Bord/skåp till akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björnfisk
    • February 2020
    • 4

    Bord/skåp till akvarium

    Hej,

    Jag har precis införskaffat ett ~120L akvarium genom en kompis, men det följde inte med en bord eller skåp som de kit man kan köpa i butik brukar ha.

    Jag har funderat lite på vad man kan ha istället men då 120 liter + grus, sten etc blir väldigt tungt så blir jag orolig att jag inte kan använda en vanlig IKEA byrå.
    Eller? Många av de akvarieställningar/bord jag har sett ser inte ut att vara mycket mer stabila än ett TV bord. Någon som har några tips eller har erfarenhet av att använda vardagsmöbler till akvariebord?

  • Orpheon
    • February 2019
    • 38

    #2
    Ta måtten på akvariet och sedan kolla in de akvariemöbler som passar. Det finns flertalet hemsidor som till och med leverar till dörren vilket gör det väldigt smidigt för en rimlig Penning dessutom. Hornbach har ett bra utbud tex.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Jag skulle nog köpa en akvariemöbel som Orpheon skriver (helst lokalt) men jag har tidigare använt en byrå i solitt trä och utan ben som jag la en extra träskiva på för att fördela tyngden, och det gick bra. Många IKEA-möbler är jag skeptisk till för de är ofta gjorda av spånskivor som inte tål så hög belastning.

      Kommentar

      • Björnfisk
        • February 2020
        • 4

        #4
        Enligt Hornbachs hemsida, som ovanstående hänvisade till, så är är JUWELs bord också av spånskivor. Så själva materialet av borden borde vara densamma och jag har aldrig hört att det ska vara några större skillnader mellan spånskivor.
        Så om det enbart är en fråga om fördelning av vikt så borde det gå med t.ex 2 mindre bord/byrås och en skiva eller platta ovan på för att fördela vikten.

        *EDIT* Kan nämna att den IKEA möbeln som jag tänker med att använda är en "MALM, Byrå".
        Men den jag har sedan tidigare har en spånskiva som rygg/baksida men de som jag hittar på IKEAs hemsida är listade med en träfiberskiva. Oklart om jag har en annan typ av "Malm-liknande" byrå eller om de har nergraderat produkten.

        Senast redigerad av Björnfisk; 02 February 2020, 14:36.

        Kommentar

        Arbetssätt...