Tankar om mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #31
    Ursprungligen postat av Nyfisken

    ...Alltid bättre att ställa frågor än att inte ställa frågor, och ibland behöver man bara säga saker högt för att själv hitta svaret.

    Som sagt, guppys kommer det att bli, allt kommer kretsa kring mina guppys men jag kommer bara att ha killer så att det inte blir några småttingar.

    Läst på lite mer om pansarmalar och såg ett par pygmeer och det var det sötaste jag har sett! Såna ett dussin eller två tack!

    ...Finns massa bra saker med viltfångat, mina största "problem" med det är att ta vilda saker och stänga in dom...

    ...Vill försöka köpa så lite saker som är fraktade långa sträckor...

    ...Känns som att vi i Sverige har hund och katt men jag har inte sett mycket hamstrar eller möss i butik heller, har vi inte husdjur längre?...

    ...mycket kan man ju även köpa online billigare än i butik (pumpar, lampor...) så det är klart att dom försöker spara in pengar och då blir det inte alltid bra...
    Åh vad bra med fler pratkvarnar Jag brukar få folks öron (eller i textfall; ögon) att blöda så jag försöker hålla mig kortfattad... (Och även då blir det bibelformat...)

    Det är inget fel på guppies De är väldigt vackra små fiskar och har man bara en tanke bakom - som i ditt fall då du väljer endast hanar (tror jag? Du skrev "killer" - vilket var väldigt roligt, jag ser mordiska små minihajar framför mig... men jag tror att det skulle vara "killar" ) så finns det ju ingen anledning att välja bort dem om man vill ha dem. Jag vet inte mycket om guppies men de verkar väldigt dumsnälla så de kanske funkar bra att bara ha hanar - till skillnad från många andra arter. Men däremot tror jag att det för väldigt många arter är så att om inga honor finns att konkurrera om - slåss de inte mycket. Om alls. Men där kan du iallafall få fantastiskt spännande färger om du inte har något emot hårt avlad fisk. Men se vad du kan hitta om ursprunget, eller köp allra helst av privatuppfödare som vet vad de sysslar med. Eftersom jag är kattuppfödare är jag väldigt kritisk mot inavel och hård linjeavel eftersom jag sett vilka nasty resultat det leder till i slutänden. Och jag är övertygad om att "guppysjukan" (krokrygg, bent back, crooked spine, allt vad de nu kallar det) beror endast på inavel och sedan som nästa steg en vägran att eliminera defekta avelsdjur för att de har fin färg t.ex.

    Pansarmalar rekommenderar jag varmt för de är verkligen otroligt söta. Och väldigt roliga. Jag har bara haft tre arter (sterbai, panda och metall) men av dem var nog pandorna mina favoriter. Inte vackrast men roligast. Det var iofs inte så stor skillnad. Som släktingar verkar hela rasket vara ganska lika i beteenden. Jag är fascinerad av deras underliga delfinsprång och rutsimmande - vilket jag först tolkade som stress men fanns hos alla tre arterna jag hade, i olika kar - och senare hörde jag att det tydligen är standardbeteenden. De är dessutom fredliga nog att ha med vad som helst (förutom arter som kunde tänkas mobba DEM). Livliga och aktiva men på ett lugnt och snällt sätt. Jag kan inte svära på att alla arterna är så - men generellt sett iallafall. Och jag är svag för allt som rotar runt i botten... Pansarmalar är nästan lika söta som kuhlii när de tuggar på maten de hittar... Tänk på substratet bara - men det har du säkerligen gjort då du uppenbarligen är väldigt noggrann
    (De måste ha fint bottenmaterial. Sand eller finkornigt grus utan vassa kanter. Deras skäggtömmar kan skadas annars när de bökar runt. Men tänk då även på det faktum att de flesta växter inte gillar riktigt fin sand då det blir för kompakt för dem. En bra kompromiss är ett finkornigt grus som är lite luftigare än fin sand men inte så grovt att det är skadligt för bottenrotare. Nu när jag valde substrat (och då vill jag poängtera att jag använder ordet enligt den egentliga meningen vilket är typ "ytlager/bottenmaterial" även om många använder det bara för soil och liknande bottenmaterial) valde jag bort fin sand (Råda 0,33) för växternas skull - och körde på 0,5-1,0 som växterna förhoppningsvis står ut med men är fint nog för mina kuhlii och kommande rosa dvärgbotia. Dock är de flesta av mina växter epifyter. Men du kan gå upp lite i grovlek om du vill - men inte för mycket för då blir det inte bra för pansarmalarna.

    Jo, jag tänker på det stora hela exakt som du vad gäller vilda djur i fångenskap. Jag ångrar fortfarande att jag haft pygméigelkott, då jag tycker att de är direkt olämpliga som sällskapsdjur och borde ha förbjudits inom husdjurshandel. Öht tycker jag inte om att man ska tämja in fler arter. Det irriterar mig att folk är så fixerade på "unikt" att de skiter i djurens bästa. Men då tänker jag mest på däggdjur och fåglar, då de är svårare att tillgodose behoven för. De flesta mindre akvariefiskar, reptiler och annat - har ganska - till väldigt - små revir i det vilda, så med stora levnadsutrymmen kan de få en väldigt naturlig tillvaro. Att däremot ge t.ex. sugar gliders eller stora papegojor som aror, en dräglig tillvaro - är mycket, mycket svårare. Jag har arbetat på tropikhus och även om stället i fråga är fantastiskt bra vad gäller att skapa bra förhållanden för djuren, tar det ändå emot för mig att ha vissa djur instängda. Oavsett om de är viltfångade eller uppfödda kommersiellt. Jag sätter inte min fot på djurparker som håller stora primater i fångenskap, likaså varg och andra däggdjursnomader med enorma revir. Eller marina däggdjur. (Den Blå Planet utanför Kastrup i Danmark - är ett fantastiskt ställe och på det stora hela trivs djuren uppenbart väldigt bra - men jag är inte helt bekväm med havsuttrarnas tämligen begränsade utrymmen...)
    Men djurparker har också viktiga funktioner. Tropikariet i Helsingborg är ett av få ställen som har haft extremt lyckad förökning på de starkt hotade trubbnoskrokodilerna och en rejäl mängd av parets avkommor har faktiskt släppts tillbaka ut i Kongo, vilket är en fantastisk grej. Axolotl - som är "min grej" kan jag inte ha längre - det funkar inte med kallvattenkar i min stekheta lägenhet - men när det kommer till dem; tack och lov att vi har dem i fångenskap för de ska nog betraktas som helt utdöda i det vilda nu. Mig veterligen har man inte hittat en enda vild på minst 6-8 år nu.
    Men tja - generellt sett har jag inga problem med viltfångat, då människors förhållanden i fattiga länder är precis lika viktiga - eller viktigare - för mig, som djurens sådana.

