Bra nybörjar fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julia och Bosse
    • March 2020
    • 9

    Bra nybörjar fisk?

    Hej,
    vi startade upp ett 54 l akvarium i vintras. ( guppy, platy, Ancistrus mal) nu har vi rätt så få fiskar i karet ( 4 st + 2 malar ) då vi tänkte prova på en ny sort! Vilken är mest lämplig? Vi söker en fisk som trivs i 54 l akvarium, kan leva med platy+guppy, tål 23-26 grader och inte blir så stor! Det skulle vara en fördel om den är tålig (behöver inte vara levande födare)! Vi matar de med flingfoder eller rubin flakes med naturliga färgförstärkare och kommer från Tetra som Zoo-butiken tipsade om. En del snäckor, de kan man väl spara?

    tacksam för svar!❤️
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Snäckorna kan man absolut spara, de gör ofta nytta om de inte blir för många.
    Jag hade nog kompletterat med fler platy. Om du kollar på vår artbeskrivning finns många snygga varianter.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      ...Vilken är mest lämplig?...
      Som admin sade, stoppa i några fler Platy. De vill leva i större grupper än fyra. Likaså guppy. De flesta stimfiskar mår bättre ju fler de är, och att ha för få kan stressa dem och göra dem olyckliga. Och ni får plats med lite fler i en 54. Det är bättre att hålla sig till få arter och större grupper, det mår fiskarna bäst av

      Likaså kan ni ha en liten grupp av något som håller sig mest på botten, eftersom de övriga bor i övre skikten (ancistrus är ju dock... överallt...) och botten inte är belastad i fråga om utrymme. Det finns trevliga små bottenrotare som t.ex. någon art av pansarmal. De flesta är små till väldigt små, de är inte svåra (även om det finns några arter jag har för mig ska vara något mer krångliga i fråga om specifika behov), de är otroligt roliga fiskar med kul beteenden och funkar med övriga både vad gäller behov och temperament. Jag har aldrig haft problem med pansarmal tillsammans med ancistrus men om man har väldigt buffliga ancistrus och timida pansarmalar, kan de förstnämnda kanske stressa dem. Men jag har aldrig råkat ut för det iallafall.
      Dock bör ni ha iallafall minst 5-6 stycken och då beror det lite på hur många platy ni har och hur många ancistrus det blir i slutänden... (för ancistrus förökar sig som kaniner om ni råkar ha en av varje kön - så var förberedda på det... Har ni två hanar kan det bli en del tjafs men det behöver inte bli så när inga honor finns).

      För fisk skitar ju ner men är ni noga med städningen, inte proppar i föööör många och ser till att hålla koll på om de verkar trivas - så ser jag inga problem med ett normalstort stim platy, två ancistrus och en grupp pansarmalar


      Om ni skulle fundera på pansarmalar ska ni dock tänka på bottensubstratet. De behöver mjukt underlag som finare sand eller "lenare", finkornigt grus utan vassa kanter, för de rotar i botten och skadar sina skäggtömmar om gruset är vasst. Pansarmalar bör äta mat som är anpassad för bottenlevare. Jag ger Hikari (tabletter) till mina små bottenlevare, de är kvalitativa.

      Vad gäller foder är det bäst att variera - det är både sundast och mest uppskattat. Testa fryst mat - mygglarver, dafnia och annat. Ni kan tex köpa en karta med blandade sorter och se vad de tycker om. (Allihop, garanterat... ) Många fiskar tycker om grönsaker och frukt men det senare ska man vara sparsam med för det är inte nyttigt i större mängder. Men t.ex. gurka eller zucchini är omtyckt av många De flesta vanliga akvariefiskar är allätare och mår bäst av variation.


      Era ancistrus måste få annan mat - om ni inte redan har det. Malar ska ha algtabletter. Jag använder Tropical Green Algae Wafers och tycker att de är bäst. Likaså ger jag ibland rena spirulinatabletter som är snabbt sönderfallande och blir till ett enda stort fluff väldigt fort så man får ta ut överblivet. Det förstärker färg naturligt men framför allt är de nyttiga. Men inte som enda foder. Ancistrus behöver fiber i maten - och dessutom ska de ha antingen grövre rötter typ mangrove - som de kan gnaga på - eller kokosgrottor. Strykfula är de men fibrerna är nyttiga för dem och de gnager dem totalt rena på kort tid...

