Förslag på innevånare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SaraE1980
    • May 2019
    • 12

    Förslag på innevånare

    Hej

    Har 3 st kar, 25-liters med räkor och guppys, 54-liters (dit ska guppysarna flytta då det lilla ska bli endast med räkor) samt ett 112-liters.

    112 liters står tomt och under planering, så nu undrar jag om lite tips på roliga fiskar att ha där i
  • SaraE1980
    • May 2019
    • 12

    #2
    Ska kanske tillägga, karet är 80x35x40 cm

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Hej, lite klassiska frågor:
      - Vad har du för vattenvärden (framförallt pH och hårdhet)?
      - Vad är du intresserad av? Ska fiskarna bara vara fina att se på, eller vill du hellre ha några med roligt beteende?
      - Är det täckglas/lysramp på akvariet? Om ej så begränsar det fiskvalet en del så länge du inte har väldigt lågt vattenstånd, men du kan odla lite spännande växter.
      - Hur mycket tid och intresse har du? Många arter kräver att man läser på en hel del (dock oftast värt detta), hur mycket tid du kan lägga på matning och underhåll som vattenbyten till exempel spelar också in.

      Kommentar

      • MIL

        • August 2019
        • 86

        #4
        Hej
        Du kanske kan berätta lite om du har några önskemål, t ex om du vill ha lugna eller aktiva fiskar, några stora fiskar eller ett stim med många små. Ska det vara nybörjarfiskar?

        Kommentar

        • SaraE1980
          • May 2019
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko
          Hej, lite klassiska frågor:
          - Vad har du för vattenvärden (framförallt pH och hårdhet)?
          - Vad är du intresserad av? Ska fiskarna bara vara fina att se på, eller vill du hellre ha några med roligt beteende?
          - Är det täckglas/lysramp på akvariet? Om ej så begränsar det fiskvalet en del så länge du inte har väldigt lågt vattenstånd, men du kan odla lite spännande växter.
          - Hur mycket tid och intresse har du? Många arter kräver att man läser på en hel del (dock oftast värt detta), hur mycket tid du kan lägga på matning och underhåll som vattenbyten till exempel spelar också in.
          Vattenvärden får jag kika närmare på imorgon, har dock bara "snabbtest"-stickor att testa vattnet med

          Det finns heltäckande ramp på akvariet då jag har katter

          Intresset finns där, gör alltid så mycket efterforskning jag kan när jag väl bestämt mig, gjorde även så när jag bestämt mig för mina räkor o guppys..

          Främst ute efter fiskar som är fina att se på, gärna mycket färg.. sen skadar det ju inte om de är intressanta för övrigt också.

          Tid finns också, ska bara hitta den rätta fisken! Finns så många så jag vet liksom inte vart jag ska börja kika nånstans..


          Kommentar

          • SaraE1980
            • May 2019
            • 12

            #6
            Ursprungligen postat av MIL
            Hej
            Du kanske kan berätta lite om du har några önskemål, t ex om du vill ha lugna eller aktiva fiskar, några stora fiskar eller ett stim med många små. Ska det vara nybörjarfiskar?
            Jag vet liksom inte riktigt vad jag är ute efter, det är problemet..

            Men två preferenser är att de inte får vara FÖR svåra, samtidigt så är jag redo att ta steget från nybörjare och uppåt.. Och att de gärna får vara aningen större (har endast guppy sen innan) och gärna med fina färger

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av SaraE1980



              Tid finns också, ska bara hitta den rätta fisken! Finns så många så jag vet liksom inte vart jag ska börja kika nånstans..

              Du kan ta dig iväg till en zoobutik och kika i lugn och ro och ta med mobilen så googlar du för info om arter du tycker ser intressanta ut
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                ^Det är nog den bästa idén. Det finns hundratals arter att googla men ytterst få lär nog finnas i din lokala zoobutik om du inte råkar ha turen att bo nära en av de största (typ Akvarielagret) eller om du tycker om långa bilturer. Alternativt kan du ju höra om den lokala butiken tar specialbeställningar.

                Ska jag ge ett konkret svar så tycker jag om Platys som har fantastiska färger. ;-)
                Senast redigerad av Fiskburken; 09 May 2020, 00:40.

                Kommentar

                • SaraE1980
                  • May 2019
                  • 12

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Du kan ta dig iväg till en zoobutik och kika i lugn och ro och ta med mobilen så googlar du för info om arter du tycker ser intressanta ut
                  Tyvärr har jag i dagsläget (med Covid19 i åtanke) inte möjlighet att åka iväg då jag helst inte vill åka kollektivt ifall jag kan undvika det

                  Så är hänvisad till internet för tillfället tyvärr

                  Kommentar

                  • SaraE1980
                    • May 2019
                    • 12

                    #10
                    Bor inte i närheten av någon akvariebutik tyvärr

                    Har dock fastnat lite för utseendet hos kakaduaciklider samt fjärilsciklider, någon med erfarenhet av dem som kan berätta hur ni upplever dem?

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      #11
                      Har/haft både kakaduaciklid och fjärilsciklid. Upplever de förstnämnda som klart enklare och på så sätt är de en bättre ”nybörjarfisk” än fjärilar. I ett kar av din storlek kan du ha ett par kakaduaciklider. Läs på om inredning osv först så du vet vad de behöver för att trivas. Ett stim kolglödstetror passar bra ihop med kakaduorna. Till det kan du även ha amanoräkor eller otocinclus (som dock är ganska känsliga och inte ska tillsättas i omogna kar).

