Första fiskar till nystartat 110liters-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emilia13
    • January 2020
    • 2

    Första fiskar till nystartat 110liters-akvarium

    Hej!

    Har precis startat igång mitt 110-liters akvarium och planerar vilka som ska få bli de första inflyttarna.

    Hade tänkt att ha några Black Mollies, men vet inte om det är så jättebra att börja med just dem. Ska ha minst fyra stycken (en hane och tre honor för att de ska trivas). Jag vill verkligen inte börja med att överbelasta akvariet med nitrit och annat skit så funderar på att det kanske är bäst att börja med någon tåligare och som inte kräver ett stort antal på.

    Behöver lite förslag på arter som trivs ihop med BM och som kan lämpa sig som introduktionsfisk.
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Min favorit: Börja med att slänga i (en måttlig mängd) fiskmat som får ruttna => detta bildar nitrit => bakterier som äter upp nitriten växer till. (Allt detta medan normala delvattenbyten pågår. Jag tillsätter också startbakteriekulturer för att skynda på förloppet.)

    När du väl kan mäta att du har noll nitrit igen, släpp ner fiskar (helst sådana som inte är direkt kända för att vara ömtåliga för dåliga vattenförhållanden). Men jag antar det är sådana du frågar efter, låter andra svara där.
    Senast redigerad av Fiskburken; 23 January 2020, 16:52.

    Kommentar

    • emilia13
      • January 2020
      • 2

      #3
      Tack, det hade jag ingen aning om att man kunde göra! Har redan tillsatt startbakteriekultur.

      Kommentar

      Arbetssätt...