Filtermedia efter vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskenfisken
    • May 2020
    • 29

    Filtermedia efter vattenbyte?

    Använder ni filtermedia efter vTtembyte. Jag använder happylife filtermedia. Men kanske dumt??
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Jag är inte riktigt säker på hur du menar - men jag antar att du syftar på filtermedia som i betydelsen att "ersätta förlorad bakteriekultur"? (Jag kan inte riktigt tolka det på annat sätt).

    I så fall är svaret nej - det gör nog ingen. Inte för det syftet. Därför att vattenbyten helt enkelt inte påverkar din bakteriestam. De sitter i filtret och en mindre del i substrat och inredning, men den absoluta, gigantiska majoriteten - inuti filtret. I filtermedia.

    Namnet Happylife gett sitt medel är lite skevt i benämning, de syftar på att det skulle vara "bakterieflora i flytande form" och kallar det därför filtermedia. Vilket egentligen är både felaktigt och befängt då man inte kan ha bakteriekultur på flaska - de medlen är bara ren BS för bakterier är levande grejer och håller inte i flaskor på butikshyllor... Och att kalla något flytande i flaska för filtermedia är dessutom underligt eftersom filtermedia är skum, makaroner och annat. "Media" (Plural av "Medium") = typ "Material/kanal/miljö för". Ett akvariefiltermedium är ett material där bakterier ska gro. Så deras underliga benämning är typ en förvanskning av ordets rätta bemärkelse. Ursäkta sidospåret till semantik

    Men däremot använder jag just det medlet - som vattenberedare. För det har multipla funktioner och en av dem är just som vattenberedare för att avlägsna klor och kloraminer. (Och annat). Sen tror jag inte ett skit på att det skulle hjälpa biofiltret särskilt mycket - men det är som sagt inte därför jag använder det heller
    Det är billigt, otroligt drygt och jag har använt det i typ 10 år därför att det var det enda som ansågs vara garanterat säkert för Axolotl. Sedan fortsatte jag med det eftersom jag är nöjd med det.


    Men det finns ingen som helst anledning att köra i det i vattnet efter vattenbyten för det hjälper inte biofiltret på något sätt. Skadar gör det inte men inte gör det någon nytta heller
    Såvida man inte använder det som vattenberedare, men då ska det i vattnet först - inte efter.
    Senast redigerad av Bambikill; 23 July 2020, 23:07.

    Kommentar

    • Fiskenfisken
      • May 2020
      • 29

      #3
      Ja dom sa att jag skulle hälla o efter jag bytter vatten varje gånf för ta bort klor o göra vatt et bra mot lukter o bra för fiskarna.

      den här ha jag. https://www.akvarieshopen.se/akvarie...medium-p-31107

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        Ja, alltså, det handlar ju egentligen inte alls om något annat än det faktum att man måste använda någon slags medel för att neutralisera klor och kloraminer som finns i vårt dricksvatten som kommer ut kranen. Det dödar fisk och alla andra levande organismer - och även bakterierna i ditt filter, som är absolut livsavgörande för att karet ska fungera över huvud taget. Materialet inuti filtret är bostaden för nyttobakterierna som sköter hela akvariets ekosystem och omvandlar farliga ämnen till ofarliga - och det kan inget medel på flaska göra.

        Men Happylife flytande filtermedia fungerar för just det syftet - att neutralisera klor och kloraminer - precis som massor av olika preparat som finns på marknaden. Och det måste man göra när man byter vatten till fiskarna för häller du i vanligt kranvatten utan att göra det - kommer de att dö. Vi människor och andra husdjur klarar de små mängderna klor och kloramin och de renar ju vattnet för att vi ska kunna dricka det. Men för allt i akvarier - räcker de mikroskopiska mängderna för att de ska dö.
        Så man får ALDRIG tillsätta kranvatten i akvarier utan att använda vattenberedare.

        Det du använder är exakt samma som jag använder och det fungerar fint för syftet - men dosera tillräckligt för annars räcker det inte till för att neutralisera allt klor. Anvisningen är 5 ml per 30 liter vatten och du får inte ha i mindre än så för då räcker det inte till för att få bort allt klor/kloramin.

        Dock tycker jag att du ska blanda det i hinkar innan du häller vattnet i karet. För häller du i kranvatten direkt i karet, hinner fiskarna redan utsättas för klor/kloraminer innan du hinner få i medlet. Så det är bättre om du blandar det färdigt i hinkar och sedan häller det i karet färdigblandat. Alternativt att du häller medlet i karet och sedan sakta häller i vattnet precis över, så att det blandas direkt. Men det är säkrare om du blandar i hinkar direkt och sedan häller i det. För då har medlet hunnit neutralisera de giftiga ämnena.