    Vad gäller miljöaspekten - ja, absolut, transporterna är inte okej sett till utsläpp. Men då det mesta odlade ändå kommer därifrån - blir det sak samma i slutänden tyvärr :S


    Jag tycker faktiskt att det är en grymt bra grej att färre och färre djur säljs i butik Då måste man verkligen tänka till innan man köper - och kontakta uppfödare, istället för att impulsköpa åt ungarna - eller för delen; själv - för att de är "söta" och man får ett infall. Jag mår illa över utlandets djuraffärer där man kan köpa valpar och kattungar :S
    I USA såg jag något så sjukt som en shetlandsponny i en djuraffär... Jag var inte ens sex år och jag minns fortfarande hur illa berörd jag var för att det var så otroligt konstigt. I Thailand fick jag gå från ett ställe för att kunna tygla mig vad gäller att betala flera hundra för att få hålla en livs levande tigerunge... Hade jag stannat hade jag nog inte kunnat stoppa mig själv och jag vägrar bidra till sådan exploatering. Jag får hellre djurupplevelser i det vilda, eller via volontärsarbete. (Björnar i Finland, bergsgorillor i Rwanda, räddning av vilda djur från trafficking i Ecuador... japp, jag har belastat miljön med flygresor men jag har å andra sidan kompenserat genom insatser...)

    Nu tappade jag tråden... Men hur som helst; smådjur är de vanligaste impulsköpen av husdjur (och fiskar) för att de är lättillgängliga och billiga. Folk köper inte en Sphynxkatt eller hundvalp helt på måfå (jag föder upp dem) eftersom de är snordyra. Men en hamster för någon hundralapp - är lätt att köpa och blir alltför ofta runtskickad för att folk tröttnar. Dessutom förser de flesta butiker kunderna med bristfällig - eller felaktig information. Hur många har kommit hem med t.ex. praktbotia för att de är fina att titta på eller för att de rekommenderas som snäckätare...? Jag är skyldig, som nybörjare. Och inte talade någon om för mig att de kan bli 30+ cm i slutänden... Det slutade med att jag fick ge bort de mest älskade fiskar jag någonsin haft, för att jag inte har plats till ett akvarium i storleken de behöver


    Nätet är bättre för både information och inköp... jag köper alla växter på nätet förutom i akutfall. Friskare, billigare och större sortiment. Och folk säljer, byter och köper på forum och grupper En fördel för alla. Priserna medger större inköp också. Kör man samköp med andra kan man minska utsläppspåverkan. Och inom Europa gör inte mycket större skillnad än om man köper från andra änden av Sverige... Tyskland t.ex. - är närmare än Stockholm för mig :P
    Jag älskar böcker och drunknar i dem - men vad gäller fackinformation om hobbies - är nätet hundra miljoner gånger bättre... (Och miljövänligare )

    Nu är det för all del kanske inte sååå lätt att smöra in sig hos butiksägare men du kan ju alltid fråga om man kan få specialbeställa saker från butiker. De köper ju från grossister och du kan ju beställa precis vad du vill. Jag checkar Imazos hemsida om de skulle råka ha något jag vill ha som inte ingår i standardsortimentet på Hornbach, där jag köper det mesta om jag inte köper på nätet. (De är billigast på det mesta här i Helsingborg). För andra leverantörer - råkar jag ha lyxen att vara ytligt bekant sedan många år med en snubbe som äger en djuraffär. Han har endast hund- och kattgrejer men beställer däremot in precis vad jag vill ha om det finns hos leverantörerna han köper in från. Han lägger dessutom bara på småsummor i mellanskillnad från grossistpriserna. Han har billiga priser men jag får ju dock ännu bättre sådana eftersom jag är stammis sedan typ 15 år...
    (Om man inte arbetat på något ställe där man kunnat beställa själv till grossistpris; herreguuuuuud vilka sinnessjuka skillnader det är. Jag har arbetat på flera ställen där vi regelbundet beställde in djursaker så jag har ju sett prislistorna och jag kan säga att de flesta djuraffärer lägger på summor som ofta är flera tusen procent av inköpspriserna...)


    Det finns en liten snabbguide om belysning på Tropicas hemsida; https://tropica.com/en/guide/make-yo...success/light/ den är rätt bra för att den är väldigt basic, förklarar allt lite snabbt men från grunden - och man kan sen leta vidare efter mer info om sakerna de tar upp. Jag letar även på stora engelskspråkiga forum. Kunnigheten är det ingen skillnad på i jämförelse med t.ex. här - men däremot många fler användare och därmed stora diskussioner. Jag talar dessutom många språk så jag googlar på samtliga när jag vill hitta något
    Senast redigerad av Bambikill; 07 July 2020, 14:16.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #32
      Ursprungligen postat av Nyfisken
      PS. Tror att jag ska börja köpa på mig en massa trä och sten för... varför inte? Det kommer till användning för eller senare.
      Jag kunde ju förstås lagt det här svaret till min enormt långa senaste post, men jaja...
      Det skadar definitivt inte om du har budgeten Jag hade ett hyfsat förråd av mindre rötter nu när jag skulle starta upp ett lite större kar igen, men ändå räckte de inte i närheten till för vad jag ville skapa. Och sedan fick jag springa i flera vändor till butik för att köpa fler för att jag inte blev nöjd när jag köpte...
      När jag jobbade på tropikhus hade vi ett lager med grejer för att bygga biotoper till terrarier och kar - så det var himmelriket Det var bara att gå in och botanisera och testa med olika grejer. Avsevärt mycket svårare om man bara har ett begränsat utbud som måste passas in och se rätt ut.

