Akvarie ur fas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToJ
    • January 2019
    • 4

    Akvarie ur fas

    Hej på er ni som förhoppningsvis har bättre koll än vad jag tydligen har på detta med akvarium.
    För att förtydliga försöker vi får till ett lättskött akvarium då vi har två små barn vilket tar en del tid i anspråk.

    Jag var lite osäker i vilken kategori detta skulle ligga i, så därmed tyckte jag att det indikerade att denna avdelningen passade utmärkt.


    Vi återstartade vårt akvarie intresse för ett par år sedan när vi fick ett misskött akvarium. Det började dock läcka efter något år så vi införskaffade ett nytt som vi nu haft i drygt ett år.

    Just nu ser det inte mycket ut för värden då växter och fiskar mår dåligt, malarna har dött, räkorna är lite off och bara algerna mår bra (dessutom innan behövlig rengöring). http://tojhome.se/sharepictures/Akvarium.JPG

    Har ett akvarium på typ 95 liter, intern pump (Eheim pickup 160)
    Det fungerade och frodades ett bra tag men sen började dessa alger angrepp dyka upp som jag brottats med sedan dess.
    Inte fått något bra svar på vad det är eller hur jag blir av med dom.
    Vanliga svaret brukar bli det försvinner efter ett tag, så nu har jag provat det också, inte tusan blir det bra iaf. :-) http://tojhome.se/sharepictures/TofsVaxt1.JPG

    http://tojhome.se/sharepictures/ToftRot.JPG

    http://tojhome.se/sharepictures/ToftVaxt2.JPG

    För att kolla läget har jag använt JBL easy test, vilket indikerar värden inom gränserna utom strax innan vattenbytet då i så fall.
    Brukar byta 30% varje vecka vilket tidigare fungerat bra.
    Använt Happy life växt näring (medan jag försöker reda ut vad man egenterligen bör använda)
    Det är som ni ser inte så mycket fiskar just nu så vi har försökt dra ner på matningen till 3-4ggr / vecka för att hålla ner algtillväxt.
    Ljus - lysrör hyfsat nya (<1/2år) belysning ca h per dag och det allmän ljus vi har i vardagsrummet.

    Växterna mår risigt, blir även tuggade på av någon, osäker på om det är fiskar eller räkor.
    Växtnäring i botten existerade inte på min tid så det har vi förstås inte.

    Så lite hjälp på alla områden hade varit uppskattat

    Vi funderar på att starta om alltihop i jul när vi har lite tid på oss.
    Vad kan återanvändas och hur säkerställer man att vi inte för med oss skit till det rena akvariet. (nya fiskar?)
    Vad städar man ur akvariet och pump med (rötter och sten?)

    Tja kort sagt, svara på vad ni vill, alla tips och åsikter är uppskatade då vi börjar tröttna lite just nu

    //Johan













  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Hej!

    Generellt sätt är små akvarium, speciellt i kombination med små filter såsom ert, de svåraste att få bra balans i.

    Den alg ni ser kallas ofta för BBA = tofsalger. Den kan dyka upp av flera olika anledningar, men i ert fall gissar jag på någon eller några av dessa anledningar:
    - Övermatning
    - Organiska rester av mat och döda växter i gruset
    - Organiskt maerial i filtret
    - Ofullständig eller otillräcklig biologisk filtrering
    - För små vattenbyten eller för sällan

    Jag skulle köra 50% vattenbyte i veckan på det karet och verkligen hålla igen på maten. Försök slamsuga i gruset - utan att röra upp skit okontrollerat i vattnet. Gör vattenbyte på minst 50% efter slamsugningen av gruset.

    Rengör bara filtret i akvarievattnet ni tömmer ur karet. Aldrig i kranvatten eftersom ni då sabbar den biologiska filtreringen.

    Tofsalger sitter kvar länge och hårt även efter att de dött. Vill man få bort dem snabbt är den enklaste genvägen att köpa Siamesiska Algätare.

    Kommentar

    • ToJ
      • January 2019
      • 4

      #3
      Hur stort filter skulle (och Typ av filter ) skulle ni rekomendera.

      Vad är den troligaste orsaken till att växterna tar stryk eller äts på. Att fiskarna får för lite mat eller att växterna inte har tillräckligt med näring för att stå emot

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Bild på dessa skador på växterna?

        Tror inte det beror på att fiskarna får för lite mat.

        Kommentar

        • ToJ
          • January 2019
          • 4

          #5
          Har inga bilder, bladen ser tilltufsade ut och delar av eller nästan hela växter flyter runt på ytan efter att själken har gått av

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Ursprungligen postat av ToJ
            Har inga bilder, bladen ser tilltufsade ut och delar av eller nästan hela växter flyter runt på ytan efter att själken har gått av
            Ok, svårt att säga. Beror på vilken växt det är och hur den ser ut.

            Ni bör satsa på att endast köpa de allra lättaste och mest snabbväxande växterna. Det kommer hjälpa till att få balans i karet och få algerna i schack.

            Vissa växter är svåra och kommer se taskiga ut hur än ni gör vid avsaknad av tillsatt CO2 och rätt belysning.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Jag tycker inte det ser så illa ut... Botten tycker jag ser ren o fin ut men du kan ju testa att suga lite i gruset och se om en massa smuts kommer upp.
              Filtret tror jag klarar akvariet och gruset hjälper till väldigt mycket med den biologiska reningen.
              Tipset om siamesisk algätare är oanvändbart i ditt fall eftersom dem behöver ett större akvarium.

              Du får helt enkelt mauellt ta bort så mycket du kan av algerna och klippa bort växtbitar som är angripna.

              Du kan ha i bakhuvudet att algerna faktiskt gör någonting bra, nämligen att dem förbrukar överskott av olika ämnen och hjälper då till att få balans på ditt vatten men sen kan dem tyvärr hålla sig fast länge i karet fast balansen uppnåtts...

              Har du problem med fiskdöd?
              Senast redigerad av åheim; 23 November 2019, 22:59.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Åheim har nog rätt om Siamesisk algätare. Detta kar var ju bara 95l och de växer fort!

                Håller även med om att alger i allmänhet inte är så farligt och att detta kar ser helt ok ut. Det jag skrev om organiskt material och övermatning baseras dock på just uppkomsten av tofsalger, som kräver rätt specifika förutsättningar. I denna typ av kar finns få andra anledningar till att just denna alg uppstår, även om allt är möjligt.

                Håller också med om att gruset kan rymma en mängd bra bakterier och fungera lite som ett filter. Även här baserades mutt råd på just tofsalgerna. De drivs ofta av hög last med organiska ämnen.

                Kommentar

                • Hans & Greta
                  • March 2019
                  • 30

                  #9
                  Det finns en annan grym algätare, silver siames/silver flying fox. Inte samma fisk som flying fox utan en fredlig en

                  Kommentar

                  • ToJ
                    • January 2019
                    • 4

                    #10
                    Vi har förlorat en del fisk under denna tiden, främst då våra två pansarmalar "försvann" och sen har antalet räkor minskat .

                    Om man suger botten på en plats där jag inte sugit på ett tag så är det ungeför som att rensa filtret :-)
                    //Johan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...