Nybörjare 46L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gruffalon
    • May 2020
    • 5

    Nybörjare 46L

    Hejsan! Jag har börjat intressera mig för fiskar på sistone och tänkte dra igång ett litet 46 liters akvarie på skrivbordet i sovrummet. Har dock lite problem att hitta fakta på vad för fiskar som fungerar tillsammans som får plats i ett så pass litet akvarium. Jag skulle vilja ha i 1 kampfisk hane, 1-2 ancistrus och ett par äppelsnäckor. Är det här en bra kombo små-fisk som skulle trivas i ett 46L?
    ​​​​​​
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    #2
    Kul att du hittat ett så trevligt intresse! I forumet finns bra artbeskrivningar som bl.a. innehåller uppgift om minsta akvariestorlek för aktuell fisk. Läser du där ser du t.ex. att 46l är alldeles för litet för ancistrus. Det bör dock funka för någon sorts kampfisk.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Ancistrus blir alldeles för stora för ett 46l och all form av handel med äppelsnäckor inom EU är förbjuden, rent krasst får de inte ens flyttas från sitt eget akvarium till ett annat inom samma hem.
      Kampfisk hanar ska helst inte ha sällskap av andra fiskar så om du vill ha lite olika arter ihop så är nog inte kampfisk ditt bästa val.

      Räkor och en mindre grupp av någon boraras art som naveus eller maculatus skulle nog bli trevligt annars.
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • gruffalon
        • May 2020
        • 5

        #4
        Ajdå, det var ju en himla tur att jag frågade här efter råd. Då kanske det bara blir en enda kampfisk, det finns ingen snäcka eller räka man kan para ihop med en kampfisk hane som kan gå omkring på botten? Bara för att få något litet extra som rör på sig?
        Tack för hjälpen )

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Posthorn kan du ha i akvariet med en kamphane.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          Arbetssätt...