      Och skulle du sedan inte vilja behålla grejerna, kan man alltid bli av med det senare då folk köper begagnat. Speciellt om det är oanvänt. Jag letade efter begagnade större rötter nyligen men kunde inte hitta några :S Rötter är svindyra... men det är inte alltid så lätt att hitta säkra sådana på egen hand i naturen. Det går - bara man är försiktig med vad man väljer och från vilka förhållanden. Jag tar löv från det vilda till både kar och terrarier (har inga terrarier numera, dock) - men tar bara de som ser friska ut och likaså träden de fallit ifrån), sedan kokar jag dem oftast innan jag torkar dem i ugn eller bärtork. Ormhassel har jag köpt för några tior från en snubbe som trimmade trädgården. Jag har några egenplockade stora grenar (som jag tyvärr inte lyckats sänka trots åratals försök) och viss sten har jag plockat i naturen. Likaså har jag vid något tillfälle tagit sand/grus som jag sedan sanerat och bakat i ugn. (Det var till terrarrium dock).

      Men vill du inte hamna i sitsen att du har ett enormt förråd med oanvända saker - planera i förväg hur du vill ha resultaten och leta sedan efter specifikt vad du vill ha Till och med då kan det vara svårt att hitta något perfekt... Men hade jag haft råd hade jag köpt på mig ett lager :P Men nu ska jag dock bara ha ett enda kar igång. Men planerar att uppgradera så fort ekonomin tillåter. Och inför uppgraderingen tänker jag se till att ha allt exakt klart för mig i förväg.

      Och googla, googla, googla på andras bilder Jag sparar enorma mängder bilder från nätet, för att ha som inspiration när jag vill planera - eller för att få tips om saker jag inte vet hur jag ska lösa själv.
      Senast redigerad av Bambikill; 07 July 2020, 14:29.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #33
        Ursprungligen postat av Nyfisken
        Finns massa bra saker med viltfångat, mina största "problem" med det är att ta vilda saker och stänga in dom. Tror dock inte att ett par vilda guppys lider av att bo i ett akvarium men jag gillar inte iden. Alla akvariefisk är ursprungligen fångad så egentligen är det väl inte "bättre" att ha vildfångadfisk barnbarn i ett akvarium men det är en sån där tanke jag inte kan släppa bara.
        Jag ser på det vilda livet såhär: Konstant kamp för att få tag i mat samt undvika att att själv bli uppäten, plus diverse parasiter och sjukdomar. Jag tänker att om medellivslängden är högre i fångenskap och fisken ges ett gott liv (tillräckligt med plats och lämpliga vattenvärden), så är det närmare himmelriket än det vilda... Naturen är ingen trevlig och harmonisk plats, utan mer rädsla och död.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #34
          Ursprungligen postat av Tyko

          Jag ser på det vilda livet såhär: Konstant kamp för att få tag i mat samt undvika att att själv bli uppäten, plus diverse parasiter och sjukdomar. Jag tänker att om medellivslängden är högre i fångenskap och fisken ges ett gott liv (tillräckligt med plats och lämpliga vattenvärden), så är det närmare himmelriket än det vilda... Naturen är ingen trevlig och harmonisk plats, utan mer rädsla och död.
          Hmm. Det var en ganska intressant åsikt då jag inte riktigt hört någon motivera det riktigt på det sättet, förut. Jag förstår hur du tänker - samtidigt tänker jag själv att det är så naturen är skapt och livets balans fungerar och fortlöper.

          Jag blandar mig t.ex. aldrig i förehavanden mellan vilda djur och ser på det med fascination när rovdjur tar, och äter byten rakt framför mig. Även om jag aldrig skulle döda ett djur själv, utan anledning. Jag har inget emot jakt så länge man äter vad man skjuter, men jag klarar inte att trycka på avtryckaren själv. Inte heller fiskar jag längre, då jag blivit för blödig. Men jag äter den gärna om den är etiskt fångad.
          Likaså skulle jag hellre sparka min egen, högt älskade hund, så många gånger det skulle krävas - än att låta honom skada ett vilt djur. Han är inget vilt rovdjur, han får mat hemma. Men om en hök slaktar en fågel framför mig, är det så det ska vara. Men jag får erkänna att jag faktiskt ingrep nyligen när jag såg en skata slåss med en pytteliten mus - mitt på en av Helsingborgs mest trafikerade gator... haha... Musen var så modig och aggressiv, att jag tyckte att den förtjänade en chans till. Skatan kan äta sopor och annat den hittar - det finns ingen brist på det här. Men musen var en sådan liten hjälte som slogs mot skatan som var 20 ggr större än den själv - att jag inte kunde låta bli att jaga bort skatan...
          Min hund har varit lös mycket i varg/björnmark med tät population, och även om jag givetvis inte vill att han ska bli uppäten - så hade jag aldrig fått för mig att ingripa med dödligt våld för att skydda honom. Han har inte i deras revir att göra egentligen - och blir han uppäten är det mitt fel och inte vargens.

          Jag har innekatter - en ras som aldrig ens skulle överleva en natt utomhus om temperaturen kryper under vad en naken människa skulle klara - så vad gäller dem har jag å andra sidan attityden att husdjur ska hållas inomhus. Jag blir förbannad på folk som har utekatt i stan och skyller på att katter behöver frihet. Det är en dålig ursäkt för att låta djuren dö av faror vi skapat. På landet hade jag eventuellt kunnat ha utekatt om det var långt till närmaste väg.

