Fiskar till ett 120 l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • N-tec
    • December 2019
    • 2

    Fiskar till ett 120 l akvarium

    Jag tänkte starta ett 120 l akvarium och skulle gärna få förslag på lämpliga fiskar. Jag tänkte inte ett biotopakvarium, men i alla fall försöka hålla mig till sydamerikanska fiskar.
    Än så länge har jag tänkt:
    Ett par Fjärilsciklider eller kakaduaciklider.
    10-15 Neontetror eller glödbandstetror.
    en ancistrusmal.


    sen känns det som att jag skulle vilja ha nån fler fisk, men vet inte riktigt vad.
    Det jag funderat kring är:
    Nån sorts pansarmal, exempelvis 6-10 dvärgpansarmal.
    Eller nån lite högre tetra, exempelvis 6-10 citrontetror.
    Har även funderat lite kring bilbuk, men är lite skeptisk kring dom pga risken att dom hoppar ut.
    Några tankar/ förslag kring dom eller andra fiskar somnskulle passa bättre?

    Vet inte riktigt hur mycket fisk jag kan ha i, men om man utgår från 1cm/liter borde jag i alla fall kunna ha en till sort till de först nämnda?
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #2
    Hej! Vad roligt med uppstart av ett nytt akvarium! Är det ditt första eller har du tidigare erfarenhet? (Mina svar nedan utgår från att du är relativt ny inom hobbyn.)

    Personligen skulle jag, i ett 120-kar, välja ett par kakaduaciklider framför ett par fjärilar. Jag har haft båda sorterna, vid olika tillfällen, i ett sådant kar och det fungerade bäst med kakaduorna. Det kan visserligen funka bra även med fjärilar (det gjorde det för mig när inredningen var ”rätt”) men det kan också bli ett evigt jagande mellan hanen och honan om/när de hamnar i otakt mellan lekarna. Oavsett vilken sort du väljer så se till att du inreder karet på ett sätt som passar ditt val innan du köper fiskarna.

    När det gäller tetror i ett så pass litet kar skulle jag satsa på ett större antal av någon mindre tetra, typ kolglödstetra. Tror citroner blir för stora för att det ska bli bra. Glödbrand har jag ingen erfarenhet av. Det är ofta trevligare med ett ”ordentligt” stim i ett mindre kar än få individer av två olika sorters stimfisk. Med för många olika sorters fisk blir det lätt s.k. fisksoppa, vilket ger ett rörigt intryck. Neontetror funkar storleksmässigt men är, i mitt tycke, helt ointressanta att iaktta. Vill man, å andra sidan, endast åt deras vackra färger funkar de ju.

    Vill du få yngel av kakaduorna är varken ancistrus eller corydoras att rekommendera. Otocinclusar är i så fall ett alternativ som inte äter rom. Räkor kan också funka, typ amanoräkor. Köp i så fall inte ottosarna förrän karet är väl ingånget och läs på mycket om dem först.

    Det gäller i och för sig som ett generellt råd att läsa på noga om de olika sorter du funderar på. Välj med omsorg och köp inte all fisk för snabbt. Det är lätt att man ändrar sig sedan och då sitter man kanske redan där med ogenomtänkta köp. Var också försiktig med att introducera ny fisk i uppstarten och läs på hur du ska gå tillväga för att slippa få nitrit.

    Lycka till!

    Kommentar

    Arbetssätt...