Rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskenfisken
    • May 2020
    • 29

    Rötter

    Vågar jag luta rötter mot glaset i akvariumet eller är det dumt?
    sen har jag köpt spiky moss, gå det att superlimma på rötterna? Eller Är det bättre med fiskelina?
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Hej! Att luta rötter mot glaset har jag gjort utan problem. Tyngdpunkten ligger dock inte mot sido-/bakrutan i mitt fall utan roten bara vilar/får stöd av den. Jag tycker att för ändamålet avsett lim har funkat bra att fästa växter och mossa med. Har aldrig testat fiskelina men det borde väl också gå.

    Kommentar

    • Fiskenfisken
      • May 2020
      • 29

      #3
      Tar du bara lite lite lim eller längs hela mossbiten? Vart köper du för lim?

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Ingen fara att luta rötter mot akvarieglaset. De genererar oftast ingen speciell tyngd i sidled.

        Att just limma växter på rötter har jag också gjort, precis som Nando. Fick tipset av Nando dessutom. Vet att Nando använde lim avsett för akvariebruk. Jag testade och gjorde en snik variant och köpte detta vattenresistenta superlim https://www.clasohlson.com/se/Superlim/p/31-3100 vilket har fungerat bra. I mitt fall har jag bara limmat javaormbunkar och Anubias. Jag lägger på en klick lim på en del av växtroten, sedan trycker jag fast växten på trädroten. Låter limmet härda i några minuter sedan ner i akvariet.
        Trädroten måste vara torr så du tänker på det. Några gånger har jag värmt/torkat området där limningen skall appliceras på trädroten med varmluftpistol.

        Kommentar

        • Fiskenfisken
          • May 2020
          • 29

          #5
          Okej knepigt eftersom jag mättat rötterna i vatten. Kanske kan hårföna den delen jag ska sätta fast det på en stund?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Det limmet jag har använt funkar även om roten/växten är blöt. Jag återkommer med märke när jag kollat upp det.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #7
              De här limmen har jag använt. Mina trädrötter har då varit vattenmättade och växterna blöta. Jag har torkat lite med handduk på växtroten, duttat på lite lim och sedan tryckt växtroten mot trädroten och hållit fast några sekunder. Tänk på att inte ta för mycket lim för det blir fult om det rinner och syns. Mossa har jag satt fast genom lite lim på en mossbit/tuss och sedan tryckt mot sten/rot. Det härdar fort så man får vara försiktig så man inte limmar fast växten på ett finger eller fingret på en rot .

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Klicka på bilden för större version

Namn: F43089F3-B762-470D-958C-79797E5088D8.jpeg
Visningar: 311
Storlek: 353,8 KB
ID: 2417560Klicka på bilden för större version

Namn: EFCB897A-B987-44C4-B229-912F993F732B.jpeg
Visningar: 298
Storlek: 443,1 KB
ID: 2417559

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  Ovanstående är inte avsett som reklam utan utgör bara exempel på lim som funkar. Det finns säkert fler, bl.a. det som ICC använt.

                  Kommentar

                  • Fiskenfisken
                    • May 2020
                    • 29

                    #10
                    Då borde den här funka va?



                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13109

                      #11
                      Nä det har inte funkat, det har alltid släppt efter en tid, klarar bara kortare kontakter med vatten.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12


                        Klicka på bilden för större version

Namn: jbl-proharu-rapid-lim.jpg
Visningar: 285
Storlek: 141,3 KB
ID: 2417585
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Fiskenfisken
                          • May 2020
                          • 29

                          #13
                          Tack så mycket

                          Kommentar

                          Arbetssätt...