          Men domesticerade djur är en sak - vilda är en annan. Som grundprincip är jag strikt emot att fånga djur från det vilda då livets cykel är konstant, tvungen, och det som är själva grundstommen för en fungerande ekologisk balans. De enda inbalanser som orsakas - orsakas av oss människor. Vi stör djurlivet - och genom det rubbar vi all jämvikt. T.ex. har vi enorma problem med vildsvin i Skåne. Det finns inga jägare kvar. Då måste vi skjuta av dem själva för att rädda övriga delar av ekosystemet. Människan är så rädd för döden att vi vill leva för evigt - vi lever längre och längre och jorden är så överbefolkad att vi förstört den totalt i vår exploatering.
          Saker måste dö för att nya ska kunna finnas - av sjukdom, av (naturliga) miljöförändringar, som mat för andra eller för att arten har haft sin tid och evolutionen valt att gynna en annan. (Givetvis inkluderar jag i det då inte artdöd p.g.a. människans inblandning). Och ett liv där man hör hemma i den stora väven - är det bästa livet för ett djur. Även om det innebär ett kort liv fyllt av faror. För att det är så naturen skapat det - och det är så den fortsätter att existera

          Men jag ser, som jag sade tidigare, skillnad på djur och djur - då man kan ge dem vad de behöver om det är djur som genom sina beteenden, sin storlek och sitt sätt att leva - kan få vad de behöver i fångenskap. En orm som lever hela sitt liv i ett pyttelitet område - mår inte sämre i fångenskap i ett terrarium som någorlunda ger den utrymmet och miljön den hade levt i, i det vilda. Men ett djur som är skapt för t.ex. långa vandringar eller utrymmen för att flyga/simma/springa, eller i enorma grupper - kan vi inte ge tillräckligt bra förhållanden - och därför bör de få leva i det vilda, även om de bara lever en bråkdel så länge. En bananfluga har en livscykel på ungefär ett dygn. En späckhuggare 80+ år. Och de lever sina liv på den tiden de har, som de var skapta att göra.

          Jag tror inte på att djur är rädda för vare sig döden eller annat. De lever efter instinkter och även om dessa signalerar "spring, annars dör du" - så är det inget de går runt och funderar på. De bara är. Och det är en av de underbara sakerna med djur. De krånglar inte till saker genom att vara rädda för saker som sker vare sig man vill eller ej.
          Jag är en pragmatisk person och ser döden som otrevlig - men naturlig och oundviklig. Alla dör och alla är mat för någon annan.

          Typ så, tycker jag.

          (Ursäkta de filosofiska utsvävningarna men ämnet är intressant att diskutera, tycker jag).

          Kommentar

          • Tauriel
            • October 2018
            • 34

            #35
            Ursprungligen postat av Nyfisken


            Det kommer att bli guppys, bara killar, bara blå. Mmmm... allt bygger på mina blå guppys. Annars såg jag några sunset platys som var söta men nej, blå guppys ska det vara... insåg att mycket kom från en enda bild, denna. Gillar inte kampfisk, vill inte ha en enda fisk samt att jag har en förkärlek till Sydamerika, så guppys.

            Känns som akvarium är som trädgårdar, man kan inte ha för stor trädgård. Det är alltid flera saker man vill testa eller ha mer av så man behöver alltid mera plats. Tror brosan är okay, gjorde en väldigt dålig ö med mossa på och han är nu väldigt sugen på att göra en fin ön "Men man måste ha ganska mycket plats för att den ska se fin ut, räcker nog inte med en skål", jag låter honom tror att det är delvis hans egen ide att skaffa akvarium.
            Vilken fantastiskt fin bild! Blev nästan sugen jag med :-) Kul om du och brorsan kan få ett gemensamt projekt!

            Kommentar

            • Tyko
              • April 2015
              • 279

              #36
              Ursprungligen postat av Bambikill
              Men jag ser, som jag sade tidigare, skillnad på djur och djur - då man kan ge dem vad de behöver om det är djur som genom sina beteenden, sin storlek och sitt sätt att leva - kan få vad de behöver i fångenskap. En orm som lever hela sitt liv i ett pyttelitet område - mår inte sämre i fångenskap i ett terrarium som någorlunda ger den utrymmet och miljön den hade levt i, i det vilda. Men ett djur som är skapt för t.ex. långa vandringar eller utrymmen för att flyga/simma/springa, eller i enorma grupper - kan vi inte ge tillräckligt bra förhållanden - och därför bör de få leva i det vilda, även om de bara lever en bråkdel så länge. En bananfluga har en livscykel på ungefär ett dygn. En späckhuggare 80+ år. Och de lever sina liv på den tiden de har, som de var skapta att göra.
              Håller helt med dig här, djuren ska ha möjlighet att bete sig naturligt för att det ska vara försvarbart att hålla dem i fångenskap, de ska trivas inte bara överleva. Därmed är det många arter som borde vara betydligt mera sällsynta i handeln, som exempelvis: Red-tail catfish och andra jättar (har aldrig sett den ges tillräckligt med utrymme, inte ens på zoo), praktbotior och andra fiskar som genomför lekvandringar (därför de inte har odlats utan hormontillskott), samt obligata piskivorer (rätt säker på att det finns någon regel om att mata djur med levande ryggradsdjur).

              Måste också tillägga att det fanns vildsvin i Skåne med mera innan människan utrotade dem där, för att sedan helt nyligen föra in dem igen.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #37
                Ursprungligen postat av Tyko

                ...många arter som borde vara betydligt mera sällsynta i handeln, som exempelvis: Red-tail catfish och andra jättar (har aldrig sett den ges tillräckligt med utrymme, inte ens på zoo), praktbotior och andra fiskar som genomför lekvandringar (därför de inte har odlats utan hormontillskott), samt obligata piskivorer (rätt säker på att det finns någon regel om att mata djur med levande ryggradsdjur).

