Nybörjafrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CrazyFishLady
    • May 2020
    • 6

    Nybörjafrågor

    Hej.

    Ny på sajten och nybörjare på akvarium och fiskar känns det som, eftersom jag var ett barn när jag hade akvarium sist och inser nu att antingen gjorde min mamma väldigt mkt med skötseln som jag aldrig såg - alternativt så hade vi ingen koll eller så har rekomendationer och regler för hantering skärpts på 20 år.. =)

    Jag har några frågor som jag hoppas att någon har lust att svara på.

    Bakgrunden är att jag har ett 54 l akvarum, med innerpump som innehåller 2 st filter och kol samt keramikkulor. Vi startade upp akvariet med blandat ljus sand och grus, levande växter samt lite grottor och stenar. Hällde i bakteriekultur och har sett till att graderna stigit och ligger stabilt på ca 25 grader.

    Efter 6 dagar köpte jag och introducerade långsamt enligt instruktion med koppning 3 st Mollys. 2 honor och 1 hane. Och där är vi nu. De flyttade in igår.

    Frågorna jag nu har:

    1. Om utblåset på pumpen är hälften i och hälften ovanför vattenytan, ska man fylla på vatten eller låta det vara?
    Om svaret är "Ja man ska fylla på", är frågan - ska man ta ljummet vatten så nära 25 grader man kan, eller kallt vatten och klarar fiskarna den skillnaden som kommer då?
    Nästa fråga är om jag ska avvakta ca 3 v så man inte pajar dessa första viktiga veckor när vattnet ska få rätt bakteriemiljö etc eller ska jag fylla på nu idag?

    2. I början har jag läst att man inte ska byta vatten de första 3-4 veckorna. Men ska man göra något annat? Tex krama ur filter i akvarievatten eller skölja keramikkulorna under rinnande vatten eller så?

    3. I affären sa dom att jag kan byta ut kolet i behållaren inne i filterburken mot ett extra vanligt filter. Vad är era åsikter om det? Han sa att kol bara behövs tex vid behandling av fisksjukdomar när man sprutar i medicin etc för att hålla rent och balanserat.

    4. De första 2 dygnen missade jag helt att släcka lysrören på natten, så det var ljust dygnet runt, har jag förstört allt redan där? Algbildning etc? Ska jag försöka gnida med fingrarna på växter som ser lite ludna ut så här redan efter 1 v? Eller ska jag ta det om 3v i samband med vattenbyte? Läste att Molly äter alger och ser att dom nafsar på växterna så det kanske är som det ska?

    5. Fick hjälp i affären att välja bottendammsugare med slang (oklart vad det kallas men ni kanske förstår, en sån man har för att städa på botten och suga ut vatten samtidigt) och personalen sa att man trycker munstycket mot botten så virvlar gruset upp och landar och är rent. Samma kille som berättade detta tipsade sedan vid val av bottenmaterial att det är snyggt att blanda sand och grus så jag köpte 10 kg samt och 5 kg grus. Men sen har jag varit i en annan affär som sa att sanden kommer inte landa igen om jag gör så, utan sugas upp och därför kan jag inte dammsuga botten på det viset. Alternativen jag har är att hålla munstycket en bit ovanför botten eller köpa en till pump som riktar ut strålen mot botten och därmed gör att allt skit virvlar upp iställer för att landa och sugs in i det filtret. Någon som har några rekommendationer eller tips vad som borde bara bäst? Vill ju inte ha storm på botten för bottenlevande fiskar och så tänker jag. Plus att akvariet är så pass litet (54l) att det inte blir så mkt plats för en till pump..

    Följdfråga här är om man efter ett tag kan byta bottenmaterial om man tröttnat på sanden som är svår att få rent?

    6. Mollyhanen (som heter Taxichauffören för övrigt) ligger och nuddar botten nästan, med minimala fenrörelser och verkar jämfört med de andra två fiskarna vara väldigt lugn och blyg, som att han sover - vilket säkert är normalt vid de första dygnen då dom är stressade men kan dom sova på morgonen också, typ vid 8-9 tiden?

    Fick lite fart på honom när jag matade några smulor dock. Bör man vara orolig? Han uppvaktar inte honorna alls, är det nått som kommer när han inte är lika stressad eller kan fiskar också bara inte fatta tycke för varnandra? Tänk om hans flickvän är kvar i affären :I Hade ju hoppats på yngel i framtiden..


