54 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskenfisken
    • May 2020
    • 29

    54 liters

    Hej har ett 54 liters akvarium där det går 2 st ancistrus samt 6 st corydoras. Jag undrar nu om det går bra att lägga in ett par fjärilaciklider? Vet att akvariumet är litet men går det bra? Har planer på att köpa större akvarium inom 1 år och dom kan då få gå över dit.

    mvh
  • Fiskenfisken
    • May 2020
    • 29

    #2
    Kan tillägga att jag har mycket rötter och växter i akvariumet

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Osäker på om det fungerar storleksmässigt, men rätt säker på att det inte är bra temperaturmässigt (om du inte har någon väldigt udda Corydoras-art). Corydoras föredrar generellt svalare vatten, medans fjärilsciklider vill ha det betydligt varmare.

      Kommentar

      • Fiskenfisken
        • May 2020
        • 29

        #4
        Temperaturen ligger på 25 grader.

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Fjärilsciklider (speciellt dagens framodlade) vill ha det varmare än så, runt 28 kanske, något som inte skulle uppskattas av pansarmalarna.

          Kommentar

          • Fiskenfisken
            • May 2020
            • 29

            #6
            Skulle Kakaduaciklid kunna passa bättre in?

            Kommentar

            • Tyko
              • April 2015
              • 279

              #7
              Temperaturmässigt ja, men har ingen egen erfarenhet av dem så vet inte hur det är med storleken.

              Kommentar

              • Fiskenfisken
                • May 2020
                • 29

                #8
                Okej får fundera på det. Tänker att dom kan funka för några månader

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  #9
                  Hej! Kan du inte tidigarelägga planen på ett större kar istället? Det du har är ju redan för litet för dina nuvarande fiskar och att dessutom tillsätta ett par kakaduaciklider kommer inte att göra saken bättre. Min bedömning är att 54l är för litet för kakaduor. Det är definitivt för litet för fjärilar. Om kakaduorna dessutom ska dela det lilla bottenutrymmet som finns med corydoras riskerar de att bli extra stressade. Förstår att du gärna vill köpa fler fiskar men mitt råd är ändå att vänta tills du har det större karet på plats. Det är inte roligt att titta på fiskar som går för trångt och stör/blir störda av varandra med stress och potentiellt sjukdom som följd.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...