                Måste också tillägga att det fanns vildsvin i Skåne med mera innan människan utrotade dem där, för att sedan helt nyligen föra in dem igen.
                Absolut borde butikerna begränsa - kanske till och med helt sluta med - försäljning av arter som blir för stora eller på andra sätt kan ifrågasättas som besättning till "normala" sällskapskar. Är de beställningsvaror kommer det att förebygga många impuls/okunniga köp.

                Och du har helt rätt - svensk djurskyddslag förbjuder utfodring med levande ryggradsdjur och har så gjort länge. Vilket onekligen innebär att det är märkligt om djuraffärer får sälja fisk som måste livnära sig på just annan fisk. (Men jag har dock noll koll på vilka arter det gäller inom akvariehobbyn - och huruvida de går med på död föda? Det är inte roligt när man har ormar som vägrar ta dött oavsett vilka tricks man tar till. De absolut flesta ormar går att vänja vid död föda men ibland ser man enstaka individer som hellre dör än går med på det... Och att livnära ett djur med tvångsmatning är inte humant det heller).
                Förr var det inte riktigt klart över vad som gällde i fråga om levande föda - för det var väldiga diskussioner på forum som t.ex. Repti - men SJV förtydligade det senare så att det fanns svart på vitt. Jag avlivade dock mina foderdjur innan utfodring, långt innan det. Jag ska dock inte vara så skenhelig att jag inte erkänner att jag har utfodrat amfibier med levande fiskyngel men det är inget jag direkt ser tillbaka på som ett etiskt försvarbart val :S Jag gillar inte ens att utfodra med levande insekter, men de dör iallafall på nolltid. Jag har inga problem att se vilda djur äta varandra men om jag är den som utfodrar, vill jag iallafall minimera lidandet för foderdjuret.

                Och vad gäller okontrollerade besättningar av djur som blir "skadedjur" om de blir för många - oh ja, absolut. Människan har ju alltid ett finger med i spelet, vare sig det gäller att man utrotat/jagat iväg rovdjuren, utrotat en annan art som genom konkurrens hållt andra arter i schack, för att man introducerat främmande arter som tagit över, eller för att man "ångrat sig" efter att ha klantat till saker - och sedan vill återställa dem (men misslyckas gravt...) Jag vet inte riktigt hur de tänkt när de slappade så länge med att kontrollera populationen av just vildsvin. De förökar ju sig som kaniner och har inga naturliga fiender. Man såg sällan vildsvin här nere när jag var liten. Nu törs man knappt gå in i skogen i vissa regioner - om man inte vill riskera att hamna i vägen för en galen gris... När man väl rubbat balansen en gång, är det svårt att justera svängningarna igen. Älgpopulationen har gått berg-och-dalbana här nere också. Små rovdjur är helt utträngda, fågeldiversiteten är skev, insekter och flora hotas av gifter och invasiva arter. Hur sjukt är det förresten inte att den ena av de två rävar jag någonsin sett i Skåne - sprang jag in i på min egen gata, inne i centrala Helsingborg...? (Ett par som letade sig in i stan och inrättade revir mitt i ett bostadsområde, för ett antal år sedan).
                Jag har rötterna i Finland, vid ryska gränsen - och där är det ett helt annat förhållningssätt till naturen. Ett praktexempel på kontrast mellan urbana, människopåverkade dysfunktionella regioner - och stabila sådana där naturen sköter sig i stort sett själv och människor anpassar sig till den istället för att försöka trycka in den i mallar där den vägrar stanna.


                Nu ska jag sluta kapa tråden... förlåt!

                Kommentar

                • Nyfisken
                  • June 2020
                  • 20

                  #38
                  Jag var tvungen att kolla tiderna för somliga inlägg, påminde om mina "Det är efter midnatt och jag känner mig filosofisk" (fisk!) men icke. Gillar hur min tråd spinner iväg och börjar bildas till något eget och något nytt. Inte alls det frö jag trodde jag sådde men jag gillar resultatet... hm, skulle vänta och posta detta efter midnatt istället men jag orkar inte.

                  Jag kan förövrigt inte alls rekommender att söka på "aquascape", "paludarium" eller liknande sökord på Pinterest, du blir uppe hela natten och får alldeles för många ideer.

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #39
                    Ursprungligen postat av Nyfisken
                    Jag var tvungen att kolla tiderna för somliga inlägg, påminde om mina "Det är efter midnatt och jag känner mig filosofisk" (fisk!) men icke. Gillar hur min tråd spinner iväg och börjar bildas till något eget och något nytt. Inte alls det frö jag trodde jag sådde men jag gillar resultatet... hm, skulle vänta och posta detta efter midnatt istället men jag orkar inte.

                    Jag kan förövrigt inte alls rekommender att söka på "aquascape", "paludarium" eller liknande sökord på Pinterest, du blir uppe hela natten och får alldeles för många ideer.
                    Lol... Jag personligen sover för lite, är för det mesta vid datorn (stänger aldrig av den - inte ens flikarna - vilket är anledningen till att jag abnormt nog är online 24/7 här...) och alltid filosofisk Men det är ju skoj när saker drar iväg åt olika håll som i kärnan ändå är relaterade Så länge inte trådskaparen tar illa upp för då är det ju en annan sak.

                    Jag använder inte Pinterest men superlimsyndromet uppträder precis lika ofta och väl på vilken sida som helst - eller på Google. Eller Youtube. Tuben är livsfarlig för där RÖR sig fiskarna! Så då måste man ju kolla på videos på alla fiskarter man över huvud taget kan komma att tänka på (eller så uppträder istället youtubesyndromet - som ju lämpligen även kan kallas "klicka-vidare-syndromet". Tills man till slut hamnar på instruktionsvideos för hur man hackar grönsaker som ett proffs, eller hur man lagar en trasig förgasare eller hur man virkar dubbelstolpar. Typ).