    8. Fick rekomendationen att mata sparsamt och varannan dag, hur länge ska man göra det? Är det baserat på uppstarten i akvariet och nitrithalterna eller baserat på intro av nya fiskar? Vi ska köpa nån till fisk senare nämligen..

    Ja puh! Många frågor, inser att jag kommer bli en fisknörd =)

    Tacksam för svar!

    //E
    Senast redigerad av CrazyFishLady; 08 May 2020, 09:32.
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Vi hoppas och är tacksam ifall du blir fisknörd. Hoppas någon svarar på dina frågor, annars ska jag svara så gott jag kan under söndagen.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ursprungligen postat av CrazyFishLady
      Hej.

      Ny på sajten och nybörjare på akvarium och fiskar känns det som, eftersom jag var ett barn när jag hade akvarium sist och inser nu att antingen gjorde min mamma väldigt mkt med skötseln som jag aldrig såg - alternativt så hade vi ingen koll eller så har rekomendationer och regler för hantering skärpts på 20 år.. =)

      Jag har några frågor som jag hoppas att någon har lust att svara på.

      Bakgrunden är att jag har ett 54 l akvarum, med innerpump som innehåller 2 st filter och kol samt keramikkulor. Vi startade upp akvariet med blandat ljus sand och grus, levande växter samt lite grottor och stenar. Hällde i bakteriekultur och har sett till att graderna stigit och ligger stabilt på ca 25 grader.

      Efter 6 dagar köpte jag och introducerade långsamt enligt instruktion med koppning 3 st Mollys. 2 honor och 1 hane. Och där är vi nu. De flyttade in igår.

      Frågorna jag nu har:

      1. Om utblåset på pumpen är hälften i och hälften ovanför vattenytan, ska man fylla på vatten eller låta det vara?
      Om svaret är "Ja man ska fylla på", är frågan - ska man ta ljummet vatten så nära 25 grader man kan, eller kallt vatten och klarar fiskarna den skillnaden som kommer då? Svar: Fisk klarar inte hastiga temperaturväxlingar och blir då lätt sjuka så håll dig nära akvarietemperaturen!
      Nästa fråga är om jag ska avvakta ca 3 v så man inte pajar dessa första viktiga veckor när vattnet ska få rätt bakteriemiljö etc eller ska jag fylla på nu idag?

      Svar: Fylla på kan du göra men avvakta gärna med vattenbyte eftersom det förlänger inkörningsperioden.

      2. I början har jag läst att man inte ska byta vatten de första 3-4 veckorna. Men ska man göra något annat? Tex krama ur filter i akvarievatten eller skölja keramikkulorna under rinnande vatten eller så?

      Svar: Nej, och filtret är viktigt att det får vara ifred så du inte tar död på bakterierna, du rengör så klart sen när det blir igensatt.

      3. I affären sa dom att jag kan byta ut kolet i behållaren inne i filterburken mot ett extra vanligt filter. Vad är era åsikter om det? Han sa att kol bara behövs tex vid behandling av fisksjukdomar när man sprutar i medicin etc för att hålla rent och balanserat.

      Svar: kol absorberar medicinrester så det kan med fördel bytas till vanligt filtermaterial.

      4. De första 2 dygnen missade jag helt att släcka lysrören på natten, så det var ljust dygnet runt, har jag förstört allt redan där? Algbildning etc? Ska jag försöka gnida med fingrarna på växter som ser lite ludna ut så här redan efter 1 v? Eller ska jag ta det om 3v i samband med vattenbyte? Läste att Molly äter alger och ser att dom nafsar på växterna så det kanske är som det ska?

      Svar: Du har inte förstört allting men fisken blir stressad av ljus dygnet runt och så får du som sagt en algodling. Bra med lite alger nu till dina platy och malar.

