Tog över komplett Lido120 med fiskar och några frågor återstår...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jenny_E
    svarade
    Ursprungligen postat av Näckros

    Tack! Det är bra att veta! Men tillåter FB att sälja djur?
    Nej. Men det förekommer väldigt mycket ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Näckros
    svarade
    Ursprungligen postat av Jenny_E

    Facebook brukar vara effektivt. Om du bara vill bli av med dem så tycker jag många (inkl jag) får napp i gruppen fiskakuten. Där är policyn att allt är gratis dock.
    Tack! Det är bra att veta! Men tillåter FB att sälja djur?

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    Ursprungligen postat av Näckros
    Tack både två! Då tycker jag nog att jag satsar på att byta till gamla pumpen och se vad som händer.
    Guramiserna och synodontisparet behöver då nya hem. Var annonserar man fiskar bäst?
    Facebook brukar vara effektivt. Om du bara vill bli av med dem så tycker jag många (inkl jag) får napp i gruppen fiskakuten. Där är policyn att allt är gratis dock.

    Lämna en kommentar:


  • Näckros
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant
    Växter tar upp näring och de kan ta upp ammonium och nitrat. När de tar upp ammonium tar de ju över lite av filtrets funktion, tänkte jag.
    Bra, då tänkte jag rätt.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Växter tar upp näring och de kan ta upp ammonium och nitrat. När de tar upp ammonium tar de ju över lite av filtrets funktion, tänkte jag.

    Lämna en kommentar:


  • Näckros
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant

    I ett konventionellt akvarium bör man ha ett filter som är anpassat för den volym vatten man har eller klarar större volym. Det beror också på om man har många eller få fiskar och om man har växter eller inte. Har man fiskar som i det vilda lever i strid ström får man anpassa cirkulationen efter det, t ex komplettera med en cirkulationspump.
    Tack! Då jag inte vet bättre så vill jag gärna tro att originalpumpen och tillhörande filtersystem som kom med akvariet borde funka bra. Målet är väl att ha en del fiskar men inte för många, lite lagom. Växter finns och de får gärna bli lite fler. Jag antar att fler växter betyder mindre krav på pumpen då de tar upp näring? Eller behöver man starkare pump för att få bättre syre/CO2 ratio?

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av Näckros
    Jodå, jag fick även gamla Juwel pumpen med så jag skulle kunna byta tillbaka om det är bäst. Vad gör en starkare pump vs svagare pump egentligen? Har den andra effekter än mängd av vattenrörelse? Eller påverkar det vattenkvalitet då vatten tas inte lika fort genom filterna?
    Hur bra filtret är på att omvandla ammonium till nitrit till nitrat beror på hur mycket bakterier som är i filtret som i sin tur beror på typ av filter och filtervolym. På grund av att vatten är visköst kommer vattnet passera mycket långsamt längst ut mot kanten i ett rör eller en filterpor så jag tror inte att vattnet kan passera för snabbt genom filtret, dvs. att kvävecykeln inte påverkas av mängden vatten som cirkulerar. Men om mycket vatten passerar genom filtret kommer mer skräp att fastna där så att vattnet renas mer mekaniskt. I ett konventionellt akvarium bör man ha ett filter som är anpassat för den volym vatten man har eller klarar större volym. Det beror också på om man har många eller få fiskar och om man har växter eller inte. Har man fiskar som i det vilda lever i strid ström får man anpassa cirkulationen efter det, t ex komplettera med en cirkulationspump.

    Lämna en kommentar:


  • Näckros
    svarade
    Tack både två! Då tycker jag nog att jag satsar på att byta till gamla pumpen och se vad som händer.
    Guramiserna och synodontisparet behöver då nya hem. Var annonserar man fiskar bäst?
    Senast redigerad av Näckros; 11 February 2020, 09:55.

    Lämna en kommentar:


  • MIL
    svarade
    Hej igen
    Jag uttryckte mig nog en aning luddigt. Jag håller med pikachu, om guramierna har blivit 10 cm skulle de må bättre i ett större hem. Synodontis har jag ingen erfarenhet av alls men generellt så är ett Lido 120 alldeles för litet för en fisk som är 15 cm.
    Jag skulle inte tro att filtreringen blir så mycket bättre med den starkare pumpen, vi får väl tro att Juwel har anpassat pumpeffekt och filtervolym så de fungerar tillsammans. Vi får se om någon annan åsikt dyker upp här. Jag skulle satt i originalpumpen och se vad som händer.

