Elaka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilja1980
    • April 2020
    • 6

    Elaka fiskar?


    Har ett 220 l akvarium men lite blandade fiskar. Efter mitt senaste inköp (av guldgurami, kejsartetror och ett par thomasi ciklider) så har nga guppies hittats döda och flera har blivit av med sina fenor (speciellt hanarna). Ser att även många av de andra fiskarna blivit naggande på sina fenorna också. Har sedan innan i akvariet segelfens molly, gurami, olika tetror, dvärgciklider, malar och algätare som funkat bra ihop. Men nu känns det ju som att några av mina nyaste är elaka mot de andra. Men när jag läser om dem ska de vara fredliga. Någon som har nån idé om vilken eller vilka av de nya fiskarna som gör detta?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag skulle säga att det är thomasi, de är relativt fredliga ja men fortfarande rätt tuffa.

    Vad är det för dvärgciklider du har sedan tidigare och vad är det för gurami?

    Guppiesarna skulle jag gissa på kan anses som mat eller potentiell mat för thomasi så på det stora hela skulle jag rekommendera dig att lämna tillbaka dina thomasi.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • lilja1980
      • April 2020
      • 6

      #3
      Har ett par kakadua ciklider och ett par palett ciklider samt en flock mosaikgurami.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag skulle rekommendera dig att sära på paletterna och kakaduorna, paletter är rätt mycket tuffare än kakaduor och blir större.

        Att blanda fiskar är en konst och ett 220l räcker bara så långt.

        Definiera gärna vad en flock mosaikgurami är, börjar få en känsla av att du har överbefolkat ditt akvarium ganska rejält.

        Vi kanske får lov att gå igenom samtliga arter och hur många av varje art, överbelastar man ett akvarium för hårt så får man problem.

        Hur länge har akvariet varit igång?
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • lilja1980
          • April 2020
          • 6

          #5
          Jag flyttade på thomasi ciklidena så nu är det lungt igen. Det var de som nafsade efter de andra.

          Jag har ett relativt nystartad akvarium, dock har några av invånarna flyttat med från ett mindre akvarium och sedan har jag köpt en del nya efter det.

          Palettparet och kakadaparet funkar bra ihop.

          Som sagt det verkar lugnt nu. Dock bor thomasi cikliderna ensamma i ett 110 l akvarium just nu.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Ursprungligen postat av lilja1980
            Jag flyttade på thomasi ciklidena så nu är det lungt igen. Det var de som nafsade efter de andra.

            Jag har ett relativt nystartad akvarium, dock har några av invånarna flyttat med från ett mindre akvarium och sedan har jag köpt en del nya efter det.

            Palettparet och kakadaparet funkar bra ihop.

            Som sagt det verkar lugnt nu. Dock bor thomasi cikliderna ensamma i ett 110 l akvarium just nu.
            Hur länge har palett och kakadua cikliderna bott ihop?

            Har fortfarande en känsla av att du har överbefolkat akvariet och det kanske även väldigt hårt.

            Huruvida du vill få reda på det genom att tala om arter och antal av varje art är ju upp till dig, mitt förslag är dock att du gör det.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • lilja1980
              • April 2020
              • 6

              #7
              Okej i mitt 220 l bor utöver de fyra dvärgcikliderna som bott i hop ca 5-6 veckor, 5 st gurami, 8 segelfensmolly, olika tetror i stim ca 25 st totalt, 2 malar och 7 algätare. (kanske inte nödvändigt med 7 st men har fått dem). Kan flytta över nga till thomasi cikliderna. Hade dock inte tänkt ha igång det lilla akvariet på 110 l men får gå.

              Har möjlighet att flytta över ett ciklidpar till ett 160 l som min dotter har med guppy och platy. Då har vi ett ciklidpar i varje, kanske är bättre?

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Med malar så gissar jag på Ancistrus och algätare så är det kanske Siamesisk.

                Olika tetror säger dessvärre inte så mycket då det finns tetror som blir alltifrån 1½ cm till 40, men låt oss säga att det är standard tetror såsom rosen, kardinal och svartfantom.

                Kakaduorna skulle med fördel kunna flyttas till dotterns akvarium.

                Är 5 guramier när både guld och mosaik inräknat eller endast mosaik?

                Skulle definitivt säga att du har lite väl mycket fisk i akvariet och framförallt stora arter som dina guramier och algätare.

                Omplacering till någon annan med akvarium skulle jag föreslå, finns en grupp på Facebook som heter fiskakuten.

                I det långa loppet så är 110l i minsta laget för Thomasi, funkar om du endast har de men inget mer i sådana fall.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • lilja1980
                  • April 2020
                  • 6

                  #9
                  Har flyttat kakaduorna till dotterns så får vi se om de blommar ut bättre där. Och då kanske palettparet också blommar ut.

                  Flyttar ett par Ancistrus till 110 l akvariet.
                  Och får försöka omplacera mina thomasi då. Det karet är egentligen tänkt till yngel så passar ju inte med dem där.

                  Mina gurami är både mosaik och guld. Har köpt dem i en riktig akvariebutik och det är han som rekommenderat dessa fiskar till mitt akvarium. Han visste vad jag hade innan och är väldigt kunnig på fiskar.

                  Vad är det för problem du tror att det kan bli?

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Det största problemet är att det kan bli alltför stor belastning på akvariet och då om man inte märker det och anpassar skötseln efter det.

                    En kunnig i en djuraffär (ja även en akvarieaffär) kan om man har otur tänka alldeles för mycket på hur mycket pengar den kan tjäna på dig genom att säga ja.
                    Dessvärre så har jag så oerhört dåliga erfarenheter av djuraffärer (bor i Stockholm så här finns det många) att jag aldrig skulle rekommendera någon att lita på vad som sägs i djuraffärer.

                    I många djuraffärer har jag märkt att om kunskapen finns så är säljarskallen för stor och i vissa fall är den så låg att de knappt ens vet vad för fisk de säljer.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...