      5. Fick hjälp i affären att välja bottendammsugare med slang (oklart vad det kallas men ni kanske förstår, en sån man har för att städa på botten och suga ut vatten samtidigt) och personalen sa att man trycker munstycket mot botten så virvlar gruset upp och landar och är rent. Samma kille som berättade detta tipsade sedan vid val av bottenmaterial att det är snyggt att blanda sand och grus så jag köpte 10 kg samt och 5 kg grus. Men sen har jag varit i en annan affär som sa att sanden kommer inte landa igen om jag gör så, utan sugas upp och därför kan jag inte dammsuga botten på det viset. Alternativen jag har är att hålla munstycket en bit ovanför botten eller köpa en till pump som riktar ut strålen mot botten och därmed gör att allt skit virvlar upp iställer för att landa och sugs in i det filtret. Någon som har några rekommendationer eller tips vad som borde bara bäst? Vill ju inte ha storm på botten för bottenlevande fiskar och så tänker jag. Plus att akvariet är så pass litet (54l) att det inte blir så mkt plats för en till pump..

      Svar: räcker att du suger över sanden om du har en massa lös smuts ligger där.

      Följdfråga här är om man efter ett tag kan byta bottenmaterial om man tröttnat på sanden som är svår att få rent?

      Svar: Ja men det rubbar balansen och det är som en nystart av akvariet.

      6. Mollyhanen (som heter Taxichauffören för övrigt) ligger och nuddar botten nästan, med minimala fenrörelser och verkar jämfört med de andra två fiskarna vara väldigt lugn och blyg, som att han sover - vilket säkert är normalt vid de första dygnen då dom är stressade men kan dom sova på morgonen också, typ vid 8-9 tiden?

      Svar: låter som den kanske inte mår bra, kanske inte orkade med flytten så bra.

      Fick lite fart på honom när jag matade några smulor dock. Bör man vara orolig? Han uppvaktar inte honorna alls, är det nått som kommer när han inte är lika stressad eller kan fiskar också bara inte fatta tycke för varnandra? Tänk om hans flickvän är kvar i affären :I Hade ju hoppats på yngel i framtiden..

      Svar: En frisk platyhane jagar honor konstant


      8. Fick rekomendationen att mata sparsamt och varannan dag, hur länge ska man göra det? Är det baserat på uppstarten i akvariet och nitrithalterna eller baserat på intro av nya fiskar? Vi ska köpa nån till fisk senare nämligen..

      Svar: det baseras på att det är nystartat och att den ännu inte finns nitrifikationsbakterier som kan hantera avfallet. Det tar ungerfär 1 månad för akvariet att komma igång, Ungefär vid vecka 2 så brukar det vara som mest kritisk.

      Ja puh! Många frågor, inser att jag kommer bli en fisknörd =)

      Tacksam för svar!

      //E
      Har svarat i texten ovan!
      Senast redigerad av åheim; 08 May 2020, 20:35.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • CrazyFishLady
        • May 2020
        • 6

        #4
        Tack så mycket för jättebra svar! Wow att den finns folk som tar sig tid att svara =)

        Kommer att fylla på lite vatten i samma gradantal som i akvariet idag.

        Taxichauffören (Mollyhanen) har lagt sig inklämd bakom pumpen inatt, och ser död ut, men när jag lirkar ut honom som lever han men simmar tillbaka till samma ställe och fastnar och ser död ut. Ska jag ”avliva” honom eller låta naturen ha sin gång? Eller finns det chans att han repar sig? Hoppas jag inte gjort något fel som påverkat.

        Kommentar

        • CrazyFishLady
          • May 2020
          • 6

          #5
          Ursprungligen postat av ICC
          Vi hoppas och är tacksam ifall du blir fisknörd. Hoppas någon svarar på dina frågor, annars ska jag svara så gott jag kan under söndagen.
          Tack

          Kommentar

          • CrazyFishLady
            • May 2020
            • 6

            #6
            Nu är fisken död tyvärr. Dom andra mår toppen så jag förstår inte vad som hände riktigt. Men nya tag nu.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              #7
              Det kan bli så att någon individ inte klarar stressen av att flytta utan att något behöver vara fel i karet. Tråkigt ändå att han inte klarade sig.

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Ursprungligen postat av CrazyFishLady
                Hej.

                Ny på sajten och nybörjare på akvarium och fiskar känns det som, eftersom jag var ett barn när jag hade akvarium sist och inser nu att antingen gjorde min mamma väldigt mkt med skötseln som jag aldrig såg - alternativt så hade vi ingen koll eller så har rekomendationer och regler för hantering skärpts på 20 år.. =)

                Bakgrunden är att jag har ett 54 l akvarum, med innerpump som innehåller 2 st filter och kol samt keramikkulor. Vi startade upp akvariet med blandat ljus sand och grus, levande växter samt lite grottor och stenar. Hällde i bakteriekultur och har sett till att graderna stigit och ligger stabilt på ca 25 grader.

