Nybörjare :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • prinsmewmew
    • April 2020
    • 3

    Nybörjare :D

    Hejsan!

    Jag har äntligen bestämt mig för att förverkliga min livslånga akvariedröm !

    Jag tänkte skaffa:
    • 110 l Juwel akvarium set i svart, sötvatten
    • 6 stk Rödvit kardinalfisk Tanichthys albonubes
    • 5 Pärldanios Danio albolineatus
    • 2 små gulliga Otocinclus hoppei
    • Fin sand (gärna mörk)
    • Redmoorrötter eller mangrove för lite basic aquascaping
    • Någon sorts större stenar för att bygga aquascaping
    • lite olika växter o mossiga grejer (har planer på vilka men d r så många, skriver om ni undrar!)
    • Någon sorts bakgrundsfilm/3Dbakgrund, vilket jag förstått att fiskarna uppskattar?
    Jag tänkte sikta in mig på att hålla 24 grader, pH ca 7.

    Har några frågor såklart
    • Vilken mm har fin sand? Förstått att sand kategoriseras som 0-2 mm partiklar. Tänker mest på ottosarna o har läst här att de gillar just fin sand
    • Vill gärna ha mörk eller svart sand. Går det att hitta någon som har rätt dimension och inte skadar ottosarna lr de andra? Hur är det egentligen med sån svart sandbläster, svart kvarts, egenfärgad svart sand etc?
    • Påverkar den mörka sanden fiskarnas färger?
    • Övriga råd?

    Mkt tacksam för svar!
    Senast redigerad av prinsmewmew; 03 April 2020, 21:40.
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    #2
    Välkommen till denna underbara hobby. Jag ser framemot att se bilder på ditt akvarium, det kommer säkert bli jättefint.
    Det finaste svarta sanden jag känner till är JBLs Sansibar svart. Håller precis på att starta ett kar med det.
    Om jag skall ge ett råd så är det att inte skaffa alla fiskar samtidigt utan att börja med några få till att börja med så att karet hinner få de nyttiga bakterier som behövs. Gjorde det misstaget själv och det blev sjuka fiskar och en del alger.

    ​​​Stort lycka till med ditt projekt!
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Hans & Greta
      • March 2019
      • 30

      #3
      Otocinclus är stimfiskar. Du bör skaffa fler än två men som ovanstående tips, inte alla fiskar på samma gång.

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Välkommen till hobbyn.
        Starta med några fiskar förslagsvis med de billigaste om något går fel. Mycket växter Långsamtverkande växtnäring typ kulor. Mulm från ett akvarium som redan har kommit i gång, hälles i karet nära filtret. Ta det lungt och gör inga snabba eller stora föråndringar.Våga fråga och kolla här på forat under denna tråd så hittar du många bra tips och trix.
        //Mick
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          sedan missade jag att det är bra att skölja sanden före du fyller det i karet så slipper fiskarna Lytzen upplevelsen
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • prinsmewmew
            • April 2020
            • 3

            #6

            Hehe tack allihopa !!!

            Det blev lite annorlunda sen :7 men minst lika bra!

            Har atm:
            • Juwel 125 l
            • 5 platysar - 2 variatus, 3 maculatus; de hade märkt alla platysar som maculatus i butiken men de verkar trivas bra tillsammans ändå!
            • 1 SAE som är SJUKT SÖT!!! Han heter Lennart Tolstoy :3 Som en liten kanin är han med nosen när han susar runt och städar :3 men han är inte nå sugen på mina hair algaes atm! Och jag förstår honom! De är himla slajmiga o sega!
            • 3 svarta neriter
            • Oliver Knotts Nature soil Fine. Helt ok men alldeles för lerigt och drar ner mitt KH för mkt. Fattade inte så mkt när jag valde det men jag ska snart byta till Seachem Flourite Sand Black
            • Massa växter
            Sen har jag tänkt att det ska flytta in:
            • 6 Albinocorys
            • 10 yellow neocaridina !!!
            • Kanske 10 kolglödstetror

            Här är innan inflytt!
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1820.jpg Visningar:	0 Storlek:	341.4 kB ID:     	2417381


            Senast redigerad av prinsmewmew; 10 May 2020, 21:11.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Varför byta dyr soil mot sand? Soil är ju till fördel för växterna. pH sänkningen som som soilen ger är övergående och varar inte speciellt länge. KH påverkas däremot inte av soil. Snyggt inrett för övrigt

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Mycket snyggt

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  #9
                  Så fint!

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Vad är SAE?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2883

                      #11
                      Ursprungligen postat av stefant
                      Vad är SAE?
                      Brukar vara en förkortning på siamesisk algätare på engelskspråkiga forum SEA= siamese algae eater.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper

                        Brukar vara en förkortning på siamesisk algätare på engelskspråkiga forum SAE = siamese algae eater.
                        Jaha, tack!

                        Kommentar

                        • Tyko
                          • April 2015
                          • 279

                          #13
                          Ursprungligen postat av prinsmewmew
                          Har atm:
                          • 1 SAE som är SJUKT SÖT!!! Han heter Lennart Tolstoy :3 Som en liten kanin är han med nosen när han susar runt och städar :3 men han är inte nå sugen på mina hair algaes atm! Och jag förstår honom! De är himla slajmiga o sega!
                          Sen har jag tänkt att det ska flytta in:
                          • 10 yellow neocaridina !!!
                          Tror inte att siamesisk algätare var någon bra idé tyvärr, såvida du inte har ett betydligt större akvarium planerat till den. Dels för att de är stimfiskar så de vill inte hållas ensamma, sedan blir de stora också. Min största ligger på över 15cm och hon skulle gladeligen smaska i sig eventuella räkor.

                          Kommentar

                          • prinsmewmew
                            • April 2020
                            • 3

                            #14
                            Tack ska ni ha för feedbacken allihopa ​! Tjiho!

                            Ursprungligen postat av Tyko
                            Tror inte att siamesisk algätare var någon bra idé tyvärr, såvida du inte har ett betydligt större akvarium planerat till den. Dels för att de är stimfiskar så de vill inte hållas ensamma, sedan blir de stora också. Min största ligger på över 15cm och hon skulle gladeligen smaska i sig eventuella räkor.
                            Okej! Vi får se hur det blir med han, utrymmet är kanske är i det minsta laget. Det är så olika bud det där med vilken storlek och sällskap de behöver. Alternativet för mig är någon sorts otocinclus-stim! Bra där med räkaspekten! Menar du att SAE kan äta både bebisräkor och vuxna räkor? Räkorna har currently tagit över karantänakvariet vilket numera är räkakvariet X) Där bor de med 10 kolglödstetror!

                            Kommentar

                            • Tyko
                              • April 2015
                              • 279

                              #15
                              Ursprungligen postat av prinsmewmew
                              Tack ska ni ha för feedbacken allihopa ​! Tjiho!

                              Okej! Vi får se hur det blir med han, utrymmet är kanske är i det minsta laget. Det är så olika bud det där med vilken storlek och sällskap de behöver. Alternativet för mig är någon sorts otocinclus-stim! Bra där med räkaspekten! Menar du att SAE kan äta både bebisräkor och vuxna räkor? Räkorna har currently tagit över karantänakvariet vilket numera är räkakvariet X) Där bor de med 10 kolglödstetror!
                              Problemet med siamesiska algätare verkar vara att det inte bara handlar om en art, utan flera olika som är väldigt svåra att skilja åt, så har du en av de minsta arterna så kanske akvariet räcker medans det inte fungerar för de större. Bättre att ta det säkra före det osäkra, ett stim med otocinclus passar bra och är dessutom räk-säkert.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...