker i - och inte sköter det nitiskt manuellt - med täta vattenbyten och noggrann städ tills man fått en fungerande bakterieflora.

          Om du inte har testat vattnet och inte har egna tester - gå och köp direkt - eller ta med vatten till butik och be dem testa. Och förklara i så fall alla förhållanden för personalen som hjälper dig. Hur länge karet varit igång, när du satt i fisk, hur problemen yttrar sig, etc. Det kan vara viktigt för att de ska kunna dra slutsatser. (Om dina värden är genom taket ger det ju dock ett solklart svar på hur vattnet är). Om du har enorma halter av ammoniak/ammonium samt nitrit i vattnet, måste du ta drastiska åtgärder och det fort. Du behöver ta reda på det först och främst innan du kan utreda om det beror på annat då vattenkvaliteten alltid är det första man bör avfärda eller bekräfta.

          Har du en fungerande cykel och vattnet är okej, kan det ju vara något annat. Men höga halter av gifterna som avfallet producerar - påverkar både fiskars liv och hälsa direkt - och genom att försätta dem i ett svagt tillstånd som ger svamp, parasiter och annan ohyra möjlighet att slå till och få fäste. Sådant kan poppa upp ändå men är vattnet förorenat är risken långt större. Och dåligt vatten fräter sönder fiskars känsliga hud och organ - och påverkar deras inre system och andning också - vare sig det är det som orsakat fjällandet eller ej.

          Salt kan ha nytta vid svamp och vissa infektioner men hjälper inte nödvändigtvis om det gått för långt. Och är vattnet dåligt gör det ingen nytta vad gäller vattenkvalitet.

          Jag hoppas att det löser sig med allting.
          Den har varit igång 4 månader. Ingen affär när som kan testa. Ska ja byta mer vatten morgon?? Massa växter o mal slm fått yngwl flera gånger

          Kommentar

          • Fiskenfisken
            • May 2020
            • 29

            #6
            Kompis hade test. Nitrit var 0,2 ph låg 7,5

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av Fiskenfisken

              Den har varit igång 4 månader. Ingen affär när som kan testa. Ska ja byta mer vatten morgon?? Massa växter o mal slm fått yngwl flera gånger
              Oj, ja då måste du ju absolut ha en bakterieflora där i såvida du inte på något mystiskt sätt skulle ha totalmördat den om och om igen.

              Jag tycker att man måste ha någon slags tester hemma - om du inte har någon affär som kan göra det tycker jag definitivt att du ska skaffa egna tester för annars har man ju noll koll på vad som händer och sker på en osynlig nivå. I uppstart behöver man testa mycket men även över tid behöver man ju ha lite koll iallafall då och då och speciellt just när saker verkar off. Har du absolut inga butiker i närheten som säljer sådant kan du ju beställa från någon butik på nätet som har snabb leveranstid. Eller om du möjligen känner någon som har tester som du kan låna av iallafall för att kunna göra en första koll så länge.

              Jag hade iallafall gjort delvattenbyte dagligen tills jag fick tag i tester och kunde försöka utreda närmare vad som är knas. Om då vattnet ser bra ut kan man ju börja tänka att det kan vara något som beror på en direkt anledning och inte bara som ett sekundärt problem. För gigantiska vattenbyten kan ju stressa vissa fiskar men även om du bara byter en del dagligen får du iallafall ut en del av det om det skulle vara så att det är mängder av avfall som producerats och finns i vattnet.

              Malarna hade knappast ynglat av sig förut om vattnet hade varit katastrofalt dåligt under en längre tid. Kan du tänka på någon specifik sak som kanske kunde ha orsakat någon slags rubbning i karet? Något du ändrat, tagit bort, tillsatt, något underligt som hänt förutom fiskens utseende? En tjej i en annan tråd hade t.ex. en stor, väldigt gammal rot som börjat ruttna rejält och därmed troligen kontaminerade vattnet. Som ett exempel på något som sker gradvis och omärkligt, bara.


              Mår andra fiskar bra? Hur stort är karet? Har du mycket fisk i det? Om du t.ex. behållt en massa yngel och belastningen ökat kraftigt under en kort tid och kanske överskrider karets och filtreringens kapacitet - blir det ju mer avfall och ditt biofilter kanske inte har hängt med även om det fungerade bra förut. Har du inte haft några problem förut under fyra månader så känns det ju som att det är något som förändrats på senaste tiden.
              Det ser underligt ut om det skulle vara svamp för det ser ju verkligen ut som att slemlagret "skalas av". Men å andra sidan är det väl egentligen nästan bara svamp som skulle se ut ens i närheten av det där - om det nu inte beror på för höga nivåer av syror i vattnet. Det ser ju dock inte rött eller sårigt ut iallafall och det är ju bra för det är alltid värre om man har öppna sår och sedan får skit i dem.
              Verkar den må bra i övrigt då? Typ andas normalt, äter, är inte letargisk osv. Om den verkar göra det så är det ju troligen inte något som hunnit speciellt långt, oavsett vad det är. Att det skulle vara "normalt" ser jag iallafall som osannolikt. Det är ju rejäla mängder fjällande. Jag hade en kompis som påstod att alla hennes ancistrus fjällade med jämna mellanrum men jag har aldrig hört någon annan påstå det och aldrig sett det själv så jag är skeptisk. Fiskar fjällar inte, normalvis. Iallafall ingen fiskart jag någonsin hört talas om - med reservation för om det kanske finns några. Jag har sett småskumma saker när fiskar blivit stressade men knappast den här nivån.