                Efter 6 dagar köpte jag och introducerade långsamt enligt instruktion med koppning 3 st Mollys. 2 honor och 1 hane. Och där är vi nu. De flyttade in igår.

                //E
                Hej!

                En sak jag vill poängtera här är att 54l är alldeles för mollys, spelar inte roll vilken art.
                Den enda som nästan skulle platsa i ett så litet akvarium är Dvärgmolly och dessa är allt annat än vanliga, utav de vanliga så är det black molly som blir minst och den landar fortfarande på ca 8-10 cm, skall gärna hållas i en grupp om minst 5-6 individer och simmar ca 15 gånger sin storlek på sekunder.
                Ett standard 240l är lagom för dessa och det är nära på 5 gånger ditt akvariums storlek.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #9
                  Ursprungligen postat av CrazyFishLady
                  Hej.

                  Ny på sajten och nybörjare på akvarium och fiskar känns det som, eftersom jag var ett barn när jag hade akvarium sist och inser nu att antingen gjorde min mamma väldigt mkt med skötseln som jag aldrig såg - alternativt så hade vi ingen koll eller så har rekomendationer och regler för hantering skärpts på 20 år.. =)

                  Jag har några frågor som jag hoppas att någon har lust att svara på.

                  Bakgrunden är att jag har ett 54 l akvarum, med innerpump som innehåller 2 st filter och kol samt keramikkulor. Vi startade upp akvariet med blandat ljus sand och grus, levande växter samt lite grottor och stenar. Hällde i bakteriekultur och har sett till att graderna stigit och ligger stabilt på ca 25 grader.

                  Efter 6 dagar köpte jag och introducerade långsamt enligt instruktion med koppning 3 st Mollys. 2 honor och 1 hane. Och där är vi nu. De flyttade in igår.

                  Frågorna jag nu har:
                  Svarar nedan med kursiv stil.


                  1. Om utblåset på pumpen är hälften i och hälften ovanför vattenytan, ska man fylla på vatten eller låta det vara?
                  Om svaret är "Ja man ska fylla på", är frågan - ska man ta ljummet vatten så nära 25 grader man kan, eller kallt vatten och klarar fiskarna den skillnaden som kommer då?
                  Nästa fråga är om jag ska avvakta ca 3 v så man inte pajar dessa första viktiga veckor när vattnet ska få rätt bakteriemiljö etc eller ska jag fylla på nu idag?
                  Om ditt utblås är precis i ytnivå eller strax under så får du automatiskt turbulens i ytan och därmed syresätter du akvariet effektivt. Är en smak, och ljudsatta hur man väljer att ha utblåset.
                  Du kan fylla på med kallt eller tempererat vatten vid vattenbyte. Ha bara koll på tempen så du inte sänker mer än 2-4 grader.


                  2. I början har jag läst att man inte ska byta vatten de första 3-4 veckorna. Men ska man göra något annat? Tex krama ur filter i akvarievatten eller skölja keramikkulorna under rinnande vatten eller så?
                  I grund och botten så är ett orört filter det bästa. Finns ingen anledning att skölja/tvätta rent om det inte tappat i kapacitet eller fungerar dåligt av okänd anledning.

                  3. I affären sa dom att jag kan byta ut kolet i behållaren inne i filterburken mot ett extra vanligt filter. Vad är era åsikter om det? Han sa att kol bara behövs tex vid behandling av fisksjukdomar när man sprutar i medicin etc för att hålla rent och balanserat.
                  Har inte direkt något erfarenhet av kol. Men det tappar väl sin funktion efter en tid. Har för mig att vissa använder aktivt kol genom ett filter vid vattenbyte för att eliminera tungmetaller i kranvattnet.

