Misstag med grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigLake
    • January 2019
    • 34

    Misstag med grus

    Startade upp ett akvarium på 450 liter för lite över 3 veckor sedan.

    Tvättade gruset innan men tydligen inte nog bra för när jag fyllde på vatten så blev det en lätt mjölkig dimma.

    Har gjort flera vattenbyten då jag även slamsugt gruset (det kommer en massa slam från gruset så jag har ju bevisligen slarvat med grustvätten).

    Har även testat att tillsätta medel som ska ta bort partiklar i vattnet och göra det kristallklart men icke.... dimman består i akvariet

    Tar vattenprov regelbundet och alla värden är bra.
    Fiskarna ser ut att trivas men jag stör mig grymt på detta mjölkiga vatten

    Vad ska jag göra?

  • uman
    • December 2013
    • 11

    #2
    Min erfarenhet är att det ger sig med tiden, regelbundna vattenbyten gör susen. Har iofs inte haft dimmigt vatten så länge men skulle tro på tålamod. Filtervadd kan hjälpa men är partiklarna för små blir det liten effekt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Viktigt att lägga band på frustrationen nu och inte sabba hela akvariet med massiva vattenbyten! När ett filter blir ordentligt inkört så blir det en lite kladdig bakteriehinna på det och då kanske de små gruspartiklarna fångas upp...
      Har man svag cirkulation så sedimenteras partiklar men vid stark så kan de virvlas runt länge!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • BigLake
        • January 2019
        • 34

        #4
        Ok, får ha lite is i magen då...

        Var ett tag inne på att tömma allt, tvätta gruset och börja om men det är ju taskigt mot fiskarna....

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av BigLake
          Ok, får ha lite is i magen då...

          Var ett tag inne på att tömma allt, tvätta gruset och börja om men det är ju taskigt mot fiskarna....
          Ren och skär idoti!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Sköter du karet på normalt sätt med fungerande filter kommer det lösa sig automatiskt.

            Kommentar

            • BigLake
              • January 2019
              • 34

              #7
              Ursprungligen postat av åheim

              Ren och skär idoti!
              Ja alla är ju barn i början... tur att man kan få bra råd här.

              Men då fortsätter jag med regelbundna vattenbyten och ger det lite mer tid.

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Hur lång tid tog det för dimman att lägga sig? jag flyttade för snart två år sedan och har hft mitt kar i ca 7år med samma grus och när jag fyllde karet efter flytten blev det dimmigt av gruset för det hade torkat och guppat runt i flyttbilen och det tog nog tre dagar för att klarna.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • BigLake
                  • January 2019
                  • 34

                  #9
                  Det kändes som en evighet men efter 2-3 veckor så blev det klart och fint.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...