        Sen påstås medlet göra allt möjligt annat också, men det sätter jag ingen större tillit till... (Dock binder det säkerligen tungmetaller, vilket de påstår, men det gör de flesta medel. Iallafall enligt vad de själva säger). Men huruvida det verkligen uppfyller allt de påstår - spelar ingen roll, som jag ser det. Det viktiga är att det neutraliserar klor och kloraminer.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Och detta är även anledningen till varför du aldrig, aldrig, aldrig får rengöra filtermaterial i kranvatten. För kloret dödar alla bakterierna och då kraschar ditt kar eftersom du inte har ett biologiskt nedbrytningssystem längre. Man ska inte rengöra filtermaterialen oftare än absolut nödvändigt och när man gör det - endast i akvariets eget vatten. Och inte rejält heller, utan bara lite försiktigt skölja och krama ur det värsta. Du vill spara så mycket bakterier du bara kan.

          Kommentar

          • Fiskenfisken
            • May 2020
            • 29

            #6
            Om jag har pmdd dödar fultermedian allt pmdd också som den gör med klor?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              Ursprungligen postat av Fiskenfisken
              Använder ni filtermedia efter vTtembyte. Jag använder happylife filtermedia. Men kanske dumt??
              Om man har klor/kloramin i kranvattnet bör du använda ett vattenberedningsmedel som neutraliserar det! Bakteriekultur används vanligtvis vid uppstart av ett akvarium men används om man får problem med rubbad balans som gett nitrit i vattnet.

              ps. Ditt akvarium kraschar inte bara för du kanske gör rent filtret i kranvatten, den övervägande biologiska funktionen finns i bottensubstrat och övrig inredning. Men undvik kranvatten ändå.
              Senast redigerad av åheim; 24 July 2020, 08:06.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                #8
                Ursprungligen postat av åheim


                Om man har klor/kloramin i kranvattnet bör du använda ett vattenberedningsmedel som neutraliserar det! Bakteriekultur används vanligtvis vid uppstart av ett akvarium men används om man får problem med rubbad balans som gett nitrit i vattnet.

                ps. Ditt akvarium kraschar inte bara för du kanske gör rent filtret i kranvatten, den övervägande biologiska funktionen finns i bottensubstrat och övrig inredning. Men undvik kranvatten ändå.
                Använder alla kommuner klor? Eller är det bara vissa som gör det?

                Kommentar

                • cambru

                  • September 2008
                  • 209

                  #9
                  Kommunerna brukar ha hemsidor som berättar vad aktuellt vattenverk tillsätter. Jag tror att de flesta kommuner tillsätter klor och/eller kloramin.
                  Stockholm tillsätter kloramin, då måste man använda vattenberedningsmedel. Kloramin är farligast för akvariets invånare och måste bindas med vattenberedningsmedel. Klor kan du lufta bort eller neutralisera med t ex askorbinsyra.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    Använder aldrig vattenberedningsmedel vid delvattenbyte. Byter ca. 50% av vattnet veckovis. Sköljer även filtermedia i kranvatten och gör detta rätt rejält för att få bort mulm som sätter igen mediet och begränsar flödet och ytan för bakterier. Har man Juwels bioflow-filter kan man ju ta halva mediet åt gången. Så det är lite olika hur man gör och vad man anser funkar bäst.

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #11
                      Om man inte hittar något på kommunens hemsida kan man ringa sitt kommunala vattenverk direkt men som tumregel kan man anta att de flesta kommuner tillsätter det därför att det är mer eller mindre standard. Alla behöver kanske inte det men i allmänhet kan/bör man anta att de gör det. I vissa kommuner kan man till och med känna klordoften i vattnet. I mitt lokala vatten kan man inte det men däremot vet jag att de tillsätter det då jag kollat upp det någon gång för hundra år sedan.
                      Dock anser jag att speciellt nybörjare inte ska chansa, höfta och gissa med saker och ting. Vattenberedare ställer inte till med skada men däremot kan uteslutande av det göra det om man inte är hundra säker på att ens vatten är fritt från ämnena.

                      Öht tycker jag att man som nybörjare ska ta det säkra före det osäkra vad gäller allt - och börja i basic ände och sedan modifiera saker och ting efter hand om man så önskar
                      Sleaper t.ex. som inte använder vattenberedare - har väldigt lång erfarenhet (om jag förstått saker rätt utifrån andra trådar etc) - och då tycker jag att det absolut är så att man kan skräddarsy saker och ting utifrån sina erfarenheter, kunskaper och preferenser - men som absolut nybörjare, vilket du ju är, TS - tycker jag att du ska vara försiktig och helt enkelt göra saker ABC på säkrast möjliga sätt, tills du känner att du har tillräckligt med kunskaper för att kunna modifiera saker med finlir.
                      För så länge du inte är riktigt haj på grunderna och inte heller har pejl på din kommuns vatten - bör du anta att det har tillräckliga mängder av klor och kloramin som kan ha ihjäl dina invånare. Att lufta bort kloret som cambru nämnde, är ju också ett alternativ - men om du eventuellt (sannolikt) behöver få bort kloraminerna med vattenberedningsmedel, oavsett - finns det ju ingen jättepoäng med att lufta bort kloret först.