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Ursprungligen postat av Näckros

    Tack för svaret! Ok, guramierna är kanske inte fullvuxna än med typ 10cm men du tycker de skulle kunna bo kvar även om de blev lite större? Jag vet ju inte hur gamla de är exakt (minst 2 år) men får jag hoppas att de håller den storleken?
    Jodå, jag fick även gamla Juwel pumpen med så jag skulle kunna byta tillbaka om det är bäst. Vad gör en starkare pump vs svagare pump egentligen? Har den andra effekter än mängd av vattenrörelse? Eller påverkar det vattenkvalitet då vatten tas inte lika fort genom filterna?
    Bra tips med slang och rör. Får kolla upp vad som finns.
    Som jag sa i våran konversation på Facebook så är akvariet för litet för dina guramier, jag vet inte hur mycket kunskap MIL har om just labyrintfiskar men jag hör till de med bäst koll på dessa så lita på mig när jag säger att dina guramier behöver större.

    Lämna en kommentar:


  • Näckros
    svarade
    Ursprungligen postat av MIL
    Hej
    Det stämmer att ett Lido 120 kan vara en aning för litet för guramierna om de blivit riktigt stora även om det knappast är någon kris. Lido är ju inte brett men bottenytan är inte heller jätteliten. Gurami lever i vatten med inga eller bara små vattenrörelser så de är nog inte nöjda om du har storm i akvariet. Antar att du inte har originalpumpen kvar men det går ju att köpa ett nytt pumphuvud om det är Juwels filter som du har. Det kanske går att dämpa flödet med lite slangar och ett strilrör annars? Din marmorgurami är inte ensam, guldguramierna är samma art men en annan färgvariant.
    Tack för svaret! Ok, guramierna är kanske inte fullvuxna än med typ 10cm men du tycker de skulle kunna bo kvar även om de blev lite större? Jag vet ju inte hur gamla de är exakt (minst 2 år) men får jag hoppas att de håller den storleken?
    Jodå, jag fick även gamla Juwel pumpen med så jag skulle kunna byta tillbaka om det är bäst. Vad gör en starkare pump vs svagare pump egentligen? Har den andra effekter än mängd av vattenrörelse? Eller påverkar det vattenkvalitet då vatten tas inte lika fort genom filterna?
    Bra tips med slang och rör. Får kolla upp vad som finns.

    Lämna en kommentar:


  • MIL
    svarade
    Hej
    Det stämmer att ett Lido 120 kan vara en aning för litet för guramierna om de blivit riktigt stora även om det knappast är någon kris. Lido är ju inte brett men bottenytan är inte heller jätteliten. Gurami lever i vatten med inga eller bara små vattenrörelser så de är nog inte nöjda om du har storm i akvariet. Antar att du inte har originalpumpen kvar men det går ju att köpa ett nytt pumphuvud om det är Juwels filter som du har. Det kanske går att dämpa flödet med lite slangar och ett strilrör annars? Din marmorgurami är inte ensam, guldguramierna är samma art men en annan färgvariant.
    /Mats

    Lämna en kommentar:


  • Tog över komplett Lido120 med fiskar och några frågor återstår...


    Hej,

    Jag köpte grannens Lido 120 komplett med fiskar och är nybörjare med lite koll. Det är ju bra inkört med fiskar sedan ett par år men jag är inte övertygad att alla fiskar jag har mår bra där. De verkar friska men livet i karet är kanske inte optimalt för dem.

    Jag har 1 par guldgurami, 1 par mosaikgurami och en ensam marmorgurami. Tydligen vill dessa ha mer plats och mindre vattenrörelse. Synd men de ska ju ha det bra. De vill jag alltså gärna ersätta med en fiskart som klarar akvariet bättre men är också lika stor ungefär om det finns. Kan kurvciklid vara ett lämpligt alternativt?

    Det finns annars fem panda pansarmalar och en turkos (grön?) pansarmal. Hoppas den ena får bra sällskap av de andra 5...Den beter sig ju väldigt annorlunda jämförd med pandamalarna.

    Det finns dessutom två kuhliålar, tre räkor (troligen japonica), två snäckor och två synodontis. Det är mitt nästa problem, jag vet inte vilken typ de är och misstänker nästan att de är för stora för mitt akvarium. Här är bilder. Kan de vara S. valentiana? Bild 1 Bild 2. Den stora är kanske 15cm lång nu. De är ju mycket fina men jag vill ju ha glada fiskar också och jag kommer inte byta karet för att kunna behålla fiskarna om de inte passar dit. 120L blir nog alldeles lagom för mig.

    Sedan bytte grannen pumpen som kom med karet till en starkare då butikspersonalen sa att det är bättre så. Men är det så? Behövs det? Varför? Vilka fördelar/nackdelar har det? En svagare pump skulle kanske inte skapa så starka vattenrörelse... Tacksam även för input i den frågan.

    Senast redigerad av Näckros; 09 February 2020, 22:13.
Arbetssätt...