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #40
                      Vad ska du förresten ha i paludarium - eller ska akvariet vara ett kombo? Fast det har du säkert redan sagt tidigare i tråden...
                      Jag hade sååå gärna velat ha igång ett paludarium igen men jag orkar inte ta på mig fler kar/burkar. Jag vill ha grodor igen - i en kombo med växter och eventuellt mikrofisk - men grodor kräver en del i skötselväg - avsevärt mycket mer än ett akvarium.

                      Kommentar

                      • Nyfisken
                        • June 2020
                        • 20

                        #41

                        Ursprungligen postat av Bambikill

                        Jag använder inte Pinterest men superlimsyndromet uppträder precis lika ofta och väl på vilken sida som helst - eller på Google. Eller Youtube. Tuben är livsfarlig för där RÖR sig fiskarna! Så då måste man ju kolla på videos på alla fiskarter man över huvud taget kan komma att tänka på (eller så uppträder istället youtubesyndromet - som ju lämpligen även kan kallas "klicka-vidare-syndromet". Tills man till slut hamnar på instruktionsvideos för hur man hackar grönsaker som ett proffs, eller hur man lagar en trasig förgasare eller hur man virkar dubbelstolpar. Typ).
                        Youtube är farligt, allting ser så lätt ut. Sett så många diy byggen av aquaponics, dammar, paludarium och så vidare att det där kan jag, det fixar jag ihop alldeles själv... trots att jag brukar ha dueller med dammsugaren för den gör aldrig som jag vill.

                        Samt att man ser vad andra har och vill ha allt. Satt och tittade på folk som hade dammar i sitt växthus, ja tack! Samt att jag tror även att jag kan installera allting själv.


                        Ursprungligen postat av Bambikill
                        Vad ska du förresten ha i paludarium - eller ska akvariet vara ett kombo? Fast det har du säkert redan sagt tidigare i tråden...
                        Jag hade sååå gärna velat ha igång ett paludarium igen men jag orkar inte ta på mig fler kar/burkar. Jag vill ha grodor igen - i en kombo med växter och eventuellt mikrofisk - men grodor kräver en del i skötselväg - avsevärt mycket mer än ett akvarium.
                        Skulle nog bara köra en liten land del med växter. Kan ju ingenting om fiskar och ännu mindre om grodor men rödögda bladgrodor är väldigt söta och skulle passa mitt sydamerikanska tema. Men kanske i framtiden om jag håller liv i både växter och fiskar.

                        Dags att börja tänka på match och fixa lite tea och snacks...

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #42
                          Ursprungligen postat av Nyfisken


                          Youtube är farligt, allting ser så lätt ut. Sett så många diy byggen av aquaponics, dammar, paludarium och så vidare att det där kan jag, det fixar jag ihop alldeles själv... trots att jag brukar ha dueller med dammsugaren för den gör aldrig som jag vill.

                          Samt att man ser vad andra har och vill ha allt. Satt och tittade på folk som hade dammar i sitt växthus, ja tack! Samt att jag tror även att jag kan installera allting själv.


                          Skulle nog bara köra en liten land del med växter. Kan ju ingenting om fiskar och ännu mindre om grodor men rödögda bladgrodor är väldigt söta och skulle passa mitt sydamerikanska tema. Men kanske i framtiden om jag håller liv i både växter och fiskar.

                          Dags att börja tänka på match och fixa lite tea och snacks...
                          Oh ja. Jag är alltid självsäker tills man sedan står med diverse komponenter som man inte för sitt liv begriper hur de ska sitta ihop (som om man hade köpt femton olika Ikea-möbler och inte fått med instruktioner till någon av dem), eller steg-för-steg-mallarna plötsligt ter sig lika logiska som om de vore skrivna på arameiska. Jag är ganska händig, men långt ifrån fullt så händig som jag gärna vill tro att jag är. Och det blir inte alltid som man tänkt sig heller. Jag tror att det är bättre att börja med materialet och sedan bygga visionerna utifrån det - för annars blir det knepigt att få det att stämma överens med sin plan... (Vilket jag ALDRIG lär mig, oavsett hur många gånger jag tänkt att "nu lärde jag mig min läxa").

                          Det är lika bra att börja så smått Amfibier varierar stort i krånglighet. Rödögd löv/blad/trädgroda (alla tre varianterna används men jag tenderar att använda "träd" eller "löv") är inte supersvåra men inte helt enkla heller. Alla håller väl inte med mig men jag hade nog kört på något enklare som första amfibie, om du inte haft några förut Jag har inte haft själv men däremot på tropikhuset där jag arbetat förr. De enklaste vore afrikanska dvärgklogrodor men de håller ju till i vattendelen dock. Och äter småfisk :P
                          S.k. "Pacman-grodor" är också ganska enkla. Söta på sitt sätt men ganska griniga. Och kanske inte direkt så kul i ett paludarium. Trädlevande grodor är avsevärt mycket svårare än de som håller till mest i vatten eller vattenbryn. Paddor är ofta allra enklast men knappast... "fint"...
                          Men visst kan du ha t.ex. rödögda trädgrodor eller pilgiftsgrodor bara du läser på ordentligt först De är ju inte extremt svåra - bara man ser till att möta grundkraven
                          (Pilgift ska man dock hålla sig ifrån om man inte har ett specialintresse för just dem - fe är definitivt inget man skaffar på måfå för då stryker de med fort).

                          Kommentar

                          • Nyfisken
                            • June 2020
                            • 20

                            #43
                            Ursprungligen postat av Bambikill

                            Oh ja. Jag är alltid självsäker tills man sedan står med diverse komponenter som man inte för sitt liv begriper hur de ska sitta ihop (som om man hade köpt femton olika Ikea-möbler och inte fått med instruktioner till någon av dem), eller steg-för-steg-mallarna plötsligt ter sig lika logiska som om de vore skrivna på arameiska. Jag är ganska händig, men långt ifrån fullt så händig som jag gärna vill tro att jag är. Och det blir inte alltid som man tänkt sig heller. Jag tror att det är bättre att börja med materialet och sedan bygga visionerna utifrån det - för annars blir det knepigt att få det att stämma överens med sin plan... (Vilket jag ALDRIG lär mig, oavsett hur många gånger jag tänkt att "nu lärde jag mig min läxa").

