Ihärdiga ciklider till nytt 160L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verio
    • April 2020
    • 11

    Ihärdiga ciklider till nytt 160L akvarium

    Hej!
    Har i ungefär 15 år haft guppys i ett 54L-akvarium med lite grus + några växter och enbart en skumfilterpump. Har aldrig behövt använda doppvärmare, syrepump eller kollat vattenvärden/använt kemikalier. Akvariet har skött sig själv i princip och firrarna har trivts som fisken i vattnet Som jag förstått kallas även denna metodik för lowtech.

    Nu ska jag skaffa ett 160L-akvarium och vill ha ha lite större fiskar att titta på, som även funkar ihop med guppys. Funderar på ljusbrun/beige sand; vad bör jag välja för färg på bakgrunden för bästa kombination om jag vill framhäva fiskarna?
    Vad ska jag köpa för sorts ciklider som förökar sig lätt och trivs i lowtech-akvarium?
    Akvariet ska stå på ett TV-bord. Räcker det med att jag köper ett akvarieunderlägg/akvariematta under akvariet för att förhindra felbelastningar som gör att glaset spricker? Eller krävs det någonting ytterligare där under?
    Senast redigerad av Verio; 16 April 2020, 08:06.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Stora fiskar och guppys är tyvärr en svår kombination. Du vill troligen att yngel ska klara sig också.

    I alla mina akvarium använder jag bakgrunder från Back to Nature. Tycker de är snyggast då det ser väldigt naturligt ut.

    När det gäller ciklider, så vill du ju att de funkar med guppy. Jag hade nog valt bort ciklider, men om guppyn inte varit lika noga hade jag tittat på fjärilsciklider.

    Vi rekommenderar att alltid ställa akvarium på akvariemöbel som är gjord för akvarium. Många har ställt dem på andra typer av möbler och fått ångra sig. Så köp en möbel hos zooaffären och följ rekommendationen. Det kan bli absolut billigast i längden.


    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    Arbetssätt...