      (Likaså är kokosgrottorna extremt uppskattade som yngelställe om ni nu vill ha yngel men tänk på att det blir många och det blir svårt att bli av med dem när de bara fortsätter att komma nonstop... Jag fick ge bort/flytta några när jag hade avelspar av golden, för de spottade ur sig yngel i helt vansinnig fart...)


      Snäckor kan ni behålla om ni håller efter beståndet - för de förökar sig sinnessjukt fort... Det finns olika sorter men alla förökar sig ungefär lika fort och man har hundratals på nolltid om man inte passar sig.

      Edit;
      PS; Om ni inte vet hur ni ser skillnad på kön för ancistrus - är det busenkelt. Bara de hunnit få lite storlek, får hanarna utstickande skägg - "horn" över hela nosen. Honor får inte det. Har ni en av varje ska ni vara förberedda på att få yngel - eller överväga att byta ut en av dem...
      Senast redigerad av Bambikill; 23 June 2020, 12:55.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ursprungligen postat av Julia och Bosse
        Hej,
        vi startade upp ett 54 l akvarium i vintras. ( guppy, platy, Ancistrus mal) nu har vi rätt så få fiskar i karet ( 4 st + 2 malar ) då vi tänkte prova på en ny sort! Vilken är mest lämplig? Vi söker en fisk som trivs i 54 l akvarium, kan leva med platy+guppy, tål 23-26 grader och inte blir så stor! Det skulle vara en fördel om den är tålig (behöver inte vara levande födare)! Vi matar de med flingfoder eller rubin flakes med naturliga färgförstärkare och kommer från Tetra som Zoo-butiken tipsade om. En del snäckor, de kan man väl spara?

        tacksam för svar!❤️
        Jag tycker kanske inte att levandefördare är nån höjdare eftersom dem reproducerar sig väldigt lätt och mycket, vilket snabbt kan överbefolka karet! Ancistrus är inte heller nåt för ett litet akvarium!
        I ett 54L skulle jag välja nån liten tetra, tex kolglödstetra och kanske någon art till av någon trevlig tetra... och kanske ett gäng fina räkor!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #5
          Som åheim säger: Mest konsekvent vore att skaffa fler Platy (och de är mycket vackra) men det är trist när man får för många såklart. Körsbärsräkor är väldigt fina (finns i nästan alla möjliga färger om man hittar rätt leverantör) och enkla, man ska bara komma ihåg att inte blanda färger på körsbärsräkor i akvariet då korsningarna reverterar till gråtrista färger.

          Neontetror är kanske "trista" beteendemässigt men har nog bland de absolut vackraste färgerna.

          Själv skaffade jag för några månader sedan en zebrafiskvariant ("leoparddanio"). https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51 Har konstaterat att de är roliga då de konstant håller på med någonting, ofta i stil med att simma runt för att leta mat bland växterna, kivas med varandra, eller som idag bolla på en räka som dött av ålder ungefär som späckhuggare med sälar... Edit: Några skriver att de inte är fredliga mot långfenade guppies på länken ovan men de funkar i vart fall med mina tetror och rasboror. Någon annan bör nog avgöra.
          Senast redigerad av Fiskburken; 23 June 2020, 23:30.

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av Fiskburken
            ...eller som idag bolla på en räka som dött av ålder ungefär som späckhuggare med sälar...
            Dagens garv...

            Det lät redan det som en strålande anledning till att skaffa arten. Låter som praktbotia modell mini...

            Kommentar

            • Julia och Bosse
              • March 2020
              • 9

              #7
              TACK! Vi är jätte glada över så många bra svar!

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av Julia och Bosse
                TACK! Vi är jätte glada över så många bra svar!
                Jag hoppas ni kommer fram till något bra
                Jag tycker att det är guld att ni faktiskt frågar - för det gör verkligen inte alla :S Jag har kluddat och klantat mig många gånger i mitt liv, med alla möjliga djur, men man lär sig sina läxor varje gång - och försöker ta reda på vad man kan på egen hand. Jag har knappast haft akvarier ens i närheten så många år som många här på forumet - sammanlagt runt 10-12 år eller något sådant, men bara amfibier under de första åren. I början begrep man varken in eller ut - och så är det ju med allt. Jag har lärt mig en hel del men jag står fortfarande som ett frågetecken inför saker som händer och sker - eller när man har funderingar på vissa arter.
                Jag har fött upp katter i 15 år så jag är rutinerad kattveteran och vågar självsäkert titulera mig expert - men jag blir fortfarande generad när jag tänker tillbaka på vissa idiotgrejer jag trodde i början...