                            Det är lika bra att börja så smått Amfibier varierar stort i krånglighet. Rödögd löv/blad/trädgroda (alla tre varianterna används men jag tenderar att använda "träd" eller "löv") är inte supersvåra men inte helt enkla heller. Alla håller väl inte med mig men jag hade nog kört på något enklare som första amfibie, om du inte haft några förut Jag har inte haft själv men däremot på tropikhuset där jag arbetat förr. De enklaste vore afrikanska dvärgklogrodor men de håller ju till i vattendelen dock. Och äter småfisk :P
                            S.k. "Pacman-grodor" är också ganska enkla. Söta på sitt sätt men ganska griniga. Och kanske inte direkt så kul i ett paludarium. Trädlevande grodor är avsevärt mycket svårare än de som håller till mest i vatten eller vattenbryn. Paddor är ofta allra enklast men knappast... "fint"...
                            Men visst kan du ha t.ex. rödögda trädgrodor eller pilgiftsgrodor bara du läser på ordentligt först De är ju inte extremt svåra - bara man ser till att möta grundkraven
                            (Pilgift ska man dock hålla sig ifrån om man inte har ett specialintresse för just dem - fe är definitivt inget man skaffar på måfå för då stryker de med fort).
                            En vacker dag vill jag ha allt. Jag länkade till ett klipp från Patrick Blancs hus tidigare i tråden men här är lite bilder, du kanske redan har träffat på honom men... golvet är ett akvarium och väggarna är levande vägar där det bor fåglar och ödlor fritt (tror inte att man får ha det så i Sverige), han har alla djuren bara löst i rummet. Kanske inte så praktiskt eller bra för djuren men att bo i djungeln med grodor på väggarna hade varit något.

                            Får lära mig ta hand om ett akvarium innan jag gör något mer excentriskt

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              #44
                              Ursprungligen postat av Nyfisken

                              En vacker dag vill jag ha allt. Jag länkade till ett klipp från Patrick Blancs hus tidigare i tråden men här är lite bilder, du kanske redan har träffat på honom men... golvet är ett akvarium och väggarna är levande vägar där det bor fåglar och ödlor fritt (tror inte att man får ha det så i Sverige), han har alla djuren bara löst i rummet. Kanske inte så praktiskt eller bra för djuren men att bo i djungeln med grodor på väggarna hade varit något.

                              Får lära mig ta hand om ett akvarium innan jag gör något mer excentriskt
                              :O Jag blir så avundsjuk att jag nog faktiskt bokstavligt talat kan tänkas bli grön. Karln bor i mitt drömhus. Jag jobbar på att bygga upp en djungel men det går långsamt... Än så länge bara "fler växter än jag hinner ta hand om just nu när jag är så fixerad vid problemakvariet". Men det där var ju bara det mest fantastiska jag sett...
                              Jag fick begären mättade när jag jobbade på tropikhus för då vistades jag ju i exakt den där miljön större delen av dagen - men sen blev det inte så mycket av den varan :S

                              Jag vet faktiskt inte riktigt vad som gäller med att ha djuren lösa. Giftiga djur får man givetvis inte ha på det sättet (duhhh) och insekter är en ytterst dålig idé att ha utanför väl tätade burkar - men har egentligen inte funderat på vad som gäller med icke-giftigt. Jag vet många som har djur som är stora nog att inte kunna försvinna (orm/ödlor/sköldpaddor/fåglar m.m.) - lösa - men då har de ju ställen de stoppar in dem på under natten. Så det är ju inte samma sak.

                              (Dock kan de visst försvinna ändå... min chef på tropikhuset berättade en gång om när han blev av med en tigerpyton som på något sätt tagit sig ut ur sitt terrarium - flera meter lång och med grovlek därefter... Han var fortfarande tonåring då och hans morsa var i total panik och vågade knappt sova hemma. Ormfan var borta i flera dagar - tills de hittade henne i källaren - i bastun tror jag - där hon på något sätt hade klämt sig in och fast under plankorna. Totalt osynlig.
                              Jag har blivit av med en majssnok en gång och hon var mer än aningen svår att lokalisera... Min dåvarande - extremt ormrädda - sambo ringde mig, helt hysterisk och tjöt om att han hittat ormen. Han låg hemma sjuk och hade tappat tv-kontrollen mellan soffkuddarna - och hittade Berit (så tjusigt namn, så) under dynan, varmt och gosigt instoppad under den trevliga, febriga värmedynan sambon utgjorde... Jag var i Stockholm och fick ringa en kompis som fick komma dit och stoppa den yrvakna ormen i sitt terrarium, medan sambon skakade i andra hörnet av lägenheten...)

                              När jag hade pilgiftsgrodor var jag hysteriskt rädd för att glömma låsa paludariet eftersom jag har katter. Likaså var det fastsilikonat i möbeln för att det inte skulle kunna vältas. Majoriteten är inte så värst giftiga - de flesta inte alls - och ännu mindre så när man matar dem med mat som inte genererar giftet. Generellt är nästan alla ofarliga om man inte får in det i blodomloppet - men en katt är liten. Jag hade dubbla lås på den burken... (De är inte farliga att vidröra även om det kan irritera och bedöva huden. Jag använde aldrig handskar även om jag dock undvek kontakt). Har man små barn ska man inte ha några om man inte har nycklarna på oåtkomligt ställe, dock...
                              Det satt i ryggmärgen att låsa terrarier, i.o.m. jobbet. Jag tabbade mig en enda gång och höll på att skämmas ihjäl, även om inte chefen var i närheten så arg som jag tyckte att han borde ha blivit :S Det råkade röra sig om en av världens giftigaste ormar så jag hade megaångest efter det och missade aldrig igen att kolla alla burkar femton ggr när jag varit där och rotat... Jag vill inte ha giftiga djur själv, det känns för riskabelt. Jag har varit på tok för nära bett ett par gånger och likaså fått sting av sötvattenrocka och det var ingen hit.