                      Fjärilar är jättefina men lättstressade och det är svårt att hitta exemplar av bra kvalitet. Dessutom är ditt kar i minsta laget. De hamnar lätt i otakt med varandra mellan lekar och i ett litet kar är risken att hanen jagar honan till en för tidig död. Bättre att vänta med fjärilar tills du har ett större kar. För ett sådant blir det garanterat på sikt om intresset håller i sig

                      Jag skulle avråda från malar av typ ancistrus och även corydoras i ett så pass litet kar om du hoppas på rom och yngel av kakaduorna. De är relativt lättlekta ciklider så förhoppningsvis kan du få förmånen av att se lek/rom/yngel. Ancistrusar och likande malar är dock romrövare och corysar håller, liksom kakaduorna, mest till i bottenregionen. I ett mindre kar kan de stressa kakaduorna och även äta yngel om det skulle bli sådana.

                      Läs på och tänk först, så du väljer fiskar som passar ihop och har liknande krav på vatten, temperatur och inredning. Köp inte för många olika sorter. Det är (i mitt tycke) snyggare med ett större stim tetror än två olika i ett så pass litet kar. Få individer av flera sorter blir lätt ”fisksoppa” och ger ett rörigt intryck. Sätt inredningen innan du köper fisk. När fiskarna väl är inhandlade är det svårt att göra om i karet. Mitt bästa råd är att tänka efter ordentligt från början, läsa på mycket, fråga på forumet och inte stressa med inköp förrän inredning och dina tankar är på plats. Lycka till!

                      Kommentar

                      • SaraE1980
                        • May 2019
                        • 12

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Har/haft både kakaduaciklid och fjärilsciklid. Upplever de förstnämnda som klart enklare och på så sätt är de en bättre ”nybörjarfisk” än fjärilar. I ett kar av din storlek kan du ha ett par kakaduaciklider. Läs på om inredning osv först så du vet vad de behöver för att trivas. Ett stim kolglödstetror passar bra ihop med kakaduorna. Till det kan du även ha amanoräkor eller otocinclus (som dock är ganska känsliga och inte ska tillsättas i omogna kar).

                        Fjärilar är jättefina men lättstressade och det är svårt att hitta exemplar av bra kvalitet. Dessutom är ditt kar i minsta laget. De hamnar lätt i otakt med varandra mellan lekar och i ett litet kar är risken att hanen jagar honan till en för tidig död. Bättre att vänta med fjärilar tills du har ett större kar. För ett sådant blir det garanterat på sikt om intresset håller i sig

                        Jag skulle avråda från malar av typ ancistrus och även corydoras i ett så pass litet kar om du hoppas på rom och yngel av kakaduorna. De är relativt lättlekta ciklider så förhoppningsvis kan du få förmånen av att se lek/rom/yngel. Ancistrusar och likande malar är dock romrövare och corysar håller, liksom kakaduorna, mest till i bottenregionen. I ett mindre kar kan de stressa kakaduorna och även äta yngel om det skulle bli sådana.

                        Läs på och tänk först, så du väljer fiskar som passar ihop och har liknande krav på vatten, temperatur och inredning. Köp inte för många olika sorter. Det är (i mitt tycke) snyggare med ett större stim tetror än två olika i ett så pass litet kar. Få individer av flera sorter blir lätt ”fisksoppa” och ger ett rörigt intryck. Sätt inredningen innan du köper fisk. När fiskarna väl är inhandlade är det svårt att göra om i karet. Mitt bästa råd är att tänka efter ordentligt från början, läsa på mycket, fråga på forumet och inte stressa med inköp förrän inredning och dina tankar är på plats. Lycka till!
                        Tack så mycket för svar

                        ja det går väl på "rätt" håll antar jag, började med 25 liters, nu är här även 56 liters och 112 :P

                        Som sagt, ingen stress alls att starta upp det så har gott om tid att bestämma mig.. Tänker väl mest att bestämma mig för vilken fisk jag vill ha så jag kan läsa på och anpassa akvariet efter det

                        Dock så kanske det blir något helt annat när jag väl bestämt mig, funderar också lite på ett "större" stim av någon tetra enbart, för som du säger, vill inte ha fisksoppa heller.. hmm mycket att fundera över

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          #13
                          Roliga funderingar du har framför dig! Ett ”större” stim tetror ihop med någon apistogramma, t.ex. kakaduaciklid, låter toppen!

                          Kommentar

                          • SaraE1980
                            • May 2019
                            • 12

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nando
                            Roliga funderingar du har framför dig! Ett ”större” stim tetror ihop med någon apistogramma, t.ex. kakaduaciklid, låter toppen!
                            Där sa du nåt!

                            Har bara en större fundering då jag läste om cikliderna.. som jag förstått det så vill dom ha finare sand i karet, vilket blir ett litet "problem " för mig då jag personligen gillar lite större grus :/

                            Så om man tänker nu kakadua+tetror, vilken typ av sand/grus är bra för dem? Går det att ha grus eller måste det vara sand?

                            Har två favoriter som jag har i mina andra kar



                            och



                            Skulle någon av dessa vara möjliga? Den sista länken är min absoluta favorit


                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              #15
                              Vet inte om/hur det skulle funka. Jag har typ 0,7-1,8mm i alla mina kar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...