                      Huruvida man väljer kranvatten eller ej för att rengöra filtermaterial, kan man ju dock diskutera. Jag påstår definitivt inte att jag absolut har rätt i saken för jag är inte utbildad mikrobiolog eller kemist - men det är ju iallafall ett rent faktum att klor dödar filterbakterier och personligen vill jag inte göra av med några i onödan om jag inte måste. I ett nystartat kar är det ännu viktigare för som jag förstår det är ditt kar tämligen nytt och har sannolikt inte genomgått en cykel heller? Och då har du inte mycket till bakterieflora öht så då bör du hålla hårt i det du har. I ett väl etablerat kar har man en uppsjö av det och har råd att bli av med lite grann - men i början har du inte mycket att röra dig med och de är viktiga. Och tills dess tycker jag definitivt inte att du ska rengöra saker och ting med kranvatten. Men det är jag det

                      Men återigen, även i den här aspekten - tycker jag att som nybörjare bör man skaffa sig basic koll på ungefär hur saker fungerar och tills dess köra så simpelt och säkert som möjligt och inte experimentera med saker som kan gå snett om man inte är säker på att man kan hantera eventuella situationer som kan uppstå. Att erfarna akvarister ibland/ofta gör på andra sätt är ju för att de har hållt på länge och vet vad de sysslar med, och kan avväga hur de väljer att göra själv.


                      Har du gjort någon som helst cykel med ditt kar? Eller du har bara satt i vatten och fiskar direkt? Det låter lite grann som att det kan tänkas vara på det sättet, utifrån hur du uttryckte dig och att du inte verkade förstå riktigt hur det medlet fungerar eller för vilket syfte. För om du bara har startat upp allting utan att tänka på den biten, så är det väldigt instabilt i början och hänger mycket på din kontroll och skötsel. Bakteriefloran växer med tiden men tills den är stor nog, kan avfallet fiskarna producerar inte hanteras och de giftiga ämnena samlas i allt större koncentration.

                      Jag tycker att det viktigaste du kan göra just nu - är att läsa på från grunden så att du förstår den biologiska processen med hur avfallet tas om hand av nitrifikationsbakterierna i karet (som behöver växa till och inte existerar från början), vad som är farligt för vattenlivet och hur du bör sköta karet. När du sedan förstår grunderna kan du börja botanisera bland andra lösningar om du vill det. Man ser alltför ofta att djurbutiker skickar hem nybörjare med kar och medel och säger att allt blir finfint och att det går bra att sätta i fisk direkt. Det funkar inte så.

                      Och OM det är så att ditt kar är helt nystartat, du inte har förberett det alls i förväg (det kan ta så lång tid som upp till två månader att få en fungerande biologisk cykel men sällan under en månads tid iallafall. När man väl stoppar i fisk går det lite fortare men då måste man också ha stenkoll på vattnet tills man byggt upp bakteriestammarna) - tycker jag att du bör införskaffa vattentester omedelbart och testa dagligen - och vidta åtgärderna man behöver göra, t.ex. täta vattenbyten och städ - tills du vet stensäkert att cykeln är klar. Efter det kan du slappna av och sköta karet på "normalnivå".

                      Kommentar

                      • Bambikill
                        • August 2014
                        • 384

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fiskenfisken
                        Om jag har pmdd dödar fultermedian allt pmdd också som den gör med klor?
                        PMDD "dör" inte av klor då det består av icke-levande näringsämnen (mineraler etc) och inte levande organismer som bakterier, mikrofauna och djur.

                        Däremot tycker jag kanske inte att du ska tillsätta det om du inte har pejl på dina vattenvärden, så att du inte råkar överdosera ämnena du inte behöver mer av om ditt kar kanske redan är i inbalans (vilket nystartade kar utan fungerande cykel har - och lätt hamnar i om något är skevt under etableringsprocessen). För en del av komponenterna i PMDD är ämnen som kan bidra till att övergöda ett kar och har du inte tillräckligt med växter för att ta hand om det - finns det andra som gladeligen gör det. Som alger. När du börjar få stora mängder nitrater i vattnet behövs det ju inte direkt tillsättas mer... Då kan man ju istället nöja sig med att tillsätta mikronäringsämnena.

                        Men har du mycket växter behöver de ju näring - speciellt tills cykeln faktiskt producerar nitrater. Någon som är expert på PMDD får svara på den saken för jag vet inte - men jag tycker att det kanske vore relevant att veta hur vattnet ser ut innan du tillsätter saker som innehåller ämnen som skulle kunna vara till mer skada än nytta beroende på hur din cykel ser ut.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...