                              Men när du fått styr på akvarie och fiskar - testa på amfibier för de är otroligt kul varelser Jag älskar grodor men de flesta låter och alla gillar ju inte det. (Iofs har jag haft en del fiskar som väsnas rejält men jag gillade det också. Praktbotior upplever vissa som irriterande men jag tycker att ljuden är hemtrevliga).

                              Kommentar

                              • Nyfisken
                                • June 2020
                                • 20

                                #45
                                Ursprungligen postat av Bambikill

                                :O Jag blir så avundsjuk att jag nog faktiskt bokstavligt talat kan tänkas bli grön. Karln bor i mitt drömhus. Jag jobbar på att bygga upp en djungel men det går långsamt... Än så länge bara "fler växter än jag hinner ta hand om just nu när jag är så fixerad vid problemakvariet". Men det där var ju bara det mest fantastiska jag sett...
                                Jag fick begären mättade när jag jobbade på tropikhus för då vistades jag ju i exakt den där miljön större delen av dagen - men sen blev det inte så mycket av den varan :S

                                Jag vet faktiskt inte riktigt vad som gäller med att ha djuren lösa. Giftiga djur får man givetvis inte ha på det sättet (duhhh) och insekter är en ytterst dålig idé att ha utanför väl tätade burkar - men har egentligen inte funderat på vad som gäller med icke-giftigt. Jag vet många som har djur som är stora nog att inte kunna försvinna (orm/ödlor/sköldpaddor/fåglar m.m.) - lösa - men då har de ju ställen de stoppar in dem på under natten. Så det är ju inte samma sak.

                                (Dock kan de visst försvinna ändå... min chef på tropikhuset berättade en gång om när han blev av med en tigerpyton som på något sätt tagit sig ut ur sitt terrarium - flera meter lång och med grovlek därefter... Han var fortfarande tonåring då och hans morsa var i total panik och vågade knappt sova hemma. Ormfan var borta i flera dagar - tills de hittade henne i källaren - i bastun tror jag - där hon på något sätt hade klämt sig in och fast under plankorna. Totalt osynlig.
                                Jag har blivit av med en majssnok en gång och hon var mer än aningen svår att lokalisera... Min dåvarande - extremt ormrädda - sambo ringde mig, helt hysterisk och tjöt om att han hittat ormen. Han låg hemma sjuk och hade tappat tv-kontrollen mellan soffkuddarna - och hittade Berit (så tjusigt namn, så) under dynan, varmt och gosigt instoppad under den trevliga, febriga värmedynan sambon utgjorde... Jag var i Stockholm och fick ringa en kompis som fick komma dit och stoppa den yrvakna ormen i sitt terrarium, medan sambon skakade i andra hörnet av lägenheten...)

                                När jag hade pilgiftsgrodor var jag hysteriskt rädd för att glömma låsa paludariet eftersom jag har katter. Likaså var det fastsilikonat i möbeln för att det inte skulle kunna vältas. Majoriteten är inte så värst giftiga - de flesta inte alls - och ännu mindre så när man matar dem med mat som inte genererar giftet. Generellt är nästan alla ofarliga om man inte får in det i blodomloppet - men en katt är liten. Jag hade dubbla lås på den burken... (De är inte farliga att vidröra även om det kan irritera och bedöva huden. Jag använde aldrig handskar även om jag dock undvek kontakt). Har man små barn ska man inte ha några om man inte har nycklarna på oåtkomligt ställe, dock...
                                Det satt i ryggmärgen att låsa terrarier, i.o.m. jobbet. Jag tabbade mig en enda gång och höll på att skämmas ihjäl, även om inte chefen var i närheten så arg som jag tyckte att han borde ha blivit :S Det råkade röra sig om en av världens giftigaste ormar så jag hade megaångest efter det och missade aldrig igen att kolla alla burkar femton ggr när jag varit där och rotat... Jag vill inte ha giftiga djur själv, det känns för riskabelt. Jag har varit på tok för nära bett ett par gånger och likaså fått sting av sötvattenrocka och det var ingen hit.


                                Men när du fått styr på akvarie och fiskar - testa på amfibier för de är otroligt kul varelser Jag älskar grodor men de flesta låter och alla gillar ju inte det. (Iofs har jag haft en del fiskar som väsnas rejält men jag gillade det också. Praktbotior upplever vissa som irriterande men jag tycker att ljuden är hemtrevliga).
                                När jag började leka med tanken på gröna väggar så funderade jag över vilka växter jag ville ha och *trumvirvel* dom är alla väldigt svåra att hitta. Alla djungelväxter jag vill ha är lite knepiga att få tag på. En ordentlig blomsterbutik men djungelväxter är vad som behövs.

                                Kan tänka mig att lite ödlor och fåglar på väggarna hos Patrick hjälper till mot ohyra. Med så mycket växtlighet så borde det komma ohyra och om fåglar och ödlor äter dom så blir det en trevlig symbios. Jag hade dock satt mig på en ödla eller råka lägga en bok på ett fågelbo men annars så kanske det hade funkat

                                Ha ha, jag hade varit rädd att trampa på den där pytonormen, jag förstår hans mamma. Känns som att det alltid gick historier om förrymda ormar och ödlor då jag var liten, kanske att det började bli vanligare med reptiler och då kommer det alltid historier. Var nyligen på fjärilshuset i Haga och dom har giftgrodor där såg bara en, blyga små saker. Dom hade inte mina lövgrodor men dom hade en guppy damm och en massa stora växter, kunde varit bättre men det är bättre än en lägenhet.

                                Man mår bättre i en sån miljö och ljudet av vatten och grodor hjälper ju till med atmosvären. Brukar ofta (just nu) lyssna på regnskogsljud, tycker att det är behagligt... men jag måste ha mer växter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...