Nattbelysning - bra eller anus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigLake
    • January 2019
    • 34

    Nattbelysning - bra eller anus?

    Jag skulle vilja ha kvälls/nattbelysning i mitt sötvattensakvarium. Mest för att det ska se snyggt ut i vardagsrummet när den riktiga belysningen släckts.

    störs fiskar och växter av blått nattljus? Risk för alger?





  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Ja blått ljus framkallar alger men du kan göra som jag som bara har blått ljus nån timme eller två.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • BigLake
      • January 2019
      • 34

      #3
      Ok, alltså risk för mer alger... Men störs fiskarna av kvällsbelysning?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av BigLake
        Ok, alltså risk för mer alger... Men störs fiskarna av kvällsbelysning?
        Kvällsbelysning borde ALLA använda! Det ger en mjuk övergång istället för fullt ljus och pang bäcksvart (iallafall vintertid). Men sen tycker jag att dem kan ha helt mörkt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • BigLake
          • January 2019
          • 34

          #5
          Har införskaffat en vattentät ledbelysning där man kan välja olika färger och ljusstyrka. Blev riktigt trevligt!!

          Har den tänd 2 timmar efter att den riktiga belysningen släckts sedan är det natti natti för fiskarna

          Nattbelysning får tummen upp av mig

          Kommentar

          • KarlHelmer
            • February 2020
            • 2

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Kvällsbelysning borde ALLA använda! Det ger en mjuk övergång istället för fullt ljus och pang bäcksvart (iallafall vintertid). Men sen tycker jag att dem kan ha helt mörkt!
            Har du något bra förslag på en relativt billig men effektiv kvällsbelysning?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av KarlHelmer

              Har du något bra förslag på en relativt billig men effektiv kvällsbelysning?
              Tja.. Jag länkar till en liknande liten blå belysning jag hade, jag bara la den på glaslisten på akvariet men går ju att sätta fast under en ramp med lite dubbelhäftande tejp. https://www.cyberzoo.se/akvaristik/b...io-40-bla.html

              Jag hade den på timer så den tändes en stund innan den andra belysningen slocknade.
              Nu mer har jag akvastabil lumax som har soluppgång och nedgång.

              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...