Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Selafiel
    • June 2020
    • 137

    Mitt första akvarium

    Hej,

    har för någon vecka sedan skaffat ett akvarium då barnen gärna ville ha ett (54 liter).
    Måste erkänna att det mest är jag som sitter och tittar på fiskarna åtminstone en timme per dag - så vackert och avkopplande.

    Det mesta köptes in rätt spontant så fanns ingen klar tanke bakom inredning och liknande.
    Det huserar just nu tio stycken neontetror, 2 stycken guppys och en kampfisk i akvariet.

    Är väldigt sugen på att köpa ett större inom kort och kunna planera mer hur det ska inredas osv. i förväg.


  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Det var väldigt snyggt. Jag tycker du ska titta lite på videos om Aquascaping. När du planerar nästa akvarium så lär du dig massa om växter och inredning. Det ser ut som du gillar just växter och få det snyggt! Lägger med en video från en mästare så blir inte avskräckt utan hämta inspiration.

    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Selafiel
      • June 2020
      • 137

      #3
      Tack så mycket. Den videon ska jag definitivt titta på.

      Kommer absolut läsa in mig på växter och annat innan jag kommer inreda nästa kar.

      Har redan varit på och stuvat om lite i befintliga - kastat ut kokosnöt och snäckskal och lagt i ett par rejäla stenar, en stor rot till och lite mer växter för att öka antalet gömställen.

      Imponerad av kampfisken - han hittar skrymslen och vrår jag inte visste fanns.

      Kommentar

      • Selafiel
        • June 2020
        • 137

        #4
        Blev inspirerad av filmen och gjorde om lite med de saker jag hade hemma - fortfarande lite grumligt efter allt stök.

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #5
          ^Ser riktigt lyckat ut! Gillar vänstra halvan skarpt, på högra skulle personligen överväga att skaffa samma typ av rötter som på vänstra då jag tycker de har en finare kontrast mot gruset än stenarna där.

          En annan idé är att bygga ett sluttande plan upp mot höger hörn (med fixerat grus, eventuellt stenarna under) och köra med mestadels växter uppe på det.

          Dock kanske bäst att först låta det växa in och se hur vänster ser ut efter en månad. Går ju att skapa layouts som kräver mycket jobb att hållas från att vara övervuxna.
          Senast redigerad av Fiskburken; 10 June 2020, 20:11.

          Kommentar

          • Selafiel
            • June 2020
            • 137

            #6
            Ursprungligen postat av Fiskburken
            ^Ser riktigt lyckat ut! Gillar vänstra halvan skarpt, på högra skulle personligen överväga att skaffa samma typ av rötter som på vänstra då jag tycker de har en finare kontrast mot gruset än stenarna där.

            En annan idé är att bygga ett sluttande plan upp mot höger hörn (med fixerat grus, eventuellt stenarna under) och köra med mestadels växter uppe på det.

            Dock kanske bäst att först låta det växa in och se hur vänster ser ut efter en månad. Går ju att skapa layouts som kräver mycket jobb att hållas från att vara övervuxna.
            Tack för feedbacken - det uppskattas.

            Har justerat lite, ffa på höger sida, men nu är tanken att låta det vara ett tag så att växter och fiskar får lite ro
            Lite bökigt att hålla på med allt vatten och djur ivägen.


            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11217

              #7
              Wow vad bra det blev!
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                Ja, blev mycket bra. Och ja, förmodligen bäst att vänta ett tag och se hur det artar sig när det växer till.

                Kommentar

                Arbetssätt...