              Om du har en separat liten tank du skulle kunna sätta malen i för att ha kontroll (och utifall att det är något smittsamt som slagit till) så vore det ju kanske bra. Den kunde du ju hålla ytterst ren, speciellt om det är en liten en. Kan funka bra med helt kal tank förutsatt att fisken inte tycks bli väldigt stressad av det. Man kan ju sätta i något (rent och inte från det andra karet för då kan du eliminera att det kommer från den tanken iaf) den kan gömma sig i. För att hålla känslig/skadad vävnad i en riktigt ren miljö. Och då blir ju dessutom saltbehandling enklare och mer direkt riktad mot just den fiskens problem. Att sätta in mediciner innan man vet vad det är - tycker jag inte är speciellt vettigt iallafall. Skulle det råka vara något annat än det medicinen är avsedd att behandla - kan det ställa till med mer skada än nytta att köra i onödiga mediciner. För att inte tala om risker med resistens om man behandlar på måfå.
              Och kanske fisken repar sig på egen hand i karantänskar, utan att behöva ta till annat än just då möjligen salt. (I korrekta mängder så att du inte skadar den). Tanninrika saker kan hjälpa till vid svamp men om man inte vet vad allt beror på så bör man kanske hålla sig ifrån det tills man fått lite pejl. Mår fisken bra i övrigt så brukar inte svamp generellt vara så värst svårt att få bukt med.


              Men jag tycker iallafall att du borde se till att ordna så att du kan testa vattnet så fort som möjligt för att kunna utesluta problem med den biten. Och ser vattnet bra ut kan du ju spåna vidare på vad det kan vara annars - och under tiden se hur fiskens tillstånd verkar utvecklas

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av Fiskenfisken
                Kompis hade test. Nitrit var 0,2 ph låg 7,5
                Ah, vad bra Jag skrev det precis - att du kunde se om någon annan hade tester.
                Det värdet är för högt i en etablerad tank. Det är ingen bra nivå även om den inte är helt superakut. Men i en välfungerande tank borde du ha noll eller bara ytterst, ytterst lite. (Och det senare egentligen bara vid något sporadiskt tillfälle om något särskilt inträffat. För bakteriefloran ska ta hand om avfallet så fort att det inte ska hinna bli några direkta mätbara värden).

                Kompisen hade inga tester för NH4 och NO3 då?
                NH4 (ammonium men testerna indikerar för både ammoniak och ammonium) är inte heller bra och väldigt farligt redan på lägre nivåer än NO2 (nitriter). Eftersom du har nitriter måste du dock ha iallafall någon slags produktion av ammoniak/ammonium (men givetvis har man det i ett kar med fisk) för annars hade du inte kunnat ha nitriter.
                Nitrater (NO3) är inte lika farliga och måste finnas i höga koncentrationer för att vara det - men däremot skulle ett abnormt lågt värde på det kunna indikera om något är fel på den andra gruppen bakterier. Men dina värden av nitrater är troligen inte höga oavsett, eftersom du gjort delvattenbyten.

                pH är normalt men däremot vet man ju inte om det är stabilt förrän man mäter ett antal dagar i sträck. När du byter en del vatten tillför du karbonater via vattnet du häller i (KH-test mäter karbonathårdhet i vattnet) och karbonaterna är det som håller pH i schack så att det inte dippar plötsligt. Men när du bytt så lite vatten så är det nog inga stora mängder karbonater du tillfört så då har du nog ett vatten med vettig KH. Och det är bra eftersom det stabiliserar pH.

                Nitrater (NO3) får man bort via vattenbyten för de kan inte omvandlas till något (däremot behövs de i en mindre mängd i en tank) men när man byter vatten får man även bort en del av NH4 och NO2 - speciellt när man byter större mängder ofta. Så det är ju inte omöjligt att värdena varit något högre innan vattenbytet du gjorde. Men ett 20 % borde nog inte ha minskat någonting radikalt.


                Men hur som helst bör du inte ha någon ammoniak/nitriter i vattnet - eller bara extremt små mängder - i ett etablerat kar. Så någonting är off någonstans. Antingen något som producerar för mycket avfall (fiskbajs, förruttnelse) eller en skadad nitrifikationsbakterieflora.


                Skaffa tester så fort du har möjlighet - iallafall så att du kan testa absolut minimum NH4, NO2 och NO3 och helst även pH. Ett set kan bli billigare såvida du inte vill köra på stickor. (Jag gillar inte stickor, jag litar inte på dem, men till och med världens sämsta stickor vore väl bättre än ingenting). För det ger dig överblick när du kan se hur saker ser ut från dag till dag.

                Och jag tycker absolut att du ska göra dagliga delvattenbyten tills vidare eftersom du har nitriter i vattnet. Jag hade nog gjort så pass stora som fiskarna klarar utan att stressas för mycket. Vilket kan variera beroende på arter men ancistrus är iaf generellt väldigt tåliga. Minst 30 % iallafall. För då kan du hålla eventuella ökande värden lite i schack tills du kan testa reguljärt. Såvida man inte har fiskar som verkligen stressas rejält av vattenbyten - kan det inte skada. Men däremot skadar det definitivt om det skulle vara så att du har stegrande vattenvärden på G.
                Senast redigerad av Bambikill; 24 July 2020, 15:46.

                Kommentar

                • Fiskenfisken
                  • May 2020
                  • 29

                  #9
                  Nu mår alla bra igen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...