                  4. De första 2 dygnen missade jag helt att släcka lysrören på natten, så det var ljust dygnet runt, har jag förstört allt redan där? Algbildning etc? Ska jag försöka gnida med fingrarna på växter som ser lite ludna ut så här redan efter 1 v? Eller ska jag ta det om 3v i samband med vattenbyte? Läste att Molly äter alger och ser att dom nafsar på växterna så det kanske är som det ska?
                  Köp hem en timer och låt den tända/släcka åt dig. 8-10 timmar är normal belysningstid. Du för ”läsa” ditt akvarium hur det mår vid olika mängd timmar.

                  5. Fick hjälp i affären att välja bottendammsugare med slang (oklart vad det kallas men ni kanske förstår, en sån man har för att städa på botten och suga ut vatten samtidigt) och personalen sa att man trycker munstycket mot botten så virvlar gruset upp och landar och är rent. Samma kille som berättade detta tipsade sedan vid val av bottenmaterial att det är snyggt att blanda sand och grus så jag köpte 10 kg samt och 5 kg grus. Men sen har jag varit i en annan affär som sa att sanden kommer inte landa igen om jag gör så, utan sugas upp och därför kan jag inte dammsuga botten på det viset. Alternativen jag har är att hålla munstycket en bit ovanför botten eller köpa en till pump som riktar ut strålen mot botten och därmed gör att allt skit virvlar upp iställer för att landa och sugs in i det filtret. Någon som har några rekommendationer eller tips vad som borde bara bäst? Vill ju inte ha storm på botten för bottenlevande fiskar och så tänker jag. Plus att akvariet är så pass litet (54l) att det inte blir så mkt plats för en till pump..
                  Personligen har jag aldrig bottensugit. Akvariet och bottensubstratet har sin egen gång. Det är en avvägning vilken kornstorlek, lite/mycket växter, fiskar eller snäckor som ”vänder” på bottensubstratet samt det riktade flödet från filtertekniken som gör att skit inte ansamlas på vissa ställen.

                  Följdfråga här är om man efter ett tag kan byta bottenmaterial om man tröttnat på sanden som är svår att få rent?
                  Mycket av akvariet bakterieflora sitter i sanden. Det mår bäst av att få vara ifred. Välj rätt och omsorgsfullt från början. Hämta inspiration från andras akvarium om du inte är överens med dig själv.

                  6. Mollyhanen (som heter Taxichauffören för övrigt) ligger och nuddar botten nästan, med minimala fenrörelser och verkar jämfört med de andra två fiskarna vara väldigt lugn och blyg, som att han sover - vilket säkert är normalt vid de första dygnen då dom är stressade men kan dom sova på morgonen också, typ vid 8-9 tiden?
                  Har inget bra svar till dig tyvärr...

                  Fick lite fart på honom när jag matade några smulor dock. Bör man vara orolig? Han uppvaktar inte honorna alls, är det nått som kommer när han inte är lika stressad eller kan fiskar också bara inte fatta tycke för varnandra? Tänk om hans flickvän är kvar i affären :I Hade ju hoppats på yngel i framtiden..


                  8. Fick rekomendationen att mata sparsamt och varannan dag, hur länge ska man göra det? Är det baserat på uppstarten i akvariet och nitrithalterna eller baserat på intro av nya fiskar? Vi ska köpa nån till fisk senare nämligen..
                  Åter igen, läs akvariet. Samlas det mat som inte ärt upp någonstans? Generellt, bättre att mata för lite än för mycket.


                  Ja puh! Många frågor, inser att jag kommer bli en fisknörd =)

                  Tacksam för svar!

                  //E
                  Hoppas svaren kommer till nytta.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #10
                    Jaha, nu blev all din text också kursiv
                    Aja, du ser nog vad det är jag skrivit.

                    Kommentar

                    • CrazyFishLady
                      • May 2020
                      • 6

                      #11
                      Ursprungligen postat av ICC
                      Jaha, nu blev all din text också kursiv
                      Aja, du ser nog vad det är jag skrivit.
                      Ja det såg jag, tack för svar =)

                      Status just nu är att Taxichauffören simmade upp och ner morgonen efter jag skrev så han fick åka till fiskhimlen tyvärr. Han var nog bara inte tillräckligt stark för att flytta och klara stressen det innebär. De andra två verkar hur välmående som helst.

                      Skulle köpa en ny hane åt dem och valde en marble Molly samt köpte även 3 st guppy hanar. Så nu har jag alltså 3 Molly och 3 Guppy. Tror dock att den Mollyn jag köpte också är en tjej men kanske lika bra att det inte blir yngel då det inte ska vara fler fiskar i akvariet.

