Snäcka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Snäcka?

    Hej!
    ny här på zoopet!
    startat upp ett kar 54 liter för 3-4 veckor sedan. Precis tagit mig igenom nitrit och värdena är nu bra.
    idag hittade jag denna snäcka på en rot och undrar vad det är för snäcka, samt om jag behöver vara rädd för fler?
    försöker lägga upp bild men står att jag ej har behörighet??
    Startar
    25 March 2020
    Slutar
    25 March 2020
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Du ska inte vara rädd en sekund!! Snäckor är ett nyttodjur och borde finnas i varenda akvarium! Men visst många tycker det ser illa ut och då är det bara att se till att mata med måtta så blir dom inte många!
    Vill du visa en bild så får du bli goldmember eller lägga in en länk här till en sida där man kan ladda upp bilder. Filmer är ju lätt att lägga upp på youtube.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      #3
      Tack så mycket för svaret åheim här är en länk till bilden https://i.postimg.cc/yNt3QBK5/20200325-203141.jpg

      okej vad bra jag som trodde att jag behövde köpa snäck ätare på en gång

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Det kan vara Planorbis planorbis, Allmän skivsnäcka. De blir snabbt fler.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          #5
          Om det blir många, vad kan jag göra för att bli av med dom? Eller finns det någon fördel med att ha dom?

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Fördel: De äter upp överbliven mat och annat samt lite alger och bryter ner det så att näringen blir mer lättillgänglig för växterna.

            Det som jag har gjort för att bli av med sådana är att skaffa zebrabotior. Om du bara har enstaka snäckor är det overkill. De äter upp dem väldigt snabbt. Och andra snäckor om du har det i akvariet.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              #7
              Tack så mycket för bra svar! Då avvaktar jag. Har bara sett enda snäcka hittills och den tog jag bort själv

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11215

                #8
                Jag har snäckor i alla mina akvarium. Har bara haft problem en gång och det är i mitt största akvarium. För ett par år sedan blev de malaysiska sandsnäckorna jättemånga. Jag köpte då denna snäcka: https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40

                Clea helena har på ett par år verkligen fått koll på antalet snäckor. Jag kan se ett fåtal av Helena-snäckan och väldigt få malaysiska sandsnäckor.

                Att jag valde en annan snäcka berodde på att botior inte passade in i biotopen, ville ha något mer osynligt.

                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • Superpescado
                  • March 2020
                  • 715

                  #9
                  Börjar det kryllar av dom så kommer jag nog att köpa in några clea helena. Bra tips.

                  när jag ändå har många kloka människor här. Mina växter har fått som mörka "alger"? På sig. Undrar om någon vet vad det är och vad som är bästa åtgärden.



                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Snäckorna samlas gärna på mat som ligger på botten. Jag trär en bit gurka på en tesked o släpper ner till anc. på kvällen sedanplockar jag upp den på morgonen och rensar bor posthornssnäckorna om jag tycker att det börjar att bli många aav dem e..er attväxterna tagot stryk av deras antal. Helena är som Christian skriver om ett fint inslag som håller ner beståndet.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...