Kampfisk sjukdomar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvariefiskarna
    • August 2018
    • 14

    Kampfisk sjukdomar

    Hej!

    Jag ska få hem min första kampfisk på torsdag, och har förberett mig länge inför detta genom att läsa på angående skötselråd och inredning, så det känns bra på den biten. Jag har beställt fisken via Imazo. Det jag är orolig över är att fisken ska ha någon sorts inälvsparasiter etc med sig från start? Jag undrar även hur jag kan undvika att kampfisken utvecklar detta, om jag ska undvika någon sorts foder etc? Jag vill att min fisk ska må så bra som möjligt, och jag känner mig ganska säker på orsakerna till sjukdomar som ofta drabbar just kampfiskar, förutom just detta. Detta är som sagt min första fisk, och jag önskar lära mig. Tack!
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    I och med att fisken är odlad tror jag inte risken för inälvsparasiter är så stor. Kan du få reda på var den är odlad? Är den Asien-odlad skulle jag kanske vara lite mer orolig.

    Kommentar

    • Akvariefiskarna
      • August 2018
      • 14

      #3
      Ursprungligen postat av stefant
      I och med att fisken är odlad tror jag inte risken för inälvsparasiter är så stor. Kan du få reda på var den är odlad? Är den Asien-odlad skulle jag kanske vara lite mer orolig.
      Åh jag förstår. Tack! Om det skulle vara så att den är Asien - odlad (är det vanligt hos imazo?) bör jag ta någon förebyggande åtgärd? Jag är även medveten om att fisken behöver en mycket proteinrik kost, och undrar om frystorkat artemia skulle kunna ersätta fryst? Jag hade även tänkt mata med granulat som har en hög kötthalt. De på djuraffären sa att ett granulat med mycket stor del protein skulle bli bra som daglig mat, och att det var bra att variera olika märken för en mer varierad och spännande kost. Jag har läst att fryst foder även kan vara bra ibland, men på djuraffären sa de att en blandning av lika sorters granulat med högt proteininnehåll kunde ersätta det. Har du någon erfarenhet kring detta? Tack!

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Jag tror att det förekommer Asien-odlad fisk hos Imazo men den mesta akvariefisken som säljs i Sverige idag odlas i Tjeckien. Säkrast är alltid att köpa svenskodlad fisk. Man kan behandla mot parasiter men jag skulle inte göra det själv i förebyggande syfte, i varje fall inte för odlad fisk, och inte när du bara har en fisk som eventuellt blir sjuk.

        Frystorkad artemia tror jag är lika bra som fryst, det beror kanske på vad fisken gillar bäst. Jag matar mest med torrfoder och fryst 1-2 gånger i veckan. Nu har jag visserligen inte kampfiskar. Min erfarenhet av fryst foder är att det mesta är för stort för små fiskar. Det enda frysfoder jag kan använda är Cyclops. Men det är bra. Något jag inte har testat men planerar att göra framöver är mikromask. Det passar även för små fiskar. Då kan man ha en liten maskodling och mata med mask. Fast då får man förstås något mer att sköta om.

        Kommentar

        Arbetssätt...