                      Precis som Pikachu skrev så är akvariet litet. Något som jag tycker att den nya Mollyn tycker.. Hon simmar väldigt hetsigt o cirklar eller spurtar fram och tillbaka för att sedan stå still och flämta nästan.. hon kanske är stressad pga att hon är i ny miljö? Tycker att personalen i zooaffären kan säga till om det men han pekade på just de fiskar jag fick välja i ett 54l akvarium så jag trodde inte karet var för litet..
                      Känns inte snällt hur som helst så vad kan man göra nu när hon är här? Har man returrätt? De andra två Mollysarna är helt lugna och ser ut att må toppen.

                      Sen har vi då de 3 Guppysarna, bara hanar. En av dem jagar en annan exakt hela tiden, hela hela tiden. Ska det vara så? Hur mår den jagade av det? Varför jagar den inte den 3e? =)

                      Harmonsikt att titta på akvariet - njaee inte med de nya firrarna i :/

                      //Elin

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Ursprungligen postat av CrazyFishLady


                        Precis som Pikachu skrev så är akvariet litet. Något som jag tycker att den nya Mollyn tycker.. Hon simmar väldigt hetsigt o cirklar eller spurtar fram och tillbaka för att sedan stå still och flämta nästan.. hon kanske är stressad pga att hon är i ny miljö? Tycker att personalen i zooaffären kan säga till om det men han pekade på just de fiskar jag fick välja i ett 54l akvarium så jag trodde inte karet var för litet..
                        Känns inte snällt hur som helst så vad kan man göra nu när hon är här? Har man returrätt? De andra två Mollysarna är helt lugna och ser ut att må toppen.


                        //Elin
                        Dessvärre så lever djuraffärer för att sälja och kunskapen bland de anställda kunde gärna fått vara 5 gånger större kring akvariefiskar.
                        Vid ett tillfälle när jag var inne i en affär som jag brukar vara och mest kolla i så kommer en av de som jobbar lite extra där fram till mig och frågar vad en svärdshane (svärdbärare hane) är för att h*n vet att jag kan fisk. Den personen kan grunden i hur man startar upp ett akvarium om vi har tur, dock så betvivlar jag att människan ens kan så mycket om akvariefiskar.

                        Jag har hört allt ifrån okunskap snack till rena säljare lögner på väldigt hög nivå, min största rädsla är att akvaristiken kommer att gå under på ett eller annat sätt tack vare den ohyggligt oansvariga försäljning som sker.
                        Då affären sålt fel fisk till fel akvarium så tycker jag att de ska kunna ta tillbaka dina mollies.

                        En molly som bara är stilla mår allt annat än bra, mollies är aktiva simmare som ständigt eller om inte annat ofta rör sig rör på sig.
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          #13
                          Försök att lämna tillbaka ”felköpen” eller köp ett större kar om du har möjlighet till det. Det är inte rätt mot fisken att hålla dem i för små kar. Det är inte heller roligt att se på fiskar som är stressade och inte trivs.

                          Det är riktigt dåligt att personalen inte har bättre kunskaper. Tyvärr är det nog rätt vanligt. När jag var helt ny i hobbyn (och inte hade hittat min nuvarande butik där personalen är jätteduktig) fick jag t.ex. höra att det skulle gå bra att köpa en praktbotia till mitt 120-kar. (Praktbotia är en stimfisk som enligt artbeskrivningen här på Zoopet behöver minst 175cm och 540l... Som tur är gick jag inte på det påståendet.)

                          Kommentar

                          • CrazyFishLady
                            • May 2020
                            • 6

                            #14
                            Uppdatering:
                            Guppyn har slutat jaga den andra. Mollyn som var ny och stressad är mindre stressad och verkar trivas mer. Trodde vi köpte en hane men tror faktiskt det är en hona. Dvs jag har 3 mollys som är honor och 3 guppys som är hanar. Och har haft fiskarna 1 respektive 2 v.
                            Men till min stora förvåning så simmade det 8 st pigga modiga snabba små yngel i akvariet igårmorse! Fattar ingenting. Vem är ens mamman? Nån måste ha varit gravid vid köp.. kan man se skillnad på ballongmolly och vanlig mollys yngel?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...