Deppig Kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gruffalon
    • May 2020
    • 5

    Deppig Kampfisk?

    Har precis flyttad in en kampfisk hane hemma hos mig. Gick hur bra som helst med inflytten, han simmade runt och verkade trivas jättebra i sitt nya hem hela gårdagen, sen släckte jag för dagen och när jag vaknade imorse har det varit väldigt lite rörelse. Han verkar mest ligga stilla i ett hörn och vill inte komma fram, inte ens för mat. Han andas fint och ser väldigt levande ut men flyttar sig inte ur fläcken - den gången jag har sett honom förflytta sig så simmade han som på sidan... Jag förstår mig inte på vad som är fel och tycker väldigt synd om den lilla fisken Jag är allt för oerfaren för att veta vad jag ska försöka göra med firren, någon som har en idé?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Tror du att du kan filma, lägga ut på Youtube och länka så att vi får se?

    Baserat på texten så är det svårt att säga med säkerhet vad det är, får vi se beteendet så kan det vara betydligt lättare.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      #3
      Bor han ensam eller är det tillsammans med andra fiskar? De jag har haft har mått bäst i egna kar med ganska lite cirkulation. Livliga fiskar har de inte gillat.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • gruffalon
        • May 2020
        • 5

        #4
        Tack för era svar, tyvärr så avled fisken väldigt hastigt lite senare Igår kväll.. Bara någon timme efter jag la upp det här inlägget så började han röra på sig, men det var väldigt udda och otrevligt att se på. Han liksom simmade upp från botten och "flaxade" runt i cirka 10 sekunder som sedan avslutades av att hela hans kropp blev som stel och sjönk till botten. Det här beteendet pågick, samma mönster upp och ned, i kanske 20 minuter tills han till slut slutade att röra på sig alls.. Efter allt för mycket research på vad det här kan ha varit så tror jag att det kan ha varit en inälvsparasit av något slag - möjligtvis från en mygglarv som jag matade ett par av i lördags. Är det möjligt? Och borde det gå så fort?! Han var ju borta redan efter en dag. Det fanns inga yttre skador överhuvudtaget på fisken eller täcken på att något var fel..
        ​​​​

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Om det är så, så var han sjuk när du köpte honom.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            #6
            Mår de andra fiskarna bra i akvariet?
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • gruffalon
              • May 2020
              • 5

              #7
              Har inga andra fiskar i akvariet för tillfället, endast ett par växter - anubias congensis, andmat och en fet mossboll som ligger i ena hörnet. Annars är det inga konstigheter i akvariet, temperaturen ligger stadigt på 26.5 - 27°. Jag har testat mitt vatten med vattenstickor innan jag hade i det i akvariet, efter det hade stått en vecka och då efter fisken dog. Ser helt perfekt ut på alla sätt.. Man får väl tro då att fisken redan var sjuk när jag köpte honom men det verkar ändå konstigt eftersom han var glad och fungerande som vilken fisk som helst hela lördagen. Det var under söndagen som han plötsligt slutade upp.

              Kommentar

              Arbetssätt...