                Man kan läsa sig till mycket själv men å andra sidan ser man att åsikterna kan variera stort beroende på källorna... Och man ska alltid ta vissa utländska sidor med en nypa salt när det rör t.ex. utrymmeskrav, eftersom de verkligen inte alltid har samma standard i fråga om djurs rättigheter eller minimibehov...
                Jag frågar hellre svenskar eftersom vi har en annan inställning. En art jag funderade på nyligen - skulle enligt 99 % av amerikanska sidor vara okej för karet jag har - men jag fick svaret här på Zoopet att mitt kar var för litet för dem - vilket också var min misstanke.

                Min största tabbe vad gäller akvaristik - var när jag skaffade praktbotia i början av mitt dabblande inom akvariehobby, utan att begripa hur stora de faktiskt blir - och naivt antog att zoobutikspersonalens "kunskaper" (eller brist på dem) var tillräckliga... Varför jag inte tillämpade mina erfarenheter av deras okunskap, vad gäller annan djurhållning, är för mig ett mysterium... Google, google, google! Och forum.


                Man får andra tankar hela tiden. När åheim nu påpekade att just platy och guppy kanske inte var någon hit i ett så litet kar, eftersom de potentiellt ynglar av sig så mycket - var hens tanke helt logisk, fast det inte riktigt slagit mig från början. (Vilket var rätt märkligt med tanke på att jag pratade på om samma sak vad gäller ancistrus).
                Jag får kanske dock skylla delvis på att jag varit så van vid att... ehh... "göra bruk av ynglen..." (med risk för att potentiellt väcka något upprörda känslor så kan jag nöja mig med att nämna att mina amfibier även gillade fisk...) Men är man beredd att stå ut med lite yngel kan man ju absolut köra på platy. Sen kan man ju faktiskt försöka se till att bara få tag i honor. (Men där tänker jag inte uttala mig om hur lätt det är att se skillnad på könen för jag har aldrig i mitt liv haft just platy).

                Likaså är det helt sant att det är bättre för ancistrus att ha ett större hem. Jag tycker dock att man kan ha i 54 men egentligen är två för mycket även i mitt tycke, då de kan bli rätt stora i slutänden. Min ena hane var säkerligen 15 cm, så jag tror inte ett dugg på dem som påstår att de bara kan bli 12. Den enda jag har kvar är runt 12 cm. Men även då är det ju egentligen trångt med två stycken - speciellt med andra fiskar.


                Men reproduktionen (av alla fiskar som är okända för att poppa ur sig smått i en fart som skulle göra möss avundsjuka...) är ett problem för folk som inte har en stadig källa som kan ta emot/förbruka avkommorna. Vissa jag känt har sålt sina yngel till återförsäljare, och det är alltid enklare att bli av med yngel om man har en ovanligare färgvariant av t.ex. ancistrus. Jag har haft olika färger men de enda jag avlat på var golden och super rot (dvs knallgula och röda). De viltfärgade är svåra att bli av med och förökningen sker fort...


                Det finns otroliga mängder med små, vackra fiskar. Och även om jag inte är ett fan av just neontetra som någon nämnde (det bara är något med färgkombination som inte tilltalar mig) finns det massor med andra tjusiga tetror.

                Kommentar

                • Tauriel
                  • October 2018
                  • 34

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim

                  Jag tycker kanske inte att levandefördare är nån höjdare eftersom dem reproducerar sig väldigt lätt och mycket, vilket snabbt kan överbefolka karet! Ancistrus är inte heller nåt för ett litet akvarium!
                  I ett 54L skulle jag välja nån liten tetra, tex kolglödstetra och kanske någon art till av någon trevlig tetra... och kanske ett gäng fina räkor!
                  Håller helt med ovanstående talare! Började precis som ni. Och hu så mycket yngel det kan bli! Tetror är fina och det finns många olika med olika färg, form och beteende.

                  Sen vill jag tillägga att om ni kör vidare på Platy så välj för all del bara hanar - honorna kan komma hem med yngel i magen...

                  Mågon föreslog Danios som är jättesöta fiskar. Har dock för mig att de bör ha mer simyta